Hoe schrijf je moeiteloos duidelijke e-mails en brieven?
Geen vragen of misverstanden over je bericht. Opgeluchte patiënten en cliënten omdat ze exact weten waar ze aan toe zijn. En collega’s en artsen die sneller reageren op belangrijke e-mails. Hoe fijn zou het zijn om met meer gemak brieven en e-mails te schrijven die direct duidelijk zijn én zorgen voor positief contact?
Worstel je weleens met het vinden van de juiste woorden?
- Vind je het lastig om minder goed nieuws helder op te schrijven? En wil je dan 100% zeker weten dat de lezer je boodschap begrijpt?
- Heb je het idee dat e-mails slecht worden gelezen? En ben je bang dat patiënten, collega’s en artsen hierdoor belangrijke informatie missen?
- Wil je af van formeel en afstandelijk taalgebruik? Maar weet je niet goed hoe je professioneel schrijven combineert met hartelijk en motiverend schrijven?
Veel medewerkers bij zorginstellingen vinden het lastig om heldere e-mails en brieven te schrijven. Het is altijd druk, vast ook bij jou. Je hebt niet de luxe om lang na te denken over je woordkeuze. Soms verstuur je een bericht dat achteraf niet duidelijk genoeg blijkt te zijn. Je leert daarom in deze schrijftraining helder, hartelijk en sneller te schrijven.
Voor wie is deze schrijftraining geschikt?
Je werkt bij een zorginstelling of bent zorgprofessional met een eigen praktijk. Tijdens je dagelijkse werk stuur je veel e-mails en brieven. Daarom heb je interesse in een training om je schrijfvaardigheid te verbeteren.
- Administratief medewerkers
Je hebt veel contact met patiënten en cliënten. Omdat steeds meer wordt afgehandeld via brief en e-mail wil je superhelder schrijven. Dit voorkomt onduidelijkheden, vragen en telefoontjes achteraf. - Klantenservice
Je krijgt een heleboel vragen binnen van cliënten en patiënten. Je wilt hen op een vriendelijke, motiverende manier helpen. Daarom wil je leren hoe je op positieve toon reageert op vragen en klachten. - Zorgprofessionals
Je communiceert schriftelijk met patiënten, collega’s en artsen. Je vindt het belangrijk om je bericht overzichtelijk, menselijk en respectvol op te schrijven.
- Zzp’ers met een eigen praktijk
Je regelt online je afspraken. Cliënten en patiënten krijgen bijvoorbeeld per e-mail de bevestiging van een afspraak, een bericht als het niet doorgaat of informatie over hun intake. Je wilt dat alles vooraf helder is voor ze én dat je een vriendelijke indruk achterlaat.
“Je leert bij ons niet de standaarddingen zoals efficiënt omgaan met je mailbox. Mijn training gaat over wát je communiceert en hóe je het verwoordt. In de zorg is het extra belangrijk dat je schriftelijke communicatie helder, motiverend en vriendelijk is. Niet alleen het contact met patiënten en cliënten, maar ook met collega’s. Dat zorgt voor beter contact en betere beslissingen over te verlenen zorg.”
- Paula van Gemen, jouw schrijftrainer
“Je leert bij ons niet de standaarddingen zoals efficiënt omgaan met je mailbox. Mijn training gaat over wát je communiceert en hóe je het verwoordt. In de zorg is het extra belangrijk dat je schriftelijke communicatie helder, motiverend en vriendelijk is. Niet alleen het contact met patiënten en cliënten, maar ook met collega’s. Dat zorgt voor beter contact en betere beslissingen over te verlenen zorg.”
- Paula van Gemen, jouw schrijftrainer
Jouw resultaat na het volgen van de training
Het resultaat voor je organisatie
Cursisten delen hun ervaring met de schrijftraining
Over de training Klantgerichte E-mails en Brieven Schrijven voor de zorg
Voor deze training heb je geen specifieke vooropleiding of functie nodig. Wel is het belangrijk dat je minimaal mbo-niveau hebt. En natuurlijk dat je ervoor openstaat om eenvoudiger te communiceren met klanten, collega’s en externe partijen.
On demand lessen
Neem de lessen door waar en wanneer je wilt. Je krijgt zo’n 6 uur aan lesmateriaal in video’s, oefeningen en voorbeeldteksten. Leer in je eigen tempo, want je hebt 1 jaar toegang tot de schrijftraining.
Certificaat
Rond je de training succesvol af? Dan krijg je een certificaat! Maar het allermooiste resultaat is dat je sneller een hartelijke en motiverende brief of e-mail schrijft.
De inhoud van de online training
Alle lessen van Klantgerichte E-mails en Brieven Schrijven voor de zorg zijn online on demand. In jouw persoonlijke online leeromgeving vind je onder andere video’s, schrijfoefeningen en voorbeeldteksten.
Module 1. Kennismaking
Ik stel me voor en laat zien hoe je de online leeromgeving gebruikt. Natuurlijk hoor ik ook graag wie jij bent en wat jouw leerdoelen zijn!
Module 2. Structuur van een heldere tekst
Hoe schrijf je een brief of e-mail die aandachtig wordt gelezen? Door de tekst overzichtelijk, beknopt en scanbaar te maken. In deze module leer je gestructureerd schrijven zodat je boodschap helder overkomt.
- Je leert overzicht aanbrengen met opsommingen en tussenkoppen.
- Je plaatst de kernboodschap op de juiste plek zodat hij zeker opvalt.
- Je oefent met het schrijven van een activerend slot die lezers motiveert de juiste handeling uit te voeren.
