Schrijftraining van tekstmodel

Schrijftraining voor het bedrijfsleven en de (semi-)overheid. Leer extreem helder schrijven. Bekijk alle trainingen.

  • Andere branche? 👆
  • Alle trainingen
    • Alle trainingen
    • Extreem Helder Schrijven (B1)
    • Huurdergericht schrijven
    • Masterclass voor Schrijfcoaches
    • Spelling & Grammatica
  • Inspiratie
    • Inspiratieblog
    • Podcast over heldere taal
  • Over
    • Over tekstmodel
    • Ontmoet ons team
    • Klantervaringen
  • Contact
  • Inloggen
  • mijn ACADEMIE
    • Dashboard
    • Inloggen
Home » Andere Branche? » Woningcorporaties » Huurdergerichte Brieven en E-mails Schrijven

Huurdergerichte Brieven en E-mails Schrijven

Direct bestellen

Huurdergerichte Brieven en E-mails schrijven

SCHRIJFTRAINING VOOR WONINGCORPORATIES

SCHRIJFTRAINING VOOR WONINGCORPORATIES

Direct bestellen

Herken je als medewerker bij een woningcorporatie één van deze situaties?

  • Kost het schrijven van brieven en e-mails te veel tijd, omdat je onzeker bent over de opbouw en woordkeuze?
  • Bevatten e-mails en brieven naar huurders te veel vakjargon (en zou je liever in heldere eigentijdse taal schrijven)?
  • Krijg je regelmatig vragen van huurders naar aanleiding van een brief of e-mail, omdat ze niet snappen wat er van ze wordt verwacht?
  • Worden veel e-mails en brieven voor huurders eerst herschreven door de communicatieafdeling voordat ze de deur uitgaan?

Ik leer medewerkers van woningcorporaties heldere positieve e-mails en brieven schrijven. Na de training typ je sneller en vol zelfvertrouwen een tekst die huurders begrijpen en die aanspoort tot de juiste actie.

schrijftraining -

Duidelijke e-mails en brieven schrijven naar huurders is te leren

Als medewerker bij een woningcorporatie ben je niet opgeleid als tekstschrijver. Toch wordt er ook van een debiteurenbeheerder of medewerker van het klantcontactcentrum verwacht dat ze een klantvriendelijke en duidelijk e-mail naar huurders kunnen sturen …

Misschien heb je weleens tips gevraagd aan een collega met meer ‘taalgevoel’. Of de communicatieafdeling gevraagd je tekst te herschrijven omdat je de juiste woorden niet kon vinden. Op dat moment heel fijn, maar het levert geen inzicht op hoe je zélf sneller en met meer zelfvertrouwen schrijft.

“Ik zie dat veel medewerkers bij woningcorporaties het druk hebben. Daarom is het belangrijk dat ze meer vertrouwen krijgen in hoe ze schrijven. Dat gaat tijd opleveren omdat ze weten hoe ze een duidelijke mail en brief opstellen. En doordat hun tekst zo helder is, krijgen ze ook sneller antwoord of een reactie van een huurder.”

- Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

Paula van Gemen

“Ik zie dat veel medewerkers bij woningcorporaties het druk hebben. Daarom is het belangrijk dat ze meer vertrouwen krijgen in hoe ze schrijven. Dat gaat tijd opleveren omdat ze weten hoe ze een duidelijke mail en brief opstellen. En doordat hun tekst zo helder is, krijgen ze ook sneller antwoord of een reactie van een huurder.”

- Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

Jouw resultaat na het volgen van de training

De training Huurdergerichte Brieven en E-mails Schrijven helpt medewerkers van woningcorporaties om vol zelfvertrouwen duidelijke en vriendelijke e-mails en brieven te schrijven.

