Schrijftraining van tekstmodel

Schrijftraining voor het bedrijfsleven en de (semi-)overheid. Leer extreem helder schrijven. Bekijk alle trainingen.

  • Alle trainingen
  • Inspiratie
    • Inspiratieblog
    • Podcast over heldere taal
  • Over
    • Mijn verhaal
    • Klantervaringen
  • Contact
  • Inloggen
  • mijn ACADEMIE
    • Dashboard
    • Inloggen
  • Gratis training?
Home » Podcast Episodes

#5 Dreigende taal

door Paula van Gemen, Sanne Boswinkel & Lodewijk van Noort, jouw schrijftrainer

Podcast de zwerm

#5 Dreigende taal

https://tekstmodel.nl/wp-content/uploads/2021/05/Zwermaflevering5Schulden.mp3
DOWNLOAD
VIA RSS
SPOTIFY
APPLE
Alle afleveringen

5 MEI 2021

#5 Dreigende taal

#5 Dreigende taal

#5 Dreigende taal

Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen
Delen

Sanne Boswinkel, Paula van Gemen en Lodewijk van Noort zijn drie heldere-taalgekken die niets liever doen dan ook in hun vrije tijd praten over taal en communicatie. In deze vijfde aflevering wordt duidelijk dat heldere taal niet zaligmakend is. En dat de toon van je tekst minstens zo belangrijk is. Marc Mulder, ervaringswerker armoede en schulden, kan hierover meepraten. Een heftig gesprek waar wij stil van werden. Misschien wel het mooiste en meest raakbare gesprek tot nu toe …

In deze podcast van 41:21 minuten ontdek je:

  • wat een ervaringswerker doet en waarom dit werk zo belangrijk is;
  • hoe je het beste contact kunt leggen met mensen met schulden;
  • dat Marc zelf op een gegeven moment 5 brieven per week kreeg van de Belastingdienst en deze niet meer opende;
  • wat officiële, ingewikkelde en dreigende taal met je doet;
  • dat mensen bang worden van de dreigende taal en dat die angst niet bijdraagt aan het oplossen van het probleem;
  • waarom het zo belangrijk is om echt te luisteren in plaats van jouw wens op te leggen en door te drukken.

Zwerm je mee? Dat doe je zo:

  • Praat mee op onze Zwerm-pagina op LinkedIn.
  • Laat een review achter op Apple Podcast of Spotify.
  • Stuur ons voorbeelden van slechte én goede teksten: dezwermpodcast@gmail.com.
  • Spreek een berichtje in voor ons. Dat kan via WhatsApp op deze website.
  • Deel deze podcast met je collega’s en in je netwerk.

Reageer en deel

Vind je deze podcast goed? Zwerm dan met ons mee en deel deze podcast op social media. Bedankt!

Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen
Delen

Tips van Marc Mulder

Stop met brieven sturen; die worden niet gelezen. Ga in gesprek met cliënten en communiceer van mens tot mens. Maar als je dan tóch een brief moet schrijven, pas dan deze tips toe:

Tip 1
Gebruik eenvoudige taal en kies voor een gelijkwaardige toon. Vermijd dreigende taal. Mensen bang maken, heeft een averechts effect.

Tip 2
Maak met kleuren duidelijk welk onderdeel voor de lezer belangrijk is om te lezen. Zo kan de lezer de onderdelen overslaan die niet voor hem zijn.

Tip 3
Zorg dat je zo min mogelijk tekst plaatst. En dat je de tekst die je plaatst goed onderverdeelt. Toch veel tekst? Zet de kern bovenaan

Tip 4
Voorkom dat verschillende brieven over eenzelfde onderwerp er hetzelfde uitzien. Hierover vertelt Marc bij minuut 32:00 een pakkende anekdote die je niet snel meer vergeet.

KIJKTIP
Bekijk het Human-programma Schuldig: https://www.human.nl/schuldig.html

Nooit afleveringen missen over heldere taal?

Als eerste weten dat er een nieuwe podcast voor je klaarstaat? Schrijf je in en dan geven we je meteen een seintje:

Voer a.u.b. uw naam in
Voer een geldig e-mailadres in.
Aanmelden.

Bedankt voor het aanmelden. Controleer de e-mail voor verdere instructies.

Er ging iets mis. Controleer de invoer en probeer het nog eens.

Natuurlijk krijg je alleen mails over onze podcast. Gegarandeerd spam-vrij.

Transcriptie

In deze podcast interviewen we Marc Mulder, ervaringsdeskundige Schulden & Armoede bij Movisie. Deze transcriptie start bij minuut 12, vanaf het moment dat we Marc in de uitzending halen.

Paula van Gemen: Ik ben heel benieuwd om van Marc te horen op welke manier je het beste contact kunt leggen met mensen met schulden. Welkom, Marc. Vertel eens: wat doet een ervaringsdeskundige nou eigenlijk? Wat is dat precies?

Marc Mulder: Ja, heel goeie vraag. Het is wel duidelijk wat een ervaringsdeskundige doet. Een ervaringsdeskundige zet zijn eigen ervaring met iets in om anderen die hetzelfde meemaken daarin verder te helpen.

Alleen het is een heel breed begrip, want je kunt het op allerlei manieren doen. Je kunt het doen door een ervaring te delen en anderen te laten leren van wat je hebt meegemaakt. Je kunt het ook doen door met mensen in gesprek te gaan die datgene aan het meemaken zijn wat je zelf ooit mee hebt gemaakt. Dan ben je een voorbeeld dat je eruit kunt komen en je kunt echt aansluiting vinden op de gevoelens van de ander omdat je weet wat het precies betekent. Maar je kunt je ervaring ook bijvoorbeeld inzetten om beleid te veranderen en om uit te leggen wat eigenlijk de gevolgen zijn van bepaald beleid en hoe je denkt dat het anders zou kunnen.

Daarnaast heb je nog allerlei gebieden ervaringsdeskundige. Dus er zijn mensen die verslaafd zijn geweest en die kunnen daar ervaringsdeskundige zijn. In mijn geval heb ik in de schulden gezeten en ben ik daar ervaringsdeskundige in. Dat zijn al heel veel verschillende dingen, zo heb je allerlei gebieden waarin je ervaringsdeskundige kunt zijn en dat loopt ook nog weer in elkaar over. Behalve dat ik in schulden heb gezeten, heb ik ook nog te maken gehad met eenzaamheid bijvoorbeeld en met zelfmoordgedachten. Bij dat soort dingen ligt je ervaring dan ook. Het is een groot en breed gebied.

 

Lodewijk van Noort: Wat bijzonder. Je hebt superveel ervaring, hele bijzondere en hele heftige, zoals ik het hoor, maar waar zit dan dat punt dat je denkt: ik ga deze ervaringen inzetten om andere te helpen? Hoe kom je daartoe?

Marc Mulder: Bij mij ging het eigenlijk een beetje vanzelf ik besefte dat mij dingen overkomen zijn waarvan ik dacht, dat gebeurt helemaal niet in Nederland. Het kan niet in Nederland, dat je gewoon geen eten kunt kopen en dat je belt met instanties en dat ze zeggen: u kunt bezwaar indienen en over 6 weken krijgt u antwoord. Terwijl jouw probleem echt nu is.

Het heeft een aantal jaar geduurd en toen ik in de schuldsanering zat, zoals dat heet, en eigenlijk onderweg was eruit te komen, toen had ik zoiets van ik wil gaan proberen te helpen dat andere mensen niet hoeven mee te maken wat ik heb meegemaakt. Ik ben toen vrijwilligerswerk gaan doen.

Van dat vrijwilligerswerk – nadat ik dat een aantal jaar had gedaan – is mij gevraagd ‘wil je bij ons komen werken?’ en toen ben ik schuldhulpverlener geworden. Toen ben ik een aantal jaar mensen thuis gaan opzoeken waarvan het vermoeden was dat zij betalingsproblemen hadden om te kijken of je daar hulp kunt bieden en ondersteuning kunt geven.

Van daaruit leerde ik steeds meer en ontdekte ik ook ervaringsdeskundigheid. Ik ben daarin gegroeid en je moet daar op een gegeven moment ook afstand krijgen tot wat je hebt meegemaakt en er op een andere manier naar kijken. Plus al die verhalen van al die mensen die neem ik ook mee, dus dat werd een soort verzamelkennis van wat er allemaal gebeurt. Van daaruit ben ik steeds meer gaan werken en ben ik me ook steeds meer gaan richten op het veranderen van beleid eigenlijk.

Paula van Gemen: Jij noemt dat veranderen van beleid. Wat zijn dan de onderdelen gericht op communicatie waarvan jij zegt dit moet anders?

Marc Mulder: Het gaat vooral om de directe communicatie en het uitgaan van de persoon die in een situatie zit. Heel veel hulpverlening komt iets brengen en eigenlijk iets opleggen in plaats van in gesprek te gaan met degene die in de problemen zit en echt te luisteren naar wat diegene nou eigenlijk meemaakt en wat voor diegene het belangrijkste is op dat moment. Dat is niet altijd wat jij als hulpverlener denkt of wat jij voor idee meekrijgt wat er gedaan moet worden. Dat kunnen hele andere dingen zijn.

Lodewijk van Noort: Wat ik eigenlijk heel mooi vind van wat je zegt is dat heel veel instanties communiceren natuurlijk met mensen in schulden of met bepaalde problemen en vaak wat we tegenwoordig multiproblematiek noemen, heel veel problemen lopen in elkaar over of hebben met elkaar te maken. Er wordt ontzettend veel gecommuniceerd met die mensen, maar die organisaties weten eigenlijk helemaal niet hoe het is om in zo’n situatie te zitten. Jij wel. Wat zijn nou jouw tips voor organisaties als je communiceert met bijvoorbeeld mensen die schuldenproblematiek hebben?