Module 3. Schrijfstijl
Duidelijk schrijven is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom leer je in deze module schrijven in gewonemensentaal zodat iedereen je bericht snapt. Daarmee voorkom je vragen en misverstanden.
- Je ontdekt dat formele taal en vakjargon niet nodig zijn om professioneel over te komen.
- Je kijkt met een analytische blik naar (te) lange zinnen. Je herschrijft ze naar een korte duidelijke variant.
- Je schrijft zelfs een moeilijke boodschap in concrete en heldere taal die óók patiënten en cliënten zeker begrijpen.
Module 4. Schrijven met gevoel
Een vriendelijke tekst zorgt voor beter contact en meer resultaat. Met kleine aanpassingen in een tekst laat je lezers ervaren dat je naar ze luistert en met ze meedenkt. In deze module ontdek je hoe je brieven en e-mails schrijft die menselijk, respectvol en positief zijn.
- Je kruipt in de huid van lezers zodat je hun vragen en zorgen begrijpt.
- Je weet de juiste snaar te raken om lezers te motiveren en in actie te komen.
- Je oefent met de perspectiefcheck om razendsnel te bepalen of je tekst voor iedereen vriendelijk en duidelijk is.
Module 5. Extra voorbeelden & eindtoets
Veel zorginstellingen en praktijken gebruiken standaardteksten voor brieven en e-mails. Bijvoorbeeld voor het bevestigen van een afspraak of informatie over de intake. Daarom vind je in deze module aanvullende voorbeelden van veelgebruikte teksten in de zorg. Gebruik ze gerust als basis van het (her)schrijven van eigen brieven en e-mails. Daar zijn ze voor!
Op naar de eindtoets! Laat zien dat jouw schrijfvaardigheid is verbeterd en ontvang bij positief resultaat je certificaat.
Deelnemers geven deze training gemiddeld een 9,8
Klantgerichte E-mails en Brieven Schrijven
Online on demand schrijftraining voor de zorg
- succesvolle aanpak om heldere en hartelijke brieven en e-mails te schrijven
- online lesmateriaal: video’s, oefeningen en voorbeeldteksten
- onbeperkt vragen stellen
- 4 weken, 1,5 uur per week
- 1 jaar toegang tot de training
- certificaat bij goede resultaten
€ 749
€ 549,-
excl. btw
Start over 5 minuten
PS Inclusief 14-dagen-niets-geleerd-geld-terug-
Heb je interesse in een teamtraining? Stuur een e-mail of bel Paula (+31 6 50 481 484) voor een scherpe prijsopgave.
Jouw schrijftrainer
Hey! Ik ben Paula van Gemen. Sinds 2002 geef ik schrijftrainingen over positief, helder en motiverend schrijven.
De zorg is één van de sectoren waar ik mij op richt, omdat goede schriftelijke communicatie bijdraagt aan het leveren van de juiste zorg. Voor alle betrokkenen is het belangrijk dat informatie duidelijk is en op een menselijke, respectvolle manier wordt gebracht. Patiënten snappen wat er aan de hand is en welke (zorg)keuzes ze moeten maken.
Mijn schrijftraining is positief en praktijkgericht, want ik geloof niet zo in het delen van ingewikkelde theorieën. Ik laat liever zien hoe jij in de praktijk sneller een heldere e-mail of brief schrijft. Daarom geef ik je korte uitleg, maak ik de training leuk en krijg je een heleboel tekstvoorbeelden. Dan blijft nieuwe kennis beter hangen én is het makkelijk toepasbaar tijdens jouw dagelijkse werkzaamheden.
Jouw schrijftrainer
Hey! Ik ben Paula van Gemen. Sinds 2002 geef ik schrijftrainingen over positief, helder en motiverend schrijven.
De zorg is één van de sectoren waar ik mij op richt, omdat goede schriftelijke communicatie bijdraagt aan het leveren van de juiste zorg. Voor alle betrokkenen is het belangrijk dat informatie duidelijk is en op een menselijke, respectvolle manier wordt gebracht. Patiënten snappen wat er aan de hand is en welke (zorg)keuzes ze moeten maken.
Mijn schrijftraining is positief en praktijkgericht, want ik geloof niet zo in het delen van ingewikkelde theorieën. Ik laat liever zien hoe jij in de praktijk sneller een heldere e-mail of brief schrijft. Daarom geef ik je korte uitleg, maak ik de training leuk en krijg je een heleboel tekstvoorbeelden. Dan blijft nieuwe kennis beter hangen én is het makkelijk toepasbaar tijdens jouw dagelijkse werkzaamheden.
Veelgestelde vragen
Heb jij nog een vraag over de schrijftraining Klantgerichte E-mails en Brieven Schrijven voor de zorg? Heel goed dat je nieuwsgierig bent hoe alles zit. Hieronder vind je veelgestelde vragen met het antwoord.
Staat jouw vraag er niet bij? Bel gerust +31 6 50 481 484 of stuur een e-mail. Dan krijg je snel antwoord van ons!
Hey scroller! Heb je nog een vraag, stel 'm gerust per mail of bel +31 6 50 481 484.
Betaal direct online en start al over 5 minuten
Zorgprofessionals delen hun ervaring met de schrijftraining
CONTACTGEGEVENS
tekstmodel schrijftraining
Goorstraat 37, 6027 NB Soerendonk
telefoon: +31 6 50 481 484
info@tekstmodel.nl
KvK-nummer: 92613446
Tekstmodel is een erkende onderwijsinstelling
© 2002-2024 tekstmodel.nl - Schrijftraining met voor helder en positief schrijven