  • Je schrijft in minder tijd e-mails en brieven die huurders met elk taalniveau begrijpen.
  • Je krijgt sneller antwoord op e-mails en brieven doordat deze helder en motiverend zijn.
  • Je weet hoe je de boodschap helder op papier zet in verzorgde spreektaal. Het zoeken naar de juiste woorden is verleden tijd.
  • Je tekst komt positief en meedenkend over.
Goede brief schrijven op taalniveau b1

Het resultaat voor de woningcorporatie

Maasterclass voor Schrijfcoaches
  • De communicatieafdeling is minder tijd kwijt met het herschrijven van brieven en andere teksten, doordat elke medewerker die deze training volgt een hoger schrijfniveau heeft.
  • Het contact met huurders is helder en positief. Je laat zien dat je er voor ze bent.
  • Je krijgt minder vragen van huurders (wat veel tijd scheelt), omdat de e-mails en brieven superduidelijk zijn en in eigentijdse taal geschreven.

Ook deze cursisten raden deze schrijftraining aan

Eveline

EVELINE MAAS

medewerker coördinatie Verkoop & schrijfcoach, Woonstichting Casade

“Ik merk dat ik het heel leuk vind om zo met taal bezig te zijn. En dat ik dit enthousiasme ook over weet te brengen op collega’s.

Na het volgen van Paula’s trainingen ga je echt op een andere manier om met het schrijven van brieven en e-mails. Het is leuker voor jezelf om zo te schrijven, en vast ook veel leuker voor de ontvanger om deze brieven te lezen. Heldere, duidelijke taal en de kernboodschap bovenaan. To the point.”

Rini

RINI WITLOX

wijkbeheerder, Woonstichting Casade

“Ik ben erg blij met de training. Het houdt mij scherp bij elke mail of brief die ik schrijf. Het zet mij iedere keer tot nadenken waardoor ik fijnere tekst op papier krijg.

Heel fijn dat de training nog een jaar toegankelijk is. Zo kan ik altijd mijn geheugen opfrissen wanneer dit nodig is.”

Mascha

MASCHA VREDEBREGT

medewerker Communicatie, SallandWonen

“Ik schreef met een hoop vakjargon en afkortingen. Soms zelfs oude taal omdat ik dit chique vond. Ik schreef in een taal die ik zelf begreep, maar keek veel te weinig naar de behoefte van de lezer.

Mijn grootste inzicht is dat simpel niet betekent dat de tekst onprofessioneel is of betuttelend. Het is juist een middel waardoor iedereen (ongeacht taalniveau) op een prettige manier de tekst kan lezen. Volg deze training. Het zet dingen in een ander daglicht.”

Wat kun je verwachten van de training Huurdergerichte Brieven en E-mails Schrijven?

Het maakt niet uit of je debiteurenbeheerder, medewerker van het klantcontactcentrum of communicatiemedewerker bent bij een woningcorporatie. Deze training is voor ambitieuze medewerkers die de schriftelijke communicatie naar huurders moderner willen maken. Duidelijk, in de taal van huurders én positief.

Online training

Wil je snel je schrijfvaardigheid verbeteren? Je kunt over 5 minuten starten! Je kiest zelf waar en wanneer je de lessen volgt, zodat je met volle focus bezig bent.

On demand lessen

De training bestaat uit 5 modules. Gedurende 4 weken krijg je elke week toegang tot nieuwe lessen vol video’s, voorbeelden en oefeningen. Per week ben je er zo’n 1,5 uur mee bezig.

Snel resultaat

De schrijftraining is to the point en bevat talrijke voorbeeldteksten specifiek voor woningcorporaties die je mag kopiëren. Al na de eerste lessen gaat het je steeds makkelijk af om duidelijke e-mails en brieven te sturen naar huurders.

Persoonlijke begeleiding

De online training is heel helder en compleet. Heb je toch een vraag of ben je toe aan feedback op je tekst? Meld je in de online leeromgeving. Ik geef snel en uitgebreid antwoord.

Certificaat

Elke deelnemer aan de online training ontvangt een certificaat bij goede resultaten. Maar dat komt vast goed, want je mag altijd vragen stellen en krijgt volop voorbeelden.

14 dagen garantie

Ik hou van tevreden cursisten. Volg je de online training en is het toch niet wat je zoekt? Laat het binnen 14 dagen weten, dan krijg je je geld terug.

De inhoud van de training

Alle lessen staan in onze online leeromgeving. Je vindt hier 24/7 video’s, voorbeelden voor woningcorporaties en praktijkgerichte oefeningen.

