Schrijftraining van tekstmodel

Schrijftraining voor het bedrijfsleven en de (semi-)overheid. Leer extreem helder schrijven. Bekijk alle trainingen.

  • Alle trainingen
  • Inspiratie
    • Inspiratieblog
    • Podcast over heldere taal
  • Over
    • Mijn verhaal
    • Klantervaringen
  • Contact
  • Inloggen
  • mijn ACADEMIE
    • Dashboard
    • Inloggen
  • Gratis training?
Home » Blog » Offerte opstellen » Een serieuze offerteaanvraag? Of een relatie om te janken!

Een serieuze offerteaanvraag? Of een relatie om te janken!

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

Een serieuze offerteaanvraag.

Leestijd: 4 minuten

Stel, je ontvangt een offerteaanvraag …

Hoe weet je dan of een klant echt interesse heeft in jouw product of dienst?

Of dat hij gewoon aan het ‘offerteshoppen’ is?

Ik zal je uitleggen wat ik bedoel.

Soms heeft iemand allang een andere offerte liggen, of zelfs al een deal met een andere partij. En toch heeft hij nog even een offerte nodig om aan de directie te laten zien: ‘Kijk, ik heb meerdere offertes aangevraagd, maar dit was echt de beste.’

Je zult niet de eerste zijn die dit overkomt en het is ook helemaal niet gek bedacht natuurlijk. Maar ik vind het zonde van mijn tijd als ik investeer in een relatie die nooit iets gaat worden.

Voor mij zijn er drie signalen waardoor ik nog scherper oplet bij een offerteaanvraag. Ik deel ze met jou.

Als je maar één van deze signalen ziet, dan kan het nog wel betekenen dat iemand echt interesse heeft.

Maar als je alle drie de signalen herkent, dan is de kans groot dat je wordt gebruikt en dat jij je kop stoot.

Oké, daar gaan we.

1. De offerteaanvraag is vooral nodig voor de prijs

Iemand belt je op en zegt: ‘Wat kost het?’ Dat betekent niet per se dat hij niet geïnteresseerd is. Maar het lijkt erop dat deze persoon alleen interesse heeft in de prijs.

Dat kan twee dingen betekenen.

Of hij heeft al een offerte liggen en wil even de prijzen vergelijken. Of het betekent dat hij zich aan het oriënteren is.

De vraag is: wat doe jij daarmee?

Geef je je prijs meteen? Het kan zijn dat je een product hebt met een heel duidelijk prijskaartje. In dat geval staat de prijs vast ook op je website en had de potentiële klant het ook daar kunnen zien.

Heb je geen product, maar een dienst? Dan is het niet zo makkelijk om een prijs te geven. Die prijs hangt van allerlei dingen af natuurlijk. Dus dan is het handig om met de klant in gesprek te gaan. Over zijn wensen en doelen.

En zo komen we op signaal 2 …

2. De klant heeft geen tijd voor een gesprek

Wat doe je nu als iemand zegt: ‘Nee, ik heb geen tijd voor een gesprek.’

Of als iemand gewoon echt heel vaag blijft over wat de bedoelingen zijn.

Ik vind dat niet zo’n goed teken. Het kan namelijk betekenen dat hij het niet wil vertellen (bijvoorbeeld omdat hij eigenlijk geen interesse heeft in jou). Hoe ik dat aanpak lees je in dit blog ‘Wat als je geen klik met de klant voelt?‘

Ook kan het betekenen dat iemand gewoon nog niet zover is. Dat hij de prijs in een opwelling heeft aangevraagd en er nog niet goed over na heeft gedacht.

Dat is helemaal niet erg, maar hij kan me dan niet de informatie geven die ik nodig heb om een advies te geven en de prijs te kunnen bepalen.

Dus zo zie je dat die twee – het gesprek en het tarief – echt met elkaar verweven zijn. Natuurlijk leg ik dat vriendelijk en duidelijk uit aan zo’n potentiële klant.

