Leestijd: 3 minuten
Het project is afgerond. De mensen getraind. De interim-klus beëindigd. De traploper gelegd. Het boek verstuurd. Klaar.
En als het goed is, heb je een tevreden klant.
Nu moet je de factuur maken. Een stap waar veel mensen wat minder aandacht aan besteden. Een administratieve handeling. Een moetje.
Of … kan een factuur bijdragen aan waardevol relatiebeheer?
Ik denk het laatste.
Ik zie een factuur als een van de vele, waardevolle contactmomenten met je klant. Dat vraagt niet per se toeters en bellen van je. Het zit ‘m in de kleine dingen.
Een persoonlijk mailtje bevestigt het tevreden gevoel van de klant
Verstuur je de factuur per mail? Schrijf dan een persoonlijk mailtje met daarin een paar citaten of een anekdote uit je samenwerking. Bijvoorbeeld zo:
Beste Sandra,
‘Dit hadden we 10 jaar eerder moeten doen!’ ‘Wat een verademing om zo te mogen schrijven.’ ‘Ik krijg minder telefoontjes sinds ik op deze manier schrijf.’
Zomaar een paar reacties van je collega’s die ik afgelopen week trainde. Het was leuk om te doen en ik vind het mooi te zien hoe actief en enthousiast jullie met de nieuwe schrijfstijl aan de slag zijn gegaan.
Graag stuur ik je nu de factuur. Als het goed is, staan daar geen verrassingen in. Heb je nog een vraag? Bel me dan eventjes.
Binnenkort bel ik jou sowieso om het vervolgtraject te bespreken. Dus tot gauw!
Groet, Paula
Factuur per post? Zo maak je het bijzonder
Een handgeschreven kaartje … wanneer heb jij dat voor het laatst gekregen? En hoe voelde dat? Ik ben elke keer weer blij verrast als ik er een krijg.
Je kunt je klant er ook enorm mee verrassen. Probeer het eens: stuur met je papieren factuur ook een leuk kaartje mee. Met een hartelijke en persoonlijke groet:
Bedankt voor de leuke samenwerking!
Geniet van je vakantie in Maleisië (nee, ik ben niet jaloers).
We spreken elkaar over een paar weken vast weer.
Groet, Paula
Zo’n kaartje werkt trouwens ook goed gewoon tussendoor, om te laten zien dat je aan je klant denkt.
Maar wat nu als je een webshop hebt. Misschien heb je nooit contact met je klanten.
Zelfs dan kun je van je factuur een hartelijk contactmoment maken.
Stuur bijvoorbeeld een klein kaartje mee waarop staat ‘Veel plezier met de …’. Of ‘Bedankt voor je bestelling!’.
Waarom al die moeite? Omdat het werkt!
Het is leuk om te doen. Je krijgt er energie van en het geeft jouw klant een goed gevoel.
Het heeft een positief effect op het betaalgedrag van je klant.
Het verlaagt de drempel voor jou om even te bellen als je klant tóch niet op tijd betaalt.
En tot slot: je laat een goede indruk achter bij jouw klant. Wat ook weer kan zorgen voor leuke vervolgopdrachten.
Probeer het uit en kijk wat het jou oplevert!
Wil je meer opdrachten van klanten krijgen doordat je zo helder en toegankelijk schrijft?
Ontvang 26 technieken waarmee je meteen het verschil maakt!
Peter de Klein schrijft:
Hoi Paula,
Ik heb inmiddels een website om mijn houten producten aan te bieden. Deze tips vind ik erg bruikbaar. Ik ga alles van je website lezen. Er valt een hoop te leren! En dat ga ik allemaal toepassen!
Groetjes,
Peter de Klein