Module 1. Kennismaking

Ik stel me voor en laat zien hoe je de online leeromgeving gebruikt. Natuurlijk hoor ik ook graag wie jij bent!

Module 2. Structuur van een duidelijke tekst

Jouw brieven en e-mails hebben een overzichtelijke opbouw nodig zodat huurders aandachtig lezen. Pas de methodes uit deze module toe om jouw tekst duidelijk in te delen.

  • Je leert overzicht aan te brengen bij een lange boodschap.
  • Je ontdekt waarom opsommingen en kopjes zo goed werken.
  • Je gaat aan de slag om een persoonlijke inleiding en vriendelijke slotalinea te schrijven.

Module 3. Schrijfstijl

Een fijne schrijfstijl zorgt ervoor dat huurders je brief of e-mail met gemak lezen. Zeg maar vaarwel tegen ouderwetse clichés en lange zinnen met vakjargon. We verwelkomen de ‘gewonemensentaal’.

  • Je begrijpt waarom je met verzorgde spreektaal eerder je doel bereikt.
  • Je ontdekt waarom als-dan-zinnen lastig zijn voor de huurder.
  • Je gaat aan de slag om lange zinnen te herschrijven naar korte varianten.

Module 4. Schrijven met gevoel

Je laat als woningcorporatie zien dat je er bent voor huurders door ze vriendelijk en positief aan te spreken. Zelfs bij slecht nieuws motiveert dat huurders eerder in actie te komen.

  • Je leert hoe je de huurder centraal zet in je brief of e-mail.
  • Je ontdekt met de ‘perspectiefcheck’ of jouw tekst vriendelijk overkomt.
  • Je weet wanneer je ‘wij’ en wanneer je ‘ik’ gebruikt in de tekst.

Module 5. Voorbeelden & eindtoets

Neem tekstvoorbeelden door en doe inspiratie op voor jouw woningcorporatie. Kijk hoe je standaardbrieven opstelt en huurdergerichte e-mails stuurt.

  • Lees de voorbeeldbrief ‘Sleuteloverdracht: waar moet de huurder allemaal aan denken?’
  • Bekijk de voorbeeldmail ‘De automatische incasso is niet gelukt’.
  • En leer van twee voorbeelden over het afhandelen van een klantvraag.

Op naar de eindtoets! Show je kennis en kunde en ontvang bij goed resultaat je certificaat.

Deelnemers geven deze training gemiddeld een 9,8

Schrijftraining voor woningcorporaties

Huurdergerichte Brieven en E-mails Schrijven

Al meer dan 18.060 professionals hebben dit programma succesvol afgerond.

  • 5 modules die jou helpen vriendelijke, duidelijke brieven en e-mails te schrijven naar huurders
  • online lesmateriaal: video’s, tekstvoorbeelden en een werkboek vol oefeningen
  • krijg feedback van schrijfcoach Paula
  • onbeperkt vragen stellen
  • 4 weken, 1,5 uur per week
  • 1 jaar toegang tot de training
  • certificaat bij goede resultaten

€ 749

€ 549,-

excl. btw

Aanmelden voor de online training

Start over 5 minuten

PS Inclusief 14-dagen-niets-geleerd-geld-terug-garantie. Niet tevreden? Je kunt opzeggen zonder reden en krijgt je geld terug.

Met je team of hele organisatie de training volgen? We maken een scherpe offerte en adviseren je over de succesfactoren. Stuur een mailtje naar Paula of bel +31 6 50 481 484.

Jouw schrijftrainer

Ik ben Paula van Gemen, tekstspecialist en schrijftrainer.

 Sinds 2002 geef ik schrijftrainingen. Ik leer woningcorporaties een denkomslag te maken. Ik laat zien hoe je brieven en e-mails schrijft waarin de huurder centraal staat. Ik vertel hoe je duidelijk, overzichtelijk én positief je boodschap overbrengt. 

Talrijke medewerkers van woningcorporaties hebben de online training Huurdergerichte Brieven en E-mails Schrijven afgerond. Mag ik jou ook helpen om hartelijke teksten te schrijven die prettig leesbaar zijn voor huurders?