Marc Mulder: Mijn belangrijkste tip is communiceer altijd van mens tot mens. Dus ga als mens het gesprek aan en niet als hulpverlener of organisatie, niet dat officiële, maar gewoon mens tot mens en laat ook iets van jezelf zien. Er is iemand die zit tegenover je in een wit kantoortje met TL-balken en je zit achter je computer met iemand in gesprek. Diegene moet alles over zichzelf vertellen, alles van zichzelf laten zien. Dat is heel eenzijdig, dus laat ook wat van jezelf zien. Vertel ook wat jij moeilijk zou vinden in zo’n situatie. Dat is denk cruciaal wil je iemand zo ver krijgen dat hij ook echt alles van zichzelf laat zien, want er zijn heel veel dingen waar mensen zich voor schamen.

Schaamte wordt altijd gezien als iets ten opzichte van de buurman zal ik maar zeggen, maar de meeste schaamte is ten opzichte van jezelf. Het is heel moeilijk om voor jezelf toe te geven dat jij niet meer zelfstandig uit jouw problemen kunt komen en dat je hulp nodig hebt. Dat is een enorme drempel en daar schaam je je voor. Op het moment dat je die drempel overgaat is dat niet in een klap alles, maar dan is dat alleen maar het allerkleinste beetje wat nodig is en dan wil je eigenlijk weer zelf verder, maar daar zit nog zoveel achter. Om dat allemaal te laten zien in een gesprek daar is vertrouwen voor nodig.

Lodewijk van Noort: En zeg je dan eigenkijk: je moet eerst bouwen aan dat vertrouwen voordat je echt diep die inhoud in kunt gaan of de dingen die je nodig hebt?

Marc Mulder: Ja, dat is dus ook een van de dingen die ik probeer aan beleidsmakers enzovoorts mee te geven: maak meer ruimte voor dat vertrouwen en voor dat goede gesprek in het begin, zodat je later tijdwinst hebt want het levert wel wat op. Je kunt later veel sneller en veel beter handelen doordat er een vertrouwensband is ontstaan en je veel meer van elkaar weet. Als je in het begin heel moeizaam en afstandelijk te werk gaat, start je iedere keer weer met belemmeringen.

Het is heel bekend in de wereld van schulden dat mensen niet komen opdagen bij afspraken. Dat is niet omdat ze niet gemotiveerd zijn, zoals vaak gedacht wordt, maar dat is omdat mensen belemmeringen voelen en omdat er drempels zijn en omdat het moeilijk is om toe te geven aan dingen. Hoe meer vertrouwen er is, hoe makkelijker je later wel blijft komen en blijft werken aan de oplossing.

Lodewijk van Noort: Dat vertrouwen heeft dus tijd nodig. Maakt het ook nog uit hoe je dan communiceert? Bijvoorbeeld is een gesprek een betere manier om te communiceren dan een brief of een e-mail? Wat zijn jouw ervaringen daarmee?

Marc Mulder: Een gesprek is gewoon eigenlijk het enige. Ik denk niet dat je echt een verhaal van iemand kan ophalen via email of via WhatsApp. Zeker niet via een formulier. Als mensen de schuldsanering in moeten, moeten ze ook hun verhaal op papier zetten, maar dat is een enorme drempel. Je moet je voorstellen: die hulpverlener die weet wel ongeveer wat die wil horen, maar jij die je verhaal moet opschrijven hebt geen idee wat die hulpverlener nou eigenlijk van je wilt horen. En er zit zoveel emotie achter dat het heel lastig is om dat allemaal op een goede manier op papier te zetten. Dus of mensen gaan 8 kantjes met hele verhalen tot in de details opschrijven of juist maar 15 regels omdat ze er niet naar willen kijken. Het is zoveel beter om dat in een gesprek te doen.

Paula van Gemen: Nou is de maatschappij natuurlijk wel zo ingericht rondom schuldhulpverlening en rondom alles ongeveer dat je ongelofelijk veel post krijgt. Je krijgt mails, je krijgt brieven, je wordt uitgenodigd op een gesprek. Hoe zie jij dat? Wat is jouw ervaring daarmee?

Marc Mulder: Ik kreeg op een gegeven moment 5 brieven per week van de Belastingdienst.  Je hebt inkomstenbelasting, de BTW, de toeslagen. Al die verschillende dingen worden allemaal met elkaar verrekend en je krijgt een brief waarin staat wat er open staat, een brief met ze hebben dit met dat verrekend, daar krijg je er twee van, want dat wordt op de ene manier en op de andere manier verteld en dan een brief van wat er nog open staat en zo gaat het maar door en gaat het maar door.

Ik maakte die brieven ook niet meer open. Ten eerste kon ik er sowieso niet naar kijken want dat was alleen maar geconfronteerd worden met een probleem dat ik niet kon oplossen. En het was gewoon veel te veel en enorm officiële taal allemaal in die brieven.

Er komt dan een deurwaarder langs met, dat heet dan een exploot en ‘in naam van de Koningin’ staat er in grote letters bovenop en ‘direct openen’. Dan krijg je een heel ingewikkeld verhaal. En zelfs toen ik al uit de schuldsanering was en toen ik werkte als hulpverlener, als ik bij mensen kom en ik zie zo’n pak papier van de Rechtbank en ik wil weten wie nou eigenlijk de originele schuldeiser is, dan ben ik gewoon een kwartier aan het zoeken waar dat nou ergens staat. Want het staat niet helder voorop. Voorop staan dan allemaal juridische termen en juridische zinnen.

Ik heb net nog even opgezocht wat nou officieel een exploot is en dat is dan een door de deurwaarder opgemaakte akte waarin deze verslag doet van het betekenen van het rechtelijk stuk, een dagvaarding of een vonnis. Maar dat is dan de heldere uitleg. En dat is gewoon de uitleg van wat het is. Maar als jij in de stress zit en je krijgt een brief met allemaal officiële taal en het is zo ingewikkeld. Als er al een blaadje bij zit waarin het simpel staat, dan doen ze die achteraan en niet vooraan. Langzamerhand veranderen er wel dingen. Ook deurwaarders weten ondertussen wel dat mensen met stress heel erg veel moeite hebben om dingen te begrijpen, maar dan nog steeds, om te bedenken laten we dingen bewust eenvoudiger maken, nog steeds is het veel te moeilijk. Het moet nog veel simpeler uitgelegd worden

Lodewijk van Noort: Als je het dan hebt over simpel uitleggen en gerelateerd aan waar we het net over hadden, dat moet je dus ook eigenlijk helemaal niet in een brief willen doen ga gewoon met iemand in gesprek.

Marc Mulder: Die deurwaarder komt op een gegeven moment wel aanbellen.

Lodewijk van Noort: Dan is het natuurlijk al te laat en dan is het ook nog maar de vraag of de deurwaarder, je zal vast wel een heleboel goede hebben, maar die moet dan ook nog wel begrijpen dat dit dus speelt aan de andere kant van die voordeur.

Marc Mulder: Dat is het probleem. Wat er gebeurt, is dus eigenlijk door het allemaal zo officieel te doen en die grote letters erop maak je iemand bang en je zet hem onder druk. Dat is namelijk de manier waarop dit werkt.

Het is de bedoeling eigenlijk om iemand onder druk te zetten. ‘Let op nu gaat het wel heel ver!’. En elke volgende stap is weer: ‘We gaan nog een stap verder als je niet uitkijkt!’. Die druk maakt het alleen maak moeilijker om een oplossing te vinden en om hem te snappen. Dus eigenlijk draagt het niet bij aan een oplossing maar het draagt juist bij aan het vergroten van de problemen.

Lodewijk van Noort: In deze podcast hebben we het natuurlijk heel veel over heldere taal en eigenlijk schrik ik ervan als je zegt: ‘Het is de taal die ervoor zorgt dat mensen bang worden’. We proberen in deze podcast veel goede voorbeelden te geven. Heb jij ook een voorbeeld dat je denkt: nou, hier ging het heel goed, dit was nou echt een moment waarvan ik dacht: wauw, hier gaat het anders zo zou het eigenlijk overal moeten gaan?

Marc Mulder: Nee, dat heb ik niet. Wat heel belangrijk is, is dat in die brieven voor iedereen iets staat. De situatie van elke persoon is verschillend. Dus het is niet alleen maar gericht op jou, want ze weten helemaal niet wie jij bent.

En wat al heel erg helpt is als je de indeling maakt in die brieven, en dan het liefst in kleuren apart. Als dit en dit jouw situatie is, dan is dit voor jou. Dan moet je dat echt heel helder onderscheiden, zodat de lezer heel snel weet: dit kan ik overslaan en dit is voor mij en dan kan ik dat lezen. De standaardmanier is kopje tekst, kopje tekst, kopje tekst, maar dan is het nog niet helder genoeg in waar het onderscheid ligt.

Een voorbeeld is de gemeentelijke belastingen. Op de voorkant is het heel helder over welk bedrag het gaat. Maar zodra je wilt weten hoe je bezwaar kunt maken of dat je een betalingsregeling wil of waar het precies voor is… Dat zijn allemaal verschillende vragen en de antwoorden staan op de achterkant. Die achterkant staat helemaal vol met tekst. Er is dan niet meer helder onderscheid. Voor heel veel mensen is een groot blok met heel veel tekst te veel. Dan is het klaar. Dan gaan ze het niet lezen.

Lodewijk van Noort: Wat ik heel boeiend vond van wat je net zei is: ‘Op een gegeven moment maak je de brieven ook niet meer open’. We hebben het er natuurlijk over gehad dat een gesprek beter is, maar wat zou je nou kunnen doen bijvoorbeeld al op de envelop om ervoor te zorgen dat het vriendelijker overkomt of dat mensen denken hier hoef ik niet bang voor te zijn?

