Overtuigen
‘Wil je jouw klanten overtuigen?
Benoem dan de unieke kenmerken van jouw product of dienst’.
Dat zei meneer Reeves in 1961. Hij noemde dit de Unique Selling Proposition. Prima gedachte.
Maar het kan anders. Beter. Want wil jij als klant weten wat de kenmerken van een product zijn of wil je weten wat de voordelen voor jou zijn?!
Mijn tip: focus op de voordelen voor de lezer of de klant. Dan overtuig je pas echt!
Waarom kenmerken saai zijn (bla bla bla gaap zzzz)
Hieronder vind je een paar USP’s. Zeg eens eerlijk … raak je overtuigd?
- Wij hebben 24-uurslevering.
- Onze warmtepomp is dankzij de individueel in te stellen warmteregelaar energie-efficiënt.
- Onze wasmachines hebben een gepatenteerde SoftCare-trommel.
Hier praat de verkoper over zichzelf, zijn bedrijf en zijn producten. Bla bla bla gaap zzzz. Misschien zijn het wel prachtige kenmerken, maar …
what’s in it for you?!
Ofwel: wat zijn de voordelen voor jou? Die moet je zelf maar bedenken.
En waarom voordelen verkopen!
Wil je jouw klant echt overtuigen? Vertaal dan de kenmerken naar voordelen.
Dat doe je door jezelf de volgende vraag te stellen: ‘Wat betekent dit kenmerk voor mijn klant?’
Het antwoord op deze vraag is meteen jouw Unique Buying Proposition (UBP). Hier zie je het verschil:
(USP) Wij hebben 24-uurslevering.
(UBP) Vandaag vóór 20:00 uur besteld? Morgen al in huis!(USP) De warmtepomp is dankzij de individueel in te stellen warmteregelaar energie-efficiënt.
(UBP) Met deze warmtepomp bespaart u energie. U kunt namelijk per ruimte de temperatuur bepalen. Daardoor verwarmt of koelt u alleen de ruimtes die u gebruikt.(USP) Deze wasmachine heeft een gepatenteerde SoftCare-trommel.
(UBP) Deze wasmachine heeft een speciale SoftCare-trommel. Hierdoor komt er een dun laagje water tussen het textiel en de trommel. Het wasgoed glijdt daardoor zachtjes door de trommel, zodat kleding nauwelijks kreukt en minder slijt.Je ziet het: overtuigen is makkelijker dan je denkt!
» Ter waarde van € 100,-. Nu tijdelijk GRATIS.