Of zoek je juist een schrijftraining om met meer collega’s te volgen? Vanuit Tekstmodel Schrijftrainingen bieden we deze training ook incompany aan. Bijvoorbeeld in combinatie met een kick-off en live dagen.

Neem gerust contact op. Dan hebben we het over je wensen.

Jouw schrijftrainer

Paula van Gemen

Ik ben Paula van Gemen, tekstspecialist en schrijftrainer.

 Sinds 2002 geef ik schrijftrainingen. Ik leer woningcorporaties een denkomslag te maken. Ik laat zien hoe je brieven en e-mails schrijft waarin de huurder centraal staat. Ik vertel hoe je duidelijk, overzichtelijk én positief je boodschap overbrengt. 

Talrijke medewerkers van woningcorporaties hebben de online training Huurdergerichte Brieven en E-mails Schrijven afgerond. Mag ik jou ook helpen om hartelijke teksten te schrijven die prettig leesbaar zijn voor huurders?

Of zoek je juist een schrijftraining om met meer collega’s te volgen? Vanuit Tekstmodel Schrijftrainingen bieden we deze training ook incompany aan. Bijvoorbeeld in combinatie met een kick-off en live dagen.

Neem gerust contact op. Dan hebben we het over je wensen.

Veelgestelde vragen

Alles wat je wilt weten over de schrijftraining Huurdergerichte Brieven en E-mails Schrijven voor woningcorporaties.

Kan ik de online training in 1 dag volgen?

Het kan wel, maar de vraag is of je het wilt en of het ‘t juiste effect heeft.

Je zit dan namelijk een hele dag videolessen te kijken en oefeningen te doen. Dat is best heftig. Ik vraag me af of je aan het eind van de dag nog wel alles meekrijgt. Daarom krijg je toegang tot 1 module per week.

Bovendien is mijn ervaring dat je mijn lessen beter één voor één kunt bekijken en direct in de praktijk kunt brengen. Je brieven en e-mails naar huurders worden dan stapsgewijs beter. Op deze manier blijft je nieuwe kennis beter hangen.

Kan ik de training volgen met collega’s?

Dat ligt eraan wat je koopt. Op deze webpagina kun je de online training Huurdergerichte Brieven en E-mails Schrijven bestellen voor één persoon. Wil je dat collega’s meedoen, neem dan contact op om te informeren naar de mogelijkheden voor een incompany training.

Ik weet niet of ik de focus heb om dit alleen te doen

Deze twijfel hoor ik best vaak. Ik kan je geruststellen: je doet de training niet alleen. Je volgt de lessen weliswaar zelf online, maar ik ben gewoon in de buurt. Bij elke les kun je mij vragen stellen. Daarop reageer ik snel en uitgebreid, zodat jij weer verder kunt.

En merk je dat je net wat meer begeleiding wilt? Dan kun je altijd kiezen voor extra coaching met feedback op je teksten. Maar dat hoef je niet voor het inschrijven te bepalen. Kijk eerst maar eens hoe het gaat, want extra begeleiding regel je eenvoudig door me een mailtje te sturen.

Ik heb mijn twijfels over een online training. Werkt het wel?

Ho! Ik ontdek hier een misverstand. Huurdergerichte Brieven en E-mails Schrijven is net een live training. Je ziet mij in beeld alsof ik voor je neus sta. Ik ben zo dichtbij dat het bijna eng wordt, haha. In mijn training hoef je niet eindeloos te scrollen door lappen tekst om iets te leren. De training is levendig en praktisch!

Feedback geven en vragen beantwoorden doe ik ook persoonlijk. Gewoon in de online leeromgeving. Je zal me genoeg horen en zien tijdens de training. Dat verzeker ik je.

Ik twijfel tussen een online schrijftraining en een live training

Onderzoek wijst uit dat je van een live training maar 3 tot 7 dingen onthoudt. Je wordt op zo’n dag overladen met informatie en je denkt: ja, ga ik allemaal doen! Maar in de praktijk pas je maar een paar dingen toe en je vergeet de rest. Jammer toch?