We weten natuurlijk ook dat sommige dingen nou eenmaal per brief moeten, sommige dingen moeten nou eenmaal verstuurd worden omdat het moet worden vastgelegd. Maar wat zou nou een goede manier zijn om ervoor te zorgen dat iemand überhaupt de envelop openmaakt?

Marc Mulder: Ten eerste, moet je eerlijk zijn. Dus als jij een spannende inhoud in je envelop hebt, moet je niet een envelop met bloemetjes op de bus doen. Daar trappen mensen één keer in en daarna nooit meer, maar dan maken ze ook de leuke enveloppen niet meer open.

Ik zal een voorbeeld geven van het werk dat ik deed als hulpverlener. Wij gingen bij mensen aan de deur om te praten over een betalingsachterstand. Maar die mensen wisten niet dat we zouden komen. Niet iedereen doet open en niet iedereen is thuis. Dan lieten wij een flyer achter en in die envelop met een flyer hadden wij een sleutelhanger met een winkelwagenmuntje gedaan omdat je dan voelt dat er iets in zit. Op de buitenkant deden wij een post-It met daarop de tekst ‘Wil je mij alsjeblieft bellen’. Om zo toch op te roepen dat mensen iets openmaken. Hier zat geen vervelende boodschap in, maar de boodschap was: we willen je graag ondersteunen.

Dus zoiets kan je ook doen.

Lodewijk van Noort: En dat werkte dus?

Marc Mulder: Dat werkt. Jazeker! Als jij je brieven niet openmaakt, maar er zit ergens iets in, dan word je toch nieuwsgierig en dan ga je het toch openmaken.

Paula van Gemen: Ja, waarbij het denk ik heel belangrijk is wat je zegt: ga geen bloemetjes envelop doen als je een verschrikkelijke boodschap hebt. Het moet in lijn zijn met je boodschap. Jullie wilde helpen, en als iemand jullie envelop openmaakte zat daar ook daadwerkelijk een handreiking in.

Marc Mulder: En zo’n ‘in naam van de Koning envelop’ waar ook op staat ‘Belangrijk, maak dit open!’  … ja, dat is ook waar. Die moet je ook openmaken, ondanks alles. Niet dat ik dat deed, maar het moet wel. Dat is wel de brief waarin staat dat zij jouw gegevens nodig hebben omdat ze beslag willen leggen op dingen. Als je die gegevens niet instuurt, dan gaan ze dat schatten en dan ben je vaak de pineut. Alleen dat is wel heel dreigend, maar dat is ook de inhoud van de brief.

Paula van Gemen: Waar ik nog heel erg benieuwd naar ben is het volgende. Jij vertelt over een hele brede lijn van allemaal communicatiemanieren die er zijn. En je zegt: het allermooiste is werken aan vertrouwen, van mens tot mens, in persoonlijk contact. Dat is de ideale situatie he?

Marc Mulder: Inderdaad.

Paula van Gemen: En de minst ideale situatie is dat je overvoerd wordt met brieven en dat je overspoeld wordt met brieven vol jargon, ingewikkelde taal en heel veel tekst. Soms kunnen we niet onder die tekst uit. Waar ik nou benieuwd naar ben is: hoe kun je ervoor zorgen dat je als je dan toch tekst gebruikt dat daar een menselijk aspect in zit?

Marc Mulder: Ik heb eigenlijk nooit een tekst met inwoners hoeven communiceren zonder dat ik ze gesproken had. Maar onze flyer bijvoorbeeld was wel iets. Dan heb je ze dus nog niet gesproken en hoewel ik altijd wel vond dat er te veel tekst in stond, is het heel lastig dat je aan de ene kant een heel verhaal moet vertellen, want het kan zijn dat iemand dat hele verhaal wilt begrijpen, en aan de andere kant dat je met heel weinig tekst moet werken.

Ik ben dan heel erg voorstander van: begin met de belangrijke boodschap. Iets van ‘wij kunnen je ondersteunen’, iets in die richting. En maak dat ook qua opmaak heel erg helder.

Ik denk dat je in de opmaak heel erg veel kan doen om dat menselijke en vertrouwelijke te laten terugkomen. Dus niet een witte brief met alleen zwarte tekst, maar werk ook met kleurvlakken. Het belangrijkste daar, net als dat je bij een website kunt doorklikken naar meer informatie, kun je dat met een brief ook doen. Je kunt het belangrijke in het begin zetten met bijvoorbeeld een pastelgroene kleur daar omheen en dan daar onder: ‘Als je over dit stukje nog meer wilt weten dan kun je daarheen’. Dat zet je dan in de kleur waar het verderop ook in staat zodat die link daar al ligt.

Dat soort verbanden leggen en mensen moeten vooral veel kunnen overslaan, omdat veel lezen gewoon moeilijk is. Ik heb een voorbeeld van een meneer waar ik kwam en die had een brief gekregen van werk en inkomen dat hij gegevens moest aanleveren voor de aanvraag van zijn uitkering en daar stond in twee zinnen: ‘Wij willen graag dat u die gegevens aanlevert. Dit is wat we nodig hebben.’ En daar stond in vijf bullet points de dingen die die moest aanleveren. De bankafschriften van dan tot dan en nog een aantal dingen. Daaronder stond nog waar hij het moest inleveren.

Die man zegt: ‘Ik heb dat ingeleverd en toen moest ik het weer doen en toen heb ik dat weer gedaan en toen hadden ze het nog steeds niet binnengekregen en toen moest ik het een derde keer doen. Ik snap dat niet ik heb nog steeds geen uitkering gekregen.’

Ik zei: ‘Nou mag ik die brieven zien?’ Ik krijg ze te zien en ik zie direct dat er in de ene brief staat: Je moet gegevens aanleveren. En in de tweede brief staat: We willen dat je nog meer gegevens aanvullend inlevert. Ook weer in bullet points. En in de derde brief staat: We hebben je gevraagd gegevens aan te leveren, deze, deze en deze. Dat heb je niet gedaan en daarom word je uitkeringsaanvraag ingetrokken.

Die man had voor zijn gevoel drie dezelfde brieven gehad maar het waren drie verschillende brieven. Maar dat had hij niet gezien doordat in die tweede brief niet heel letterlijk, heel duidelijk, heel groot stond: Let op we hebben nog meer gegevens nodig. Die brieven zagen er ook gewoon hetzelfde uit. Een inhoudelijk verschil is dus niet genoeg. Het moet er dus ook anders uitzien, het moet echt opvallen dat het een andere brief is

Lodewijk van Noort: Ik vind het zo mooi. Dit zijn dus dingen die je eigenlijk alleen maar weet door dit soort verhalen. Ik kan me namelijk ook heel goed voorstellen dat aan de andere kant, de organisatiekant … dat je denkt dat je tekst helder is. Dit weet je niet als je het niet test of als je niet met de mensen aan tafel zit of dit bekijkt. Dus ik vind het fantastisch dat ook in het werk dat jij doet dit soort dingen naar boven komen. Want dit staat nergens in een boekje.

Wat ik tot slot zou willen weten. Wat zeggen de mensen die jij helpt over jouw hulp, wat zeggen ze als je bij ze bent geweest? Wat zeggen ze dan over jou, Marc?

Marc Mulder: Ze zijn heel erg dankbaar, maar waar het vooral om gaat is dat ik heel erg merk wat voor mensen heel erg belangrijk is. Dat ze het gevoel hebben dat ze gehoord worden en dat er naar ze geluisterd is en dat is eigenlijk het allerbelangrijkste wat ik er zelf van meekrijg, maar ook wat ik weet van andere ervaringsdeskundigen.

Het probleem is bijna altijd dat er niet goed geluisterd wordt en luisteren lijkt zo eenvoudig, maar dat is zo moeilijk. Het gaat erom wat die mensen zelf denken wat voor hen een probleem is, maar ook welke richting een oplossing is en het heeft geen zin om iets op te gaan leggen. Dus je moet ook de kans geven om de ideeën van die mensen te volgen en te volgen wat zij denken. En dat is cruciaal, maar ook best lastig als je zelf al helemaal in je hoofd hebt hoe het zou moeten gaan lopen.

Paula van Gemen: ‘Wij weten allemaal wel hoe het moet, dat komen we wel even vertellen.’ Dat beeld en daarvan kan iemand meteen weer in zijn schulp kruipen.

Marc Mulder: Dat is ook het tweede ding wat heel belangrijk is en dat is dat je beseft waar iemand emotioneel zit. Er zijn mensen die op een gegeven moment niet meer geloven dat zij nog uit die situatie kunnen komen. Dat heb ik zelf ook meegemaakt. Ik geloofde niet dat ik nog uit die situatie kon komen en als je daar niet in gelooft dan maakt het niet uit dat er iemand tegenover je zit. Als jij niet denkt dat diegene de oplossing gaat brengen is het heel moeilijk om nog te gaan doen wat er van je gevraagd wordt. Vaak wordt er dan een oordeel aan verbonden dat iemand niet gemotiveerd is, maar het heeft te maken met het licht zien aan het einde van de tunnel en het geloven dat je eruit komt. Dus het eerste waar je aan moet werken is in gesprek gaan over andere mensen met wie je dit hebt gedaan en die eruit zijn gekomen en welke stappen je neemt en heel klein beginnen. Desnoods dingen uit handen nemen, dat soort dingen en niet te snel gaan.

Deze transcriptie eindigt wanneer Lodewijk, Sanne en Paula samen terugblikken op het gesprek met Marc.