3. De klant wil echt geen informatie geven

Het derde teken is dat iemand echt geen informatie wil geven.

In mijn geval is het bijvoorbeeld heel belangrijk dat ik voorbeeldteksten zie van de organisatie. Zo kan ik inschatten wat het niveau is van de schrijvers. Het is belangrijke informatie voor mij om te kunnen bepalen welke schrijftraining ze nodig hebben en hoelang die training duurt.

Als iemand deze teksten niet wil geven, dan kan ik geen krachtige (en winnende) offerte maken en is het dus bij voorbaat een verloren zaak.

Dus deze drie signalen zijn voor mij de momenten waarop ik extra alert ben.

Krijg jij ook wel eens zo’n offerteaanvraag?

Denk eens terug aan gesprekken die je hebt gehad in het verleden met potentiële klanten.

Zijn mensen altijd erg open of zijn ze soms gesloten? Geven ze maar heel beperkte informatie en hoe ga jij daarmee om? 
Vraag je door of geef je direct antwoord als iemand vraagt naar je tarief?

En hoe vaak heb je een akkoord gekregen op een offerte als de aanvrager geen informatie wilde geven en niet wilde investeren in een (prille) relatie met jou?

De moraal van dit verhaal: investeer je tijd in kansrijke projecten. In mensen waar je energie van krijgt en waar je blij van wordt. Want dat levert jou én jouw klanten het meeste op.

Toi, toi, toi! En geniet van het proces 😉

Vrolijke groet,

Paula
tekstspecialist & schrijftrainer

Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen
Delen

Categorie: Offerte opstellen Lees meer over: Offerteaanvraag

Anderen bekeken ook

Wat als je geen klik met de klant voelt?

Geen klik met de klant

Leestijd: 3 minuten

Ik heb even een vraagje over als je geen klik met de klant voelt.

Wat doe jij als iemand een offerte aanvraagt, maar die persoon wil geen gesprek – niet telefonisch en niet live. Die persoon wil gewoon dat je even iets op de mail zet.

Geef jij dan zomaar je prijs door? Maak je meteen een mooi plan van aanpak? Of een uitgebreide offerte?

Lees verder » Wat als je geen klik met de klant voelt?

Laat de klant naar jou verlangen

Offerte maken

Leestijd: 4 minuten

In dit blog over een offerte opstellen lees je:

  • een ultieme techniek die heel veel ondernemrs vergeten;
  • waarom het belangrijk is dat je het geheugen van je klant opfrist;
  • welke vragen je kunt stellen om jouw klant te laten dromen.

Ontbreekt dit ook in jouw offerte?

Wist je dat jouw klant “Ja” wil zeggen op jouw offerte? Jouw klant, of jouw potentiële klant wil dolgraag met jou in zee. Maar jouw klant wil ook overtuigd worden dat jij de beste partij bent.

Laat de volgende twee gedachtes eens samenkomen:
Lees verder » Laat de klant naar jou verlangen

Paula van Gemen

Over Paula van Gemen

Plaats een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2002-2024 tekstmodel.nl - Schrijftraining met heart voor helder en positief schrijven

whatsapp
Waarom wachten? 🚀🚀🚀 Vertel me wat je nodig heb! Klik hier of bel +31 6 50 481 484. 🙌
Dit is een verplichte cookiemelding

Door op 'Accepteren' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Noodzakelijk:

Deze cookies zijn noodzakelijk om onze website te gebruiken. Ze worden gebruikt voor basisfuncties en zonder deze cookies kan de website niet functioneren.

Statistieken:

Statistische cookies worden gebruikt om anoniem informatie te verzamelen over het gedrag van een bezoeker op de website.

Marketing:

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen op de website. Hierdoor kunnen website-eigenaren relevante advertenties tonen gebaseerd op het gedrag van deze bezoeker.

Wat doen deze cookies

  • Tailor information and advertising to your interests base.
  • Gather personal identity info like public name or location.

Wat doen deze cookies niet

  • Remember any of you private user info.