Het is echt een bewuste keuze dat wij alle informatie in een online leeromgeving aanbieden. Je bekijkt de video’s op het moment dat jij er tijd voor hebt. Je oefent met volle focus om de geleerde kennis in de praktijk te brengen. Je leert stap voor stap waardoor het beter blijft hangen. En heb je een vraag, dan stel je die gewoon online. Vaak heb je zo snel antwoord dat ik net zo goed naast je had kunnen staan. 😉

Ik wil wel meedoen maar heb nu geen tijd

Ik weet uit ervaring dat medewerkers van woningcorporaties het altijd druk hebben. Maar … tel eens uit hoelang je nu zoekt naar de juiste woorden voor de brieven en mails naar huurders? En hoeveel tijd kost het om alle telefoontjes te beantwoorden van huurders die nog vragen hebben door de (minder duidelijke) brief of e-mail?

Deze training vraagt een tijdsinvestering van 6 uur. Dit kun je verdelen over een aantal weken. Of zelfs langer, want je hebt 1 jaar toegang tot de training. En het resultaat is dat je sneller en betere brieven en e-mails schrijft. Teksten die huurders direct begrijpen en hen aansporen tot de juiste actie. Dat gaat je op de lange termijn héél veel tijd en gemak opleveren.

Hoe gaat het contact als ik een online training volg?

Je hebt gewoon online contact met mij. Via de online discussiegroep voor cursisten en bij de lessen mag je onbeperkt vragen stellen. Deze beantwoord ik snel en uitgebreid. Je leert en communiceert online, maar je krijgt toch een persoonlijke leerervaring.

Kan de schrijftraining niet goedkoper; je hebt ‘m toch al gemaakt?

Tja, wat zal ik zeggen. Ik zou het liefst alles gratis weggeven. Want mensen die zich willen ontwikkelen… dat vind ik prachtig. Dat beloon ik graag.

Tegelijkertijd zul je ook begrijpen dat ik niet van de lucht kan leven. Bovendien sta ik altijd voor je klaar in de online leeromgeving. Je kunt me onbeperkt vragen stellen. Tijdens en ook na de schrijftraining.

En tot slot: de training is elke euro echt waard. De lesstof die ik in die 4 weken behandel, samen met de oefeningen, staat gelijk aan wat je anders in 3 dagdelen tijdens een live training zou leren. En je weet hoe prijzig die zijn …

Wat voor computer heb ik nodig om de schrijftraining te volgen?

Je kunt de online training heel makkelijk volgen op allerlei apparaten: een vaste PC, een laptop, een tablet en een smartphone. Je hebt wel een internetverbinding nodig.

Wat als ik de online training niet goed vind?

Tja, dat zou ik heel jammer vinden. Maar jij vast ook. Want je kiest voor deze schrijftraining omdat je iets wilt leren over huurdergericht schrijven. Gelukkig heb ik tot nu toe alleen maar tevreden cursisten. Dat houd ik graag zo.

Ben je toch ontevreden? Laat het me binnen 14 dagen weten. Dan krijg je gewoon je geld terug. No hard feelings!

Wanneer moet ik deze schrijftraining eigenlijk niet volgen?

Dat is een leuke vraag. Ik draai ‘m om. De training Huurdergerichte Brieven en E-mails Schrijven past bij je als je openstaat voor verandering en verbetering van je schrijfvaardigheden. Als je gemotiveerd bent om nieuwe kennis op te slurpen en uit te proberen. En als jij gelooft dat de communicatie op papier met huurders veel duidelijker, vriendelijker en beter kan. Dus … wat is jouw inschatting?

Ik ben dyslectisch en kan niet schrijven. Heeft deze training überhaupt nut voor mij?

Maak je geen zorgen! Ik geloof dat iedereen kan leren schrijven. Als je consequent foutjes maakt en daar niet beter in wordt, dan is het slim je tekst te laten nakijken door een collega. Maar dat wil niet zeggen dat je geen heldere boodschap kunt vertellen aan de lezer.

Ik ben niet technisch genoeg voor een online schrijftraining

Als er iemand niet technisch is, dan ben ik het wel. Ik kan je verzekeren: de training is ‘dummie-proof’. En als je toch ergens tegenaan loopt, dan staan wij (ik en mijn technische collega) voor je klaar.