Nooit afleveringen missen over heldere taal?

Als eerste weten dat er een nieuwe podcast voor je klaarstaat? Schrijf je in en dan geven we je meteen een seintje:

Voer a.u.b. uw naam in
Voer een geldig e-mailadres in.
Aanmelden.

Bedankt voor het aanmelden. Controleer de e-mail voor verdere instructies.

Er ging iets mis. Controleer de invoer en probeer het nog eens.

Natuurlijk krijg je alleen mails over onze podcast. Gegarandeerd spam-vrij.

Categorie: Wat bedoel je?! De podcast over heldere taal

#4 We zijn onze stem kwijt

door Paula van Gemen, Sanne Boswinkel & Lodewijk van Noort, jouw schrijftrainer

Podcast de zwerm

#4 We zijn onze stem kwijt

https://tekstmodel.nl/wp-content/uploads/2021/03/Zwermaflevering4STEMKWIJTDEF.mp3
DOWNLOAD
VIA RSS
SPOTIFY
APPLE
Alle afleveringen

4 MAART 2021

#4 We zijn onze stem kwijt

#4 We zijn onze stem kwijt

#4 We zijn onze stem kwijt

Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen
Delen

Sanne Boswinkel, Paula van Gemen en Lodewijk van Noort zijn drie heldere-taalgekken die niets liever doen dan ook in hun vrije tijd praten over taal en communicatie. In de vierde aflevering buigen zij zich over de verkiezingen. En nee, we zijn onze stem niet kwijt. Sterker nog: we raken niet uitgepraat!

In deze podcast van 34:28 minuten ontdek je:

  • hoe het komt dat stemmen zo complex is, zeker briefstemmen;
  • dat wij het niet heel vreemd vinden dat het briefstemmen nogal mis is gegaan;
  • dat je on-ge-loof-lijk goed moet nadenken over welke informatie je geeft en wanneer;
  • wat we kunnen leren van vliegtuigmaatschappijen;
  • dat het bij communicatie gaat over de clou (check eens bij jezelf: waar staat de clou in jouw teksten?).

WIN WIN WIN

We hebben een heuse winactie bedacht. Heb jij een ander woord voor ‘coronaproof’? Stuur jouw geniale ingeving naar dezwermpodcast@gmail.com.

  • Praat mee op onze Zwerm-pagina op LinkedIn.
  • Laat een review achter op Apple Podcast of Spotify.
  • Stuur ons voorbeelden van slechte én goede teksten: dezwermpodcast@gmail.com.
  • Spreek een berichtje in voor ons  (net als Paula’s moeder). Dat kan via WhatsApp op deze website.
  • Deel deze podcast met je collega’s en in je netwerk.

Reageer en deel

Vind je deze podcast goed? Zwerm dan met ons mee en deel deze podcast op social media. Bedankt!

Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen
Delen

Zwerm je met ons mee? Dat doe je zo:

Nooit afleveringen missen over heldere taal?

Als eerste weten dat er een nieuwe podcast voor je klaarstaat? Schrijf je in en dan geven we je meteen een seintje:

Voer a.u.b. uw naam in
Voer een geldig e-mailadres in.
Aanmelden.

Bedankt voor het aanmelden. Controleer de e-mail voor verdere instructies.

Er ging iets mis. Controleer de invoer en probeer het nog eens.

Natuurlijk krijg je alleen mails over onze podcast. Gegarandeerd spam-vrij.

Categorie: Wat bedoel je?! De podcast over heldere taal

#3 Hoera! Een juridische tekst!

door Paula van Gemen, Sanne Boswinkel & Lodewijk van Noort, jouw schrijftrainer

Podcast de zwerm

#3 Hoera! Een juridische tekst!

https://tekstmodel.nl/wp-content/uploads/2021/03/Zwermaflevering3JuridischeLoket-1.mp3
DOWNLOAD
VIA RSS
SPOTIFY
APPLE
Alle afleveringen

4 MAART 2021

#3 Hoera! Een juridische tekst!

#3 Hoera! Een juridische tekst!

#3 Hoera! Een juridische tekst!

Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen
Delen

Sanne Boswinkel, Paula van Gemen en Lodewijk van Noort zijn drie taalgekke professionals die niets liever doen dan ook in hun vrije tijd praten over taal. Heldere taal welteverstaan! In deze derde aflevering interviewen zij Jordy Tschur van Het Juridisch Loket. Over de noodzaak van heldere juridische taal.

In deze podcast van 21:06 minuten ontdek je:

  • hoe het komt dat veel juridische teksten onnodig complex zijn;
  • dat gelukkig ook veel juristen voorstander zijn van heldere taal;
  • wat Het Juridisch Loket doet;
  • hoe en waarom Jordy Tschur zich inzet voor heldere taal;
  • hoe vaag je een brief over een vergunning kunt maken.

Hier vind je de brief over de vergunning die Jordy in de podcast voorleest. Kijk ook eens op de website van Het Juridisch Loket: https://www.juridischloket.nl

Boekentip van Sanne
De Zweetvoetenman door Annet Huizing (2018)
Illustraties van Margot Westermann

‘Klopt het dan niet wat er in dit boek staat?’
‘Jawel, maar om het leesbaar te houden hebben we gewone taal gebruikt…’
Zo begint De Zweetvoetenman, een flinke pil waarin aan de hand van tot de verbeelding sprekende rechtszaken het Nederlands recht wordt toegelicht. Prettig om te lezen, nu en dan hilarisch, maar vooral een knap stuk vertaalwerk. Verplicht leesvoer voor iedereen vanaf 10 jaar.

Te koop bij Bol.com en natuurlijk bij je eigen boekwinkel.

Zwerm je met ons mee? Dat doe je zo:

  • Praat mee op onze Zwerm-pagina op LinkedIn.
  • Laat een review achter op Apple Podcast of Spotify.
  • Stuur ons voorbeelden van slechte én goede teksten: dezwermpodcast@gmail.com.
  • Deel deze podcast met je collega’s en in je netwerk.

 

Reageer en deel

Vind je deze podcast goed? Zwerm dan met ons mee en deel deze podcast op social media. Bedankt!

Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen
Delen

Nooit afleveringen missen over heldere taal?

Als eerste weten dat er een nieuwe podcast voor je klaarstaat? Schrijf je in en dan geven we je meteen een seintje:

Voer a.u.b. uw naam in
Voer een geldig e-mailadres in.
Aanmelden.

Bedankt voor het aanmelden. Controleer de e-mail voor verdere instructies.

Er ging iets mis. Controleer de invoer en probeer het nog eens.

Natuurlijk krijg je alleen mails over onze podcast. Gegarandeerd spam-vrij.

Categorie: Wat bedoel je?! De podcast over heldere taal

#2 Een brief van de minister

door Paula van Gemen, Sanne Boswinkel & Lodewijk van Noort, jouw schrijftrainer

Podcast de zwerm

#2 Een brief van de minister

https://tekstmodel.nl/wp-content/uploads/2021/02/Zwermaflevering2Eenbriefvandeminister.mp3
DOWNLOAD
VIA RSS
SPOTIFY
APPLE
Alle afleveringen

11 FEBRUARI 2021

#2 Een brief van de minister

#2 Een brief van de minister

#2 Een brief van de minister

Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen
Delen

Sanne Boswinkel, Paula van Gemen en Lodewijk van Noort zijn drie taalgekke professionals die niets liever doen dan ook in hun vrije tijd praten over taal. Heldere taal welteverstaan! In de tweede aflevering krijgen ze een brief van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

In deze podcast van 24:38 minuten ontdek je:

  • dat onze podcast zelfs ‘down under’ terecht is gekomen (inclusief een bizarre vertaalfout);
  • wat er gebeurt als je in jouw organisatie de standaardbrieven wil aanpakken;
  • hoe een medewerker van DUO een complexe boodschap helder kan uitleggen aan de telefoon. En ook nog eens in één zin.

En we vragen jou om met ons mee te zwermen! Hoe je dat doet? Zo:

  • Download deze brief en deel jouw herschrijving met ons via LinkedIn, Apple Podcast of Spotify. Of stuur een mail naar: dezwermpodcast@gmail.com.
  • Stuur ons voorbeelden van slechte en zeker ook van goede teksten: dezwermpodcast@gmail.com.
  • Deel deze podcast met je collega’s en in je netwerk.

 

Reageer en deel

Vind je deze podcast goed? Zwerm dan met ons mee en deel deze podcast op social media. Bedankt!

Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen
Delen

Nooit afleveringen missen over heldere taal?

Als eerste weten dat er een nieuwe podcast voor je klaarstaat? Schrijf je in en dan geven we je meteen een seintje:

Voer a.u.b. uw naam in
Voer een geldig e-mailadres in.
Aanmelden.

Bedankt voor het aanmelden. Controleer de e-mail voor verdere instructies.

Er ging iets mis. Controleer de invoer en probeer het nog eens.

Natuurlijk krijg je alleen mails over onze podcast. Gegarandeerd spam-vrij.

Categorie: Wat bedoel je?! De podcast over heldere taal

#1 De geboorte van de zwerm

door Paula van Gemen, Sanne Boswinkel & Lodewijk van Noort, jouw schrijftrainer

Podcast de zwerm

#1 De geboorte van de zwerm

https://tekstmodel.nl/wp-content/uploads/2020/11/PodcastDeZwerm01v02.mp3
DOWNLOAD
VIA RSS
SPOTIFY
APPLE
Alle afleveringen

23 JANUARI 2021

#1 De geboorte van de zwerm

#1 De geboorte van de zwerm

#1 De geboorte van de zwerm

Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen
Delen

Sanne Boswinkel, Paula van Gemen en Lodewijk van Noort zijn drie taalgekke professionals die niets liever doen dan ook in hun vrije tijd praten over taal. Heldere taal welteverstaan! In deze eerste aflevering ben je getuige van de geboorte van DE ZWERM.

