Schrijftraining van tekstmodel

Schrijftraining voor het bedrijfsleven en de (semi-)overheid. Leer extreem helder schrijven. Bekijk alle trainingen.

  • Alle trainingen
  • Inspiratie
    • Inspiratieblog
    • Podcast over heldere taal
  • Over
    • Mijn verhaal
    • Klantervaringen
  • Contact
  • Inloggen
  • mijn ACADEMIE
    • Dashboard
    • Inloggen
  • Gratis training?
Home » Blog » Klantcommunicatie » Hoe krijg je jouw klanten zover dat ze naar jou luisteren?

Hoe krijg je jouw klanten zover dat ze naar jou luisteren?

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

Positief Schrijven

Leestijd: 2 minuten

Heb jij ook wel eens irritaties over wat mensen tegen jou zeggen?

En dan vooral … de manier waarop ze iets zeggen?

Vorig jaar oktober zat mijn vriendin Edna op het terras van een tapasbar in Barcelona. Haar oog viel op een uitklapbord dat goed zichtbaar voor het terras stond.

De cafébaas had een oplossing gevonden.

Een oplossing voor een probleem dat er niet was, en dat waarschijnlijk ook niet zo snel zou ontstaan.

Op het bord stond deze tekst (vrij vertaald):

“Loslopende kinderen krijgen een dubbele espresso en een gratis puppy”

Ik vind dat grappig. Vrolijk, niet-dreigend en toch enorm duidelijk. Of zie jij liever: houd je kinderen in de gaten! Of (erger nog) gelieve uw kinderen in de gaten te houden!

Voordat alle ouders nu naar mij hun stem verheffen: ik ben moeder en ik weet hoe fijn het is als je kind iedereen aanspreekt en als een grappenmakende goochelaar over het terras trekt.

Geloof me, ik ben ervaringsdeskundige.

Daarom spreekt het mij des te meer aan wat deze cafébaas doet: hij gebruikt geen strenge, dwingende, dreigende, bestraffende ‘als …, dan zwaait er wat’-tekst. Hij draait het om. Dat werkt!

Gewone mensen zijn er allergisch voor om te horen wat ze niet mogen. En klanten zijn ook gewone mensen, net zoals jij en ik.

Tip: Beluister mijn podcast waar experts over het beïnvloeden van mensen vertellen. “tekstmodel Podcast”

Vind je ook niet dat deze cafébaas de wereld een klein stukje mooier maakt?

Elke keer dat je kiest voor een positieve variant, maak je toch iemand blij in plaats van gefrustreerd? En blije mensen komen sneller in actie dan gefrustreerde mensen.

Daarom nu mijn oproep aan jou: daag jezelf uit deze week. In je werk of privé. Omschrijf iets eens op een andere manier, verander de toon van jouw boodschap. Van neutraal of zelfs negatief naar positief. En met humor, als het even kan.

Ik help je graag op weg. In dit eerdere blog geef ik je concrete voorbeelden.

Vrolijke groet,

Paula
tekstspecialist & schrijftrainer

Credits: de foto is gemaakt door Unsplash, Pin ‘m gerust.

Reageer en deel

De beste manier om deze boodschap vandaag te verspreiden kost je maar een paar seconden.

Delen
Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen
16 Shares

Categorie: Klantcommunicatie Lees meer over: Positief schrijven, Positieve boodschap, Positieve woorden

Anderen bekeken ook

Help! Ik heb het ‘sollicitatiebrief-stress-syndroom’

Leestijd: 3 minuten

Zit jij eindeloos achter de computer om een goede sollicitatiebrief te schrijven?

En incasseer jij de ene na de andere afwijzing op de door jou met liefde en plezier geschreven brieven?

Het valt ook niet mee: een sollicitatiebrief schrijven én opvallen tussen alle andere kandidaten.

Lees verder » Help! Ik heb het ‘sollicitatiebrief-stress-syndroom’

Een zonnige lach ‘hoor’ je in jouw tekst (En de kracht van positieve woorden)

Leestijd: 2 minuten

Als je lacht, komen er endorfines en dopamines vrij in je hersenen.

Je ontspant, wordt positiever en kiest automatisch positieve woorden.

Vandaar de tip die je in telefoontrainingen krijgt: glimlach tijdens je gesprekken. Want de klant hoort dat aan jouw stem.

Nou betrapte ik me er laatst op dat ik glimlach tijdens het schrijven.

En ik ben ervan overtuigd dat je dat ook ‘hoort’ in mijn teksten.

Lees verder » Een zonnige lach ‘hoor’ je in jouw tekst.

Paula van Gemen

Over Paula van Gemen

Reacties

  1. Ton Koot schrijft:

    maart 3, 2015 at 12:44 PM

    Mijn tekst:
    Sta je in file, tijdverlies is niet.
    Kijk naar de omgeving, de mede-filerijders en geniet.

    Beantwoorden
    • Paula van GemenPaula van Gemen schrijft:

      maart 3, 2015 at 9:47 PM

      Mooie tekst, Ton. En zo is het! Alhoewel ik toch liever de file mijd 🙂

      Beantwoorden

Plaats een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2002-2024 tekstmodel.nl - Schrijftraining met heart voor helder en positief schrijven

whatsapp
Waarom wachten? 🚀🚀🚀 Vertel me wat je nodig heb! Klik hier of bel +31 6 50 481 484. 🙌
Dit is een verplichte cookiemelding

Door op 'Accepteren' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Noodzakelijk:

Deze cookies zijn noodzakelijk om onze website te gebruiken. Ze worden gebruikt voor basisfuncties en zonder deze cookies kan de website niet functioneren.

Statistieken:

Statistische cookies worden gebruikt om anoniem informatie te verzamelen over het gedrag van een bezoeker op de website.

Marketing:

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen op de website. Hierdoor kunnen website-eigenaren relevante advertenties tonen gebaseerd op het gedrag van deze bezoeker.

Wat doen deze cookies

  • Tailor information and advertising to your interests base.
  • Gather personal identity info like public name or location.

Wat doen deze cookies niet

  • Remember any of you private user info.