Krijg ik nog een bewijs dat ik de schrijftraining gevolgd heb?

Jazeker. Nadat je alle lessen hebt gevolgd en de oefeningen hebt gedaan ontvang je een welverdiend certificaat. Maar het mooiste bewijs is natuurlijk dat jij in minder tijd e-mails en brieven schrijft naar huurders die lekker duidelijk zijn.

Hey scroller! Heb je nog een vraag, stel 'm gerust per mail of bel +31 6 50 481 484.

Wil jij dat mailtjes en brieven makkelijker uit je toetsenbord rollen?

Als je eenmaal doorhebt hoe je duidelijke teksten schrijft, dan wil je nooit meer terug. Je ervaart dat je minder tijd nodig hebt om de boodschap duidelijk op papier te zetten.

Op een vriendelijke manier breng je zelfs lastige berichten over. Dit zorgt ervoor dat je sneller een reactie krijgt en dat de huurder de gewenste actie uitvoert. Ideaal dus voor elke werknemer bij een woningcorporatie die zijn of haar schrijfwerk makkelijker en effectiever wil doen.

Aanmelden voor de online training

Betaal direct online en start al over 5 minuten

Of vraag een offerte aan voor een incompany training

Ook deze cursisten raden de training aan

Ruud

RUUD DIAZ

opzichter dagelijks onderhoud

“Na deze training ben ik een betere schrijver geworden omdat ik nu al persoonlijker, positiever en gelijkwaardiger schrijf. Op een positievere manier schrijven was een prachtig inzicht want dan krijg je meer gedaan.

Ik heb ook al een compliment van een collega gekregen dat ik persoonlijker en positiever mail.

Tegen iedereen zou ik willen zeggen: vooral Paula's cursus doen! Er gaat dan een complete, positieve schrijverscultuuromslag plaatsvinden!”

ingrid

INGRID VAN DIJK

consulent & schrijfcoach bij wooncorporatie Casade

“Ik merk dat ik het heel leuk vind om zo met taal bezig te zijn. En dat ik dit enthousiasme ook over weet te brengen op collega’s. Na het volgen van deze Masterclass ga je echt op een andere manier om met het schrijven van brieven en e-mails. Het is leuker voor jezelf om zo te schrijven, en vast ook veel leuker voor de ontvanger om deze brieven te lezen. Heldere, duidelijke taal en de kernboodschap bovenaan. To the point.”

CONTACTGEGEVENS
tekstmodel schrijftraining
Goorstraat 37, 6027 NB Soerendonk
telefoon: +31 6 50 481 484
info@tekstmodel.nl
KvK-nummer: 92613446

Contactformulier »

Algemene voorwaarden en Privacyverklaring

LogoNRTO

​​Lid van ​Clarity International​

Clarity

Tekstmodel is een erkende onderwijsinstelling

CRKBO

Lid van Plain Language Association InterNational

plainlanguage

© 2002-2025 tekstmodel.nl - Schrijftraining met heart voor helder en positief schrijven

Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen
Delen

© 2002-2024 tekstmodel.nl - Schrijftraining met heart voor helder en positief schrijven

whatsapp
Waarom wachten? 🚀🚀🚀 Vertel me wat je nodig heb! Klik hier of bel +31 6 50 481 484. 🙌
Dit is een verplichte cookiemelding

Door op 'Accepteren' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Noodzakelijk:

Deze cookies zijn noodzakelijk om onze website te gebruiken. Ze worden gebruikt voor basisfuncties en zonder deze cookies kan de website niet functioneren.

Statistieken:

Statistische cookies worden gebruikt om anoniem informatie te verzamelen over het gedrag van een bezoeker op de website.

Marketing:

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen op de website. Hierdoor kunnen website-eigenaren relevante advertenties tonen gebaseerd op het gedrag van deze bezoeker.

Wat doen deze cookies

  • Tailor information and advertising to your interests base.
  • Gather personal identity info like public name or location.

Wat doen deze cookies niet

  • Remember any of you private user info.