In deze podcast van 35:48 minuten ontdek je:

  • waarom wij deze podcast maken en wat jij eraan kunt hebben;
  • dat we in Nederland in een bubbel zitten en dat het belangrijk is dat we eruit komen;
  • wat jij kunt doen om te werken aan heldere taal binnen jouw organisatie of bedrijf;
  • hoe jouw ouders en buren je kunnen helpen om heldere teksten te schrijven.

 

Reageer en deel

Vind je deze podcast goed? Zwerm dan met ons mee en deel deze podcast op social media. Bedankt!

Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen
Delen

Nooit afleveringen missen over heldere taal?

Als eerste weten dat er een nieuwe podcast voor je klaarstaat? Schrijf je in en dan geven we je meteen een seintje:

Voer a.u.b. uw naam in
Voer een geldig e-mailadres in.
Aanmelden.

Bedankt voor het aanmelden. Controleer de e-mail voor verdere instructies.

Er ging iets mis. Controleer de invoer en probeer het nog eens.

Natuurlijk krijg je alleen mails over onze podcast. Gegarandeerd spam-vrij.

Transcriptie

Lodewijk: Zo. We kunnen beginnen.

Paula: Goed. Ja, ik heb een stukje geschreven over wie we eigenlijk zijn, wat we zijn, dus ik zeg het maar gewoon en dan laten jullie maar weten wat je ervan vindt.

Heel veel mensen in Nederland zetten zich in voor begrijpelijke taal en dat is echt geweldig en tegelijkertijd weten we dat heel veel mensen zich ook voelen als een roepende in de woestijn. Wij zijn "De Zwerm". Wij geloven in de kracht van het individu en in de kracht van het getal. Wij willen iedereen die voelt dat hij of zij iets kan bijdragen aan een begrijpelijkere wereld, inspiratie geven. Wij zijn er voor de dromers, de wereldverbeteraars, de luizen in de pels, de denkers en de doeners. Samen gaan we voor begrijpelijke taal voor iedereen. In deze podcast delen we onze ervaringen, successen en soms misschien ook nederlagen met jou. Luister, praat, denk en verander je mee?

Sanne: Wauw.

Lodewijk: Mooi hoor.

Sanne: Welkom dan maar aan al onze luisteraars die eigenlijk getuige zijn van de geboorte van "de Zwerm", Paula, want je hebt ons een soort mission statement gegeven hiermee, toch?

Paula: Ja.

Lodewijk: Om er maar weer zo'n moeilijk vervelend woord in te gooien: “mission statement”.

Sanne: Mogen we helemaal geen ingewikkelde termen gebruiken in deze podcast?

Lodewijk: Ik wil altijd heel erg gewoon. Als wij elkaar begrijpen dan is het goed, maar we moeten natuurlijk ook een beetje aan onze luisteraar denken. Maar we moeten onze luisteraar ook nog vinden dus voorlopig hebben we het gewoon met z’n drieën over allerlei dingen. Als wij elkaar niet begrijpen … We kunnen daarna ook als we reacties krijgen (als dat gaat gebeuren) … dan passen we ons vanzelf wel aan. We zijn heel agile om het zo maar te noemen.

Sanne: Nee, dát woord! Nee, nee. Er zijn bepaalde jeukwoorden – om maar een goede term te gebruiken – die we niet gaan bezigen in deze podcast en dat is zoiets als ‘agile’.

Lodewijk: Raar woord.

Sanne: "De Zwerm" bestaat op het moment als we dit opnemen uit drie mensen. Lodewijk, wil jij je even voorstellen?

Lodewijk: Ja, ik ben Lodewijk van Noort en ik werk bij de gemeente Den Haag, maar ben al heel lang een bevlogen ambassadeur heldere taal voor de overheid, maar eigenlijk gewoon voor overal. Mijn familie denkt soms ook: ‘Hou nou eens op’ als ik weer eens zeg: ‘Wat bedoel je?’ ‘Leg eens uit?’ ‘Vertel eens, wat bedoel je daar precies mee?’

Maar ik ben wel iemand die zich enorm inzet om ervoor te zorgen dat eigenlijk iedereen begrijpt wat we communiceren als overheid in dit geval. Ik doe dat voor de gemeente Den Haag. Ik heb dat ook een tijd voor het Ministerie van Binnenlandse Zaken gedaan. En dat doe ik met ontzettend veel plezier en ik doe het ook al heel lang en ik ben nog lang niet klaar daarmee.

Sterker nog, ik voel alleen maar drang om er meer van te maken. Je ziet ook lekker dat er veel beweging is, maar ik wil in die beweging lekker meegaan.

Sanne: Dat is heel goed. Misschien is dit ook wel waarin we elkaar vinden: de drang en ook een beetje dat gevoel van ‘het gaat me niet snel genoeg’. Ja. Paula, de schrijfster van ons “mission statement”. Waarom ben jij onderdeel van "de Zwerm"?

Paula: Ja, ik ben Paula van Gemen. Ik ben bijna 20 jaar schrijftrainer en ik leer mensen hoe ze helder en positief kunnen schrijven. Dat is heel kort samengevat wat ik doe. Maar wie ben ik nou? Laatst vroeg iemand aan mij: ‘Waar komt jouw passie voor gewonemensentaal nou vandaan?’ Zij had zelf een heel verhaal over dat ze had gewerkt met mensen met een licht verstandelijke beperking en ze kwam uit een bepaald gezin waarbij het belangrijk was en waarbij ze doorhad hoe belangrijk het is dat er begrijpelijke taal wordt gebruikt.

En toen dacht ik: ja, waar komt het bij mij vandaan? En die komt uit een heel diep gevoel van rechtvaardigheid. En dat had ik als heel klein meisje al. Ik wil dat iedereen gelijke kansen heeft. Ik weet ook wel dat dat eigenlijk niet kan, want de wereld zit niet zo in elkaar.

Alleen als je al merkt dat met zoiets kleins – zoiets kleins én zoiets belangrijks – als taal, dat daarin al onderscheid gemaakt gaat worden tussen mensen die door een wat ander taalniveau of door een mindere beheersing van de taal minder kansen krijgen. Dan vind ik dat heel schrijnend. Ik denk dat daar mijn allergrootste beweging vooruit zit, dat ik ga voor rechtvaardigheid. Daarmee zie ik dus begrijpelijke taal echt als een mensenrecht.

En nu maak ik het heel groot en ik kan de dingen ook heel klein maken, want dat kan ik als schrijftrainer weer heel goed. Met heel kleine technieken kun je heel veel bereiken. Dat ben ik.

Sanne: We hebben mekaar gevonden, omdat dit – en jij verwoordt het zo prachtig, ik ga altijd eh zeggen – maar omdat dit is wat ons allemaal drijft, denk ik. Wij zijn erachter gekomen in de loop van onze carrières dat taal een enorme barrière kan zijn voor heel veel mensen en daar ben je je niet van bewust als je hoogopgeleid bent, als je alleen maar in een soort bubbel leeft van ambtenaren of van journalisten (wat mijn achtergrond is). Dan dringt niet continu tot je door dat er gewoon een hele grote groep mensen is die zich niet kan redden op dit moment in Nederland.

En dat refereert een beetje aan het rechtvaardigheidsgevoel. Ik ben ervan overtuigd – en dat is dezelfde dromerige naïviteit wellicht – dat er een ongelooflijke kracht schuilt in samenwerking. Dat als je je er maar toe zet, dat je bergen kunt verzetten en dat dat nog leuk is ook als je allemaal een schepje pakt. Maar dat dus. Dat we de wereld echt mooier kunnen maken en dat begint bij elkaar verstaan, letterlijk.

En wij moeten heel veel doen in Nederland, maar wij moeten ook uit onze ivoren lettertoren komen en ons realiseren – en daar kunnen wij mensen bij helpen, tenminste dat is ons idee – dat we daar allemaal stappen voor moeten zetten. Dat is niet alleen degene die nieuw in Nederland is. Dat is niet alleen degene die laaggeletterd is gebleven. Natuurlijk moeten we zorgen dat zij van alles kunnen en stappen kunnen zetten, maar het ligt ook aan die nare bastions van jargon die we hebben opgetrokken in de afgelopen decennia.

Lodewijk: Ja, ik vind wel mooi wat je zegt over die bubbel. Volgens mij raak je daar heel erg de kern van wat er aan de hand is. Heel vaak wordt taal, communicatie of wat dan ook gecreëerd in een bubbel. En ik geloof er heel erg in dat je die bubbel moet doorprikken. Dat je daar doorheen moet voordat je pas echt goede communicatie, pas echt goede taal, kan creëren. Het klinkt een beetje metaforisch.

Sanne: Nou, laten we eens concreter worden.

Lodewijk: Ik heb ooit bij de gemeente ook een project begeleid over een reorganisatie. Iets wat bij overheden vaak voorkomt of in bedrijven. En de doelen die daarmee gepaard gingen, werden bedacht in het MT. Het waren hele stevige doelen: we willen een lerende organisatie zijn, we willen een efficiëntere organisatie zijn, we willen de organisatie waarin het gevoel van ‘samen’ heel groot is en daarom moeten we veranderen.

