Wat is een schrijfdoel?
Als je iets schrijft, wil je dat er iets gebeurt bij jouw lezer. Je wilt dat iemand iets gaat doen, of laten. Of op een bepaalde manier gaat denken. Of simpelweg geniet van jouw verhaal.
Het is belangrijk dat je – voordat je gaat schrijven – stilstaat bij wat jouw doel is. Het helpt je om jouw tekst goed op te bouwen.
Welke schrijfdoelen zijn er?
- Amuseren: je wilt de lezer vermaken. Bijvoorbeeld met een gedicht, een roman of een liedtekst.
- Informeren: je wilt de lezer ergens van op de hoogte brengen. De lezer hoeft hier niet op te reageren. Voorbeelden van informerende teksten zijn: een nieuwsbericht, notulen, een handleiding.
- Opiniëren: je geeft jouw mening. Dat doe je bijvoorbeeld in een recensie, een evaluatie of discussiestuk.
- Overtuigen: je wilt jouw lezer overtuigen. Daarvoor schrijf je een betoog of een voorstel.
- Activeren: je wilt jouw lezer aanzetten tot actie. Bijvoorbeeld in een advertentie, een brief, uitnodiging of een vragenlijst.
Voordat je gaat schrijven
Denk voordat je gaat schrijven goed na over jouw tekst. Deze vragen helpen jou daarbij:
Wat wil ik met deze tekst?
Voor wie is deze tekst bedoeld? (= de doelgroep)
Spreekt deze tekst de doelgroep aan?
Is het voor de lezer duidelijk wat je van hem verwacht?
Lees hier meer over hoe je je inleeft in jouw doelgroep.
succesvolle zakelijke tekst schrijven, is niet wat jij ooit op school geleerd hebt