Wat ik toen samen met een collega heb gedaan, dat waren hele mooie begrippen. We zijn de begrippen eens gaan toetsen bij de medewerkers. En medewerkers gaan vragen ‘wat versta jij onder een lerende organisatie?’ En wat bleek nou? Dat die begrippen zoveel verschillende denkbeelden en ideeën waren dat eigenlijk die knop waaraan zo'n management probeerde te draaien dat dat zo afweek van de knop waaraan de medewerker dacht dat gedraaid moest worden. [onduidelijke zin] En volgens mij zit het heel erg … als je die twee werelden met elkaar – eigenlijk wat jullie ook zeggen – in verbinding brengt en daar speelt taal een belangrijke rol in. Heel vaak hebben we het inderdaad over ‘oh ja, we moeten nog iets voor laaggeletterden doen want die hebben moeite met de taal’.

Ja, dat is heel aanwijsbaar maar iedereen heeft het. Ik merk het ook als ik met mijn familie praat of als ik met mijn zus praat of met mijn eigen man praat die in het onderwijs werkt, ja wij hebben andere jargonwoorden. Wij hebben andere omgevingen en wij verstaan elkaar soms ook niet en dan moet je ook vragen ‘wat bedoel je precies?’. En dat ‘wat bedoel je nou precies?’ dat doe je eigenlijk niet in onze rationele omgeving. Je gaat maar door en door en door in die bubbel.

Sanne: Ja, ik ben ervan overtuigd. Ik heb 30 jaar als journalist gewerkt en ik heb de kloof zien groeien bij wijze van spreken. Ik heb gewoon een gedeelte van het publiek – want als journalist werk je voor een publiek – zien afdwalen. De grip en het begrip kwijtraken. De kloof tussen overheid en inwoners maar op allerlei vlakken. En als journalist sta je om je heen te kijken ‘wat gebeurt er nou?’ ‘Wat is dan dat onderbuikgevoel en wat zijn dat nou voor emoties die hier de boventoon voeren?’

Het heeft ermee te maken dat mensen niet meer volgen wat er aan de hand is en slecht zichzelf kunnen informeren. Daar ben ik van overtuigd.

Lodewijk: En jullie hebben toch zelf ook wel eens … Ik heb het heel regelmatig, dat ik denk: ‘wat staat hier?’ Ik heb het dagelijks.

Sanne: Laten we maar eens even kijken wat de laatste keer was dat jij je verbaasd hebt over wat je eigenlijk tegenkomt op het gebied van begrijpelijk Nederlands, Paula.

Paula: Ja, daar wil ik er wel eentje ingooien. Maar daarvoor is het misschien leuk als jij nog even zegt wie je bent en wat je doet 😉

Sanne: Ja, nou, ik liet het toch een beetje doorsijpelen, dacht ik. Ik ben Sanne Boswinkel. Ik ben, zoals ik net zei, al 30 jaar actief in de journalistiek. Dat is ook niet iets wat je echt loslaat, maar op dit moment ben ik niet aangesloten bij een medium.

Op dit moment ben ik projectleider bij het Taalhuis van Bibliotheek Bollenstreek. Dus echt platteland. Ik kom van oorsprong uit de grote stad, maar dit is echt het platteland. Ik probeer in acht bibliotheken een programma draaiende te houden dat zich helemaal richt op taalonderwijs.

Paula: Ja, te gek. Goed, ik zal even naar mijn verbaasmoment gaan. Ik ben bezig met een internationaal project vanuit een subsidie van de EU. Het gaat over rechtspraak en dan met name over een heel simpel één product. Een brochure die verdachten krijgen op het moment dat zij worden opgepakt. Dus je wordt opgepakt, je krijgt een brochure en daarin staan jouw rechten. Dat staat zwart op wit.

Het is mijn taak om samen met mensen in Nederland, met juristen, te gaan kijken naar die brochure en te kijken waar die beter kan en of mensen die eigenlijk wel begrijpen. Oorspronkelijk kreeg ik de opdracht om workshops te organiseren voor officieren van justitie, strafrechtadvocaten en dus een aantal mensen om me heen te verzamelen. Die workshops ga ik absoluut organiseren, maar ik dacht ik ga eerst even die brochure bekijken. Wat vind ik daar nou van? En ik ga die brochure aan een aantal mensen laten lezen en ik ga ze bestuderen, terwijl ze die brochure lezen.

Ik heb de afgelopen week mijn twee eerste testpersonen bestudeerd, terwijl ze die brochure lazen. De één is een hoogopgeleide man die in zijn werk voor Rijkswaterstaat ongelooflijk veel moet lezen. Die heel veel snapt. Ik ben een hoogopgeleide vrouw die al 20 jaar intensief bezig is met taal.

De brochure is een paar jaar geleden vernieuwd, ziet er vrij overzichtelijk uit, er staan vrij eenvoudige woorden in en wij dachten appeltje eitje en we gingen hem lezen. We zijn een uur lang aan het puzzelen geweest, want wij snapten niet wat er staat.

Daar verbaas ik mij over.

Lodewijk: Over zoiets belangrijks. Ongelooflijk.

Paula: Daar verbaas ik me over en daar schrik ik van. En waar zit het ‘m dan uiteindelijk in? Kijk, als mensen het hebben over begrijpelijke taal, zegt men vaak ‘Oh, dan moet je Jip en Janneke doen’ of ‘Oh, dat is Jip of Janneke’ of één woord pikken ze eruit. ‘Ja, maar jij gebruikt niet alleen maar B1-woorden of niet alleen maar begrijpelijke woorden.’ Begrijpelijke taal. Woorden dat is één aspect van begrijpelijke taal. Ik denk dat jullie dat ook heel erg herkennen, want ik zie jullie ook al nee-schudden en ja-knikken.

Deze brochure, daar stonden kopjes in, er stonden opsommingen in, er was genoeg witruimte, de woorden waren niet zo heel moeilijk. En toch snapten we niet wat er stond. Waar komt dat dan door? Het komt door twee compleet verschillende werelden waar we in zitten. Ik zit niet in de wereld van de rechtspraak en zij zitten niet in de wereld van de gewone mens. En dan komen we weer op die bubbel waar wij het eerder over hadden. Ik vind dat heel schrijnend. Ik kreeg geen hoofdpijn omdat ik … ik was zo enthousiast over dat ik met die man in die tekst mocht duiken. Maar hij zei: ‘Ik heb nu wel echt hoofdpijn. Ik ben gewoon moe nu.’

Sanne: Ik had iets vergelijkbaars, zo'n soort eyeoper, deze week. Ik ben aan het onderzoeken wat er in mijn regio al op poten staat op het gebied van rekenonderwijs. Non-formeel, dus niet rekenklasjes of op volwasseneneducatie maar gewoon wat bestaat er nou op welke manier ondersteunen wij mensen nu al op het gebied van rekenen. En ik kwam in contact met Humanitas, een regiodame hier in Duin- en Bollenstreek.

En Humanitas heeft heel veel vrijwilligers op het gebied van schuldhulpverlening -dus dat is nog de voordat het echt heel ernstig wordt en je in allerlei officiële programma's komt met de gemeente- kun je je al laten bijstaan bij het op orde brengen van je financiën. En we kregen het over taal en over nou ja dat dat als jij problemen hebt met schulden, schuldeisers, ingewikkelde brieven, incassobureaus dan is er wellicht ook een taalprobleem en nou ja daar hadden we het over. Is het zinvol om die vrijwilligers een training te geven op dit gebied zodat ze wat leren herkennen en hun klanten tussen aanhalingstekens misschien ook kunnen verwijzen naar zoiets als een Taalhuis.

Dat was de strekking van het gesprek. En toen zei ze: ‘Weet je, wij als mensen met een baan en een behoorlijke opleiding en een behoorlijk salarisniveau krijgen eigenlijk nooit ingewikkelde brieven over financiën behalve wanneer we onze belasting moeten invullen. En wij, vaak zzp'ers hebben daar vaak een mannetje voor die dat voor ons doet. Zeker zo degene in het sociale werkgebied en een taalwerkgebied en die zijn niet zo goed met cijfers, prima’.

Lodewijk: Kan ook een vrouwtje zijn het hoeft niet een mannetje te zijn.

Sanne: Gaan we daar ook nog op letten?

Lodewijk: Of nog iets anders.

Sanne: Maar ze zegt: ‘Maar weet je uit bij wie de ingewikkelde brieven, de regelingen, de subsidies, de toeslagen, de vele brieven van de belastingdienst, incassobureaus, deurwaarders, schuldregelingen en weet je waar die brieven door de bus vallen?’ Bij de mensen die al in de financiële problemen zitten. En er is wel degelijk - ik wil helemaal niet praten over verschillende groepen. Er is wel degelijk een correlatie tussen schulden en laaggeletterdheid. En dan stuur je dus de meest ingewikkelde brieven waar iedereen een schurfthekel aan heeft in Nederland die komen dus onevenredig vaak terecht bij mensen die sowieso al problemen hebben met het begrijpen van de taal.

Paula: Voeg daaraan toe dat het IQ daalt.

Lodewijk: Ik heb ooit geleerd, in die hele carrière die ik inmiddels op dit gebied aan het opbouwen ben, dat de ontvankelijkheid voor taal afneemt op het moment dat je meer stress ervaart.

Sanne: Dat wilde jij ook zeggen, Paula.

Lodewijk: Dat is eigenlijk het voorbeeld dat ik zelf had meegemaakt. Ik ben een paar weken geleden door mijn huisarts doorverwezen naar een neuroloog. Zomaar niet mega ernstig maar wel voor mij wel want ik vind het heel spannend en ik vind het allemaal heel eng in een ziekenhuis en ik kom daar liever niet en ik heb minder ervaring. Dus ik krijg daar stress van en mijn huisarts vraagt aan mij: ‘Naar welk ziekenhuis wil je dat ik je doorverwijs? Wil je naar Westeinde of wil je naar Leyenburg?’ Twee ziekenhuizen hier in Den Haag. Ik dacht, nou doe maar Westeinde, want dat is dichterbij voor mij. Je krijgt straks een brief van het ziekenhuis en krijg je een uitnodiging. Dus ik kreeg een brief en stond heel netjes een tijd en datum in dus ik eenmaal in me gespannen hoofd daar naartoe gewandeld ook nog ik denk dan kom ik wat rustiger aan. En ik sta bij de balie en die mevrouw zegt: ‘Meneer, je moet niet in dit ziekenhuis zijn, je moet in een heel ander ziekenhuis zijn’.

Nou stond dat inderdaad wel op dat papiertje, maar ik ben uitgegaan van die communicatie van mijn huisarts die aan mij heeft gevraagd waar ik naartoe wilde. En ik heb dus in die spanning, in die stress, helemaal niet goed zitten lezen in welk ziekenhuis ik moest zijn. Dan sta je daar. En toen vond ik het stom van mezelf want ik heb het niet goed gelezen. Maar toen kon ik me zo goed voorstellen hoe dit gaat. Dit is nou precies wat er dus gebeurt als je stress hebt. Dan moet het er veel duidelijker staan. Er had moeten staan: ‘Let op! Het is een ander ziekenhuis dan waar uw huisarts u naar heeft doorverwezen!’

Gelukkig werd ik aan de balie goed geholpen. Ik merkte wat het met me deed. Ik voelde me zo dom. Ik voelde me zo dom aan die balie en toen ik terugliep dacht ik: dit is nou precies wat er speelt. Dit heeft helemaal niks met dom of stom of idioot te maken. Maar ik hoor toch vaak in overheidsorganisaties: ‘Ja, maar mevrouw, het stond er toch. Mevrouw, het staat er toch?’

En toen dacht ik: Ja, en nou begrijp ik. Dit is heel duidelijk. Hier gaat communicatie ook over. Ja en toen had ik het opeens zelf ervaren en dat vond ik zo heftig, maar ik kon er ook wel weer wat mee. En uiteindelijk heeft alles er mee te maken hoe je vervolgens geholpen wordt, want ik had gelukkig daar iemand dus als ze luistert dank je wel, want die stond aan de balie en die zei: ‘Ik ga dit voor je oplossen.’ Op z'n Haags zei ze: ‘Door corona is er zoveel afgezegd, ik ken je morgen wel ergens tussen zetten.’

Sanne: Neem ik je niet kwalijk. Beetje Rotterdams in iedere uitzending.

Lodewijk: Maar goed. Dat vond ik één van de mooiste lessen die ik in de tijd dat ik hiermee bezig ben geleerd. Ik heb ook geleerd van expertisecentrum in Utrecht “Pharos” heet dat. Ze maken ook ontzettend goede middelen over corona voor mensen die echt heel veel moeite hebben met taal en met überhaupt met het geschreven woord. Dat doen ze hartstikke goed. Maar zij leerden mij ook dat er zoiets bestond als tijdelijke laaggeletterdheid op het moment dat je bijvoorbeeld veel stress ervaart of als je in een depressie zit. Dan ben je ook veel minder ontvankelijk voor teksten.

Sanne: Ik ben daar dus echt dagelijks mee bezig en dat wat jij nu aanraakt, want bibliotheken ontvangen natuurlijk verschillende subsidiestromen. Eén van die subsidiestromen voor de taalhuizen heeft alles te maken met de arbeidsmarkt en met het vinden van laaggeletterden. Wij moeten laaggeletterden vinden en in het jargon heb je het dan over ‘vindplaatsen’. Alsof mensen daar dan staan. ‘Hallo!’ Daar staan ze en daar zijn ze! Dat slaat volstrekt nergens op.

Lodewijk: En daar staat duidelijk Lodewijk ook bij. Ik kreeg meteen zo’n routekaart ook van het ziekenhuis ‘je moet even daar gaat staan op die vindplaats’.

Sanne: Dan sta je op de vindplaats. Erg he? Verschrikkelijk, maar goed. Dat is dus wel een punt. Er wordt dus in het jargon van wat is nou een moment om NT1-ers. Het heeft nu gelukkig een lekker containerbegrip.

Lodewijk: Nederlands als eerste taal.

Sanne: Mensen die Nederlands als eerste taal hebben om die te vinden. Alsof er zoiets bestaat als ‘de laaggeletterde Nederlander’. Dat is er natuurlijk helemaal niet, maar goed. en En dat gaat altijd uit van crisissituaties. Dus altijd uit van bij de schuldhulpverlening. Wanneer mensen ontslagen zijn, werkloos zijn geraakt en ik probeer maar steeds te vertellen dat dat dus niet het moment is om nou is leuk met een foldertje van de bibliotheek wat toch een soort, ja, als jij echt moeite hebt met lezen en schrijven dan is de bibliotheek het voorportaal van de hel. Daar heb je dan helemaal niets te zoeken. Dan kom je met een foldertje van de bibliotheek: ‘Heeft u misschien interesse in wat taalondersteuning?’

Lodewijk: Een cursus in die bibiotheek.

Sanne: Dat is razend interessant. Wat ik zo graag zou willen is dat we ons realiseren als beleidsbedenkers, makers, vormgevers whatever dat er twee en half miljoen mensen laaggeletterd zijn in Nederland. En dat is verschrikkelijk veel en als we daar iets aan willen doen moeten we dat niet alleen bij die laaggeletterden neerleggen, maar net zo goed dus ook bij onszelf en wij moeten creatiever zijn en slimmer en origineler.

Paula: En ik denk ook, want jij noemt die 2,5 miljoen laaggeletterden. Ik weet dat ongelooflijk veel mensen die niet tot die groep behoren ook in de problemen kunnen komen, weerstand zullen voelen. Dus als je kijkt als organisatie als overheidsorganisatie als bank als verzekeraar, wat dan ook. Een band met je klant aan wilt gaan, met je klant, met je cliënt, met wat dan ook. Dan is het zo belangrijk dat je met elkaar communiceert. Dat kan ook of binnen een bedrijf zijn. Of van het voorbeeld wat Lodewijk net gaf, van een MT, dat bepaalde ideeën heeft over een reorganisatie: ‘Wat is een lerende organisatie’ en dat medewerkers dat helemaal niet voelen, niet snappen wat daarmee bedoeld wordt.

Ik denk dat we heel veel problemen ook kunnen voorkomen ook bij die andere groep dus niet die twee en half miljoen Nederlanders die laaggeletterd zijn en dat je zo veel meer kunt bereiken in een maatschappij waarin gelijkwaardige communicatie plaatsvindt.

Sanne: Het wordt allemaal ook leuker als je elkaar goed verstaat. Het wordt voor iedereen leuker.

Lodewijk: Soms is het ook heel leuk als elkaar niet verstaat trouwens. Laten we zeggen niet dat het nooit moeilijk mag zijn, want soms is het ook heerlijk. Maar, het wordt veel leuker. Maar soms is een spraakverwarring natuurlijk ook hilarisch. Daar kan ik een weekend over bulderen over iets wat je verkeerd heb begrepen, zoals je verkeerd hebt gehoord.

Paula: Ja, als het niet van levens- of financieel belang is, is het leuk.

Lodewijk: Exact. Dat is helemaal waar.

Ik vind altijd van als je hiermee bezig bent en dingen lukken door die bubbel te doorbreken en door elkaar te vinden, dat je dan ook de meest geweldige ontdekkingen doet dagelijks. Dingen die je zelf helemaal niet meer ziet, want ik zie ook een heleboel dingen helemaal niet en ik doe ook heel veel dingen niet goed en onduidelijk.

We werken heel veel samen met het NT1-onderwijs, het Nederlands Instituut Eerste Taal in Den Haag. En dan laten we door hun wat toetsen of testen en dan komen de dingen terug dat ik heb ik nooit zo gezien en dat en dat is leuk.

Paula: Lodewijk, ik vind dat je een mooi punt aanhaalt. Ik denk dat onze zoektocht, onze missie waar we ook mee bezig zijn dat mag ook heel veel plezier opleveren. Het laatste wat ik zou willen is dat wij een soort van drie verzuurde besjes worden. ‘Oh, enne het gaat zo slecht!’ Want er gaat ook veel goed, er zijn ook heel veel dingen waar we om kunnen lachen en waar we ook om mogen lachen, want plezier zorgt ook weer voor dat je oh ja nou ja dat je ook weer aantrekkelijker wordt en als wij nu een podcast gaan maken waarin we allemaal gaan verzuren. Dat past natuurlijk ook niet bij jullie, hè!?

Lodewijk: Het lijkt me leuk om één keer – als we met deze podcast, als we daar lang mee doorgaan – dan doen we het gewoon een keer als verzuurde besjes.

Sanne: Waldorf, Statler en Statler van de taal.

Lodewijk: En dan mogen we even alles eruit gooien wat we eruit willen gooien.

Sanne: Heel erg vloeken.

Lodewijk: Alleen maar hordes.

Paula: Alleen maar ja-maren.

Lodewijk: We maken er nu een grapje van, maar dat is natuurlijk. Heel veel mensen denken dat als je hiermee bezig gaat dat dit heel veel tijd kost en dat het heel moeilijk is en ingewikkeld is. Maar als je hier goed in investeert en het snapt en eigenlijk die basisprincipes die maar heel klein zijn. Als je die snapt en daarmee dingen weet te doorbreken, levert het je alleen maar tijd en werkplezier op. Echt.

Sanne: Lodewijk, jij hebt in je carrière heel veel collega-ambtenaren gesproken over dit onderwerp. Is er nou iets waarvan je zegt ‘dat is vaak de eyeopener’. Dat is vaak waardoor mensen ineens gaan denken ‘oh dat is begrijpelijke taal’. Wat is dat? Waar zit die knop?

Lodewijk: De eyeopener is echt en dan noem ik het maar het hele oude communicatiemodel waar de zender en de ontvanger met elkaar in contact brengen. En dat is de sleutel in dit en dat kan heel klein maar dat kan ook heel groots. Dat kan je met allerlei onderzoeken doen, maar ik doe het ook gewoon heel klein – ja, nu gaat het even niet heel makkelijk – maar ik ging gewoon soms de straat op en vroeg aan vijf mensen – die filmde ik met mijn ipad – ‘hoe ervaart u deze tekst?’ ‘hoe vindt u dat?’ en dat bracht ik dan terug naar kantoor. Maar het allerliefste zet ik nog mensen zelf bij kantoor.

Echt vlak voordat de coronapandemie uitbrak in Nederland had ik nog net de week daarvoor met een collega van mij een sessie gedaan op het ROC met een NT1-klas, met mensen van een afdeling die gingen over een naheffingstoeslag als je je auto ergens fout geparkeerd hebt. Wat ik dan parkeerboete zou noemen, maar dat heet dus een naheffingstoeslag. Daar krijg je dan een brief over. De mensen van de naheffingstoeslag en de mensen van het ROC bij elkaar aan tafel en die gaan elkaar begrijpen, want het begrip zit niet alleen aan de kant van de ambtenaar die die ontvanger moet begrijpen, maar die ontvanger krijgt ook begrip voor die ambtenaar over de manier waarop hij zijn werk doet. En als je die twee werelden dan bij elkaar brengt, dan is dat de sleutel. En die sleutel die moet je organiseren en ik vind het ook echt een rol van communicatiemensen in een organisatie om dat gewoon te organiseren. Organiseer die ontmoeting.

Sanne: ‘Wie is nu eigenlijk mijn klant?’ Letterlijk. ‘Wie is mijn klant?’ En daarmee in gesprek gaan.

Lodewijk: Ja.

Paula: Ik raad mensen daarin heel vaak, kijk dit is prachtig wat jij zegt hè over dat je die mensen in verbinding brengt met elkaar. Dat kan in een trainingssituatie bijvoorbeeld. Ik kan, nou ja, ik kan met iedere training iemand meenemen en naast me zetten en zeggen ‘ga het maar uitproberen’, maar goed.

Wat ik heel vaak doe is en dat is geen gemakkelijk woord: visualiseren. Dus dat je voor je ziet. Dat je één persoon voor je ziet, want daar gaat het ook vaak mis. Je bent met jouw dingen bezig, met jouw verhaal, met jouw jargon en niet met die andere persoon, want ja die andere persoon dat is niet een persoon, dat zijn duizenden inwoners van onze gemeente. Dat zijn duizenden klanten van die verzekeringsmaatschappij en dan als jij dan één persoon voor je ziet. Al is het je buurman, je buurvrouw, je moeder en ik vraag dat ook altijd aan cursisten en heel vaak zeggen ze ‘ja mijn moeder’ dus we hebben het heel vaak over de moeder van de cursisten.

En dan zeggen ze ‘zou mijn moeder dit begrijpen?’ Goh. En heel vaak hebben cursisten dan zoiets van ‘oh ja, maar wacht eens even. Ik help mijn moeder wel eens met teksten inderdaad. En dan praat ik haar door zo'n tekst heen.’ ‘Oh verrek.’ En daar komt dan een begrip, omdat ze dan ineens een echt mens van vlees en bloed voor zich zien. Dat merk ik dus. Ik had precies dezelfde eyeopener als die jij gaf, Lodewijk.

Lodewijk: Je moet alleen wel oppassen met dat met je moeder, want ik heb dat ook. En toen dacht ik op een gegeven moment ‘dat ga ik ook echt met m’n moeder doen’. En vragen aan m’n moeder ‘als je nou wat ziet of je als wat tegenkomt.’ Alleen mijn moeder - dat is haar nieuwe hobby geworden - dus ik krijg ongeveer elke dag krijg ik ‘kijk eens wat ik nou weer heb gekregen of heb je dit al gezien?’ Hartstikke goed en ik ben heel blij met mijn moeder.

Sanne: Super grappig dat jij dit zo vertelt, Paula, want gisteravond gaf ik een training aan aspirant-radiopresentatoren en toen heb ik hem verteld hoe bijzonder het is als je radiopresentator bent dat je vrijwel altijd jouw luisteraar toespreekt wanneer die alleen is. Want ja, wanneer luister je radio? Dat doe je als je in je eentje met je dopjes in aan het joggen bent of wanneer je in de auto zit of thuis. Je bent vaak alleen als je radio luistert.
Dus het is heel belangrijk dat je als radiopresentator een duidelijk beeld voor ogen hebt van tegen wie je eigenlijk aan het praten bent omdat dat de intimiteit, de band verstevigd tussen jou en je luisteraar.

En toen vertelde ik ook dat ik als radiopresentator, jonge radiopresentator. Toen ik net begon was ik begin twintig, werkte bij Studio Radio Rijnmond en ons publiek, dat wisten we, was ruim boven de 50. Is bij regionale omroep natuurlijk bijna altijd dat je een heel grijs publiek hebt. En dat ik een fotootje van mijn oma - een hele hippe toffe oma was by the way - naast mijn microfoon heb geplakt jarenlang zodat ik altijd tegen haar sprak en alles is langs de meetlat van. En eigenlijk zou iedereen die teksten schrijft dat moeten doen.

Paula: Ja!

Sanne: Gewoon een fotootje op je laptop.

Lodewijk: Ik vind dat de tip van deze podcast.

Paula: De uitsmijter gelijk.

Lodewijk: Lijkt me ook heel leuk als mensen die dit luisteren, hoeveel het er ook zijn we hebben geen idee. Maar stuur precies. Stuur ons even een foto van degene die jij naast je laptop heb geplakt. Ja lijkt me leuk, maken we daar een collage van.

Paula: Goed idee. Ja, mooi!

Sanne: Plak je klant op je laptop.

Lodewijk: Ik ga het ook meteen doen. Moet wel een leuk iemand zijn om naar te kijken.

Sanne: Ja, dat wel. Alleen knappe klanten.

Lodewijk: Het is heel erg. Ik heb een schilderij van mezelf hangen. Dat is niet de bedoeling, hè?!

Sanne: Nee, want dan blijf je in je bubbel. Dan krijg je er wel gratis een bubbel bij. Dat gaan we niet doen.

Ik denk dat we een mooi eind hebben, jongens aan onze eerste podcast op deze manier.

Lodewijk: Leuk!

Paula: Yes! Ik denk het ook.

Sanne: Gaan we nog een keer doen.

Paula: Ja!

Lodewijk: Graag snel.

Paula: En nu?

Categorie: Wat bedoel je?! De podcast over heldere taal

Remco Claassen | Mensen willen en kunnen wel veranderen, maar willen niet veranderd worden.

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

tekstmodel-podcast-remco-claassen-wij

Remco Claassen is trainer, spreker en schrijver. Hij is de nummer één op het gebied van Persoonlijk Leiderschap en effectiviteit in Nederland. En bij velen bekend om zijn boeken.

Remco: “Wijsheid in essentie heeft te maken met in hoeverre jij slagkracht kunt creëren tussen mensen. Ongeacht de setting. In hoeverre ben jij in staat met jouw aanwezigheid energie toe te voegen in plaats van dat het energie kost?”

In deze podcast van 43:57 minuten spreekt Paula van Gemen met Remco Claassen over zijn boek ‘WIJ’.

Remco Claassen | Mensen willen en kunnen wel veranderen, maar willen niet veranderd worden.
  • Social:
  • Link:
  • Embed:
https://tekstmodel.nl/wp-content/uploads/2016/08/PodcastRemcoClaassen-WIJ.mp3
Download Audio Subscribe

Reageer en deel

De beste manier om deze show te supporten kost je maar een paar seconden. Laat een bericht en/of rating achter op iTunes. En deel deze podcast op social media… bedankt!

Podcast Notities

  • De boeken van Remco Claassen
  • missionstatement.nl
  • remcoclaassen.nl

 

Categorie: Heldere communicatie

Remco Claassen | Als jij geen plan maakt voor je eigen leven, word je ingezet in andermans plannen

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

Remco Claassen

Remco Claassen is trainer, spreker en schrijver. Hij is de nummer één op het gebied van Persoonlijk Leiderschap en effectiviteit in Nederland. En bij velen bekend om zijn boeken IK, WIJ en Verbaal Meesterschap.

» Beluister deze podcast als jij wel een plan wil maken voor je eigen leven »

Categorie: Heldere communicatie Lees meer over: Leiderschapstraining, Remco Claassen Leiderschap, Remco Claassen verbaal meesterschap

  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

© 2002-2024 tekstmodel.nl - Schrijftraining met heart voor helder en positief schrijven

whatsapp
Waarom wachten? 🚀🚀🚀 Vertel me wat je nodig heb! Klik hier of bel +31 6 50 481 484. 🙌
Dit is een verplichte cookiemelding

Door op 'Accepteren' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Noodzakelijk:

Deze cookies zijn noodzakelijk om onze website te gebruiken. Ze worden gebruikt voor basisfuncties en zonder deze cookies kan de website niet functioneren.

Statistieken:

Statistische cookies worden gebruikt om anoniem informatie te verzamelen over het gedrag van een bezoeker op de website.

Marketing:

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen op de website. Hierdoor kunnen website-eigenaren relevante advertenties tonen gebaseerd op het gedrag van deze bezoeker.

Wat doen deze cookies

  • Tailor information and advertising to your interests base.
  • Gather personal identity info like public name or location.

Wat doen deze cookies niet

  • Remember any of you private user info.