Schrijftraining van tekstmodel

Schrijftraining voor het bedrijfsleven en de (semi-)overheid. Leer extreem helder schrijven. Bekijk alle trainingen.

  • Alle trainingen
  • Inspiratie
    • Inspiratieblog
    • Podcast over heldere taal
  • Over
    • Mijn verhaal
    • Ontmoet ons team
    • Klantervaringen
  • Contact
  • Inloggen
  • mijn ACADEMIE
    • Dashboard
    • Inloggen
  • Gratis training?
Home » Blog » Offerte opstellen » Is een factuur het einde van een zakelijke relatie?

Is een factuur het einde van een zakelijke relatie?

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

factuur

Leestijd: 3 minuten

Het project is afgerond. De mensen getraind. De interim-klus beëindigd. De traploper gelegd. Het boek verstuurd. Klaar.

En als het goed is, heb je een tevreden klant.

Nu moet je de factuur maken. Een stap waar veel mensen wat minder aandacht aan besteden. Een administratieve handeling. Een moetje.

Of … kan een factuur bijdragen aan waardevol relatiebeheer?

Ik denk het laatste.

Ik zie een factuur als een van de vele, waardevolle contactmomenten met je klant. Dat vraagt niet per se toeters en bellen van je. Het zit ‘m in de kleine dingen.

Een persoonlijk mailtje bevestigt het tevreden gevoel van de klant

Verstuur je de factuur per mail? Schrijf dan een persoonlijk mailtje met daarin een paar citaten of een anekdote uit je samenwerking. Bijvoorbeeld zo:

Beste Sandra,

‘Dit hadden we 10 jaar eerder moeten doen!’ ‘Wat een verademing om zo te mogen schrijven.’ ‘Ik krijg minder telefoontjes sinds ik op deze manier schrijf.’

Zomaar een paar reacties van je collega’s die ik afgelopen week trainde. Het was leuk om te doen en ik vind het mooi te zien hoe actief en enthousiast jullie met de nieuwe schrijfstijl aan de slag zijn gegaan.

Graag stuur ik je nu de factuur. Als het goed is, staan daar geen verrassingen in. Heb je nog een vraag? Bel me dan eventjes.

Binnenkort bel ik jou sowieso om het vervolgtraject te bespreken. Dus tot gauw!

Groet, Paula

Factuur per post? Zo maak je het bijzonder

Een handgeschreven kaartje … wanneer heb jij dat voor het laatst gekregen? En hoe voelde dat? Ik ben elke keer weer blij verrast als ik er een krijg.

Je kunt je klant er ook enorm mee verrassen. Probeer het eens: stuur met je papieren factuur ook een leuk kaartje mee. Met een hartelijke en persoonlijke groet:

Hé Peter,
Bedankt voor de leuke samenwerking!
Geniet van je vakantie in Maleisië (nee, ik ben niet jaloers).
We spreken elkaar over een paar weken vast weer.
Groet, Paula

Zo’n kaartje werkt trouwens ook goed gewoon tussendoor, om te laten zien dat je aan je klant denkt.

Maar wat nu als je een webshop hebt. Misschien heb je nooit contact met je klanten.

Zelfs dan kun je van je factuur een hartelijk contactmoment maken.

Stuur bijvoorbeeld een klein kaartje mee waarop staat ‘Veel plezier met de …’. Of ‘Bedankt voor je bestelling!’.

Waarom al die moeite? Omdat het werkt!

Het is leuk om te doen. Je krijgt er energie van en het geeft jouw klant een goed gevoel.

Het heeft een positief effect op het betaalgedrag van je klant.

Het verlaagt de drempel voor jou om even te bellen als je klant tóch niet op tijd betaalt.

En tot slot: je laat een goede indruk achter bij jouw klant. Wat ook weer kan zorgen voor leuke vervolgopdrachten.

Probeer het uit en kijk wat het jou oplevert!

Wil je meer opdrachten van klanten krijgen doordat je zo helder en toegankelijk schrijft?

Ontvang 26 technieken waarmee je meteen het verschil maakt! 

Ja, die wil ik ook!

 

Delen
Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen

Categorie: Offerte opstellen Lees meer over: Factuur maken, Klantrelatie, Relatiebeheer

Anderen bekeken ook

Een klantgerichte offerte zie je zelden. (Dus deze kans is voor jou!)

Klantgerichte-offerte

Lees ervaringen met Tekstmodel.nl op Springest…

Leestijd: 6 minuten

In dit blog lees je waarom het slim is om klantgerichte en heldere taal te gebruiken in jouw offerte. Ik geef voorbeelden hoe jij het hart van je klant raakt. En hoe je een klantgerichte offerte schrijft.

Dat is de oplossing voor mijn probleem!

Denk eens terug aan offertes die je zelf hebt gekregen. Meestal zit er wel één offerte bij die er met kop en schouders bovenuit steekt. Waarvan je denkt: zij heeft de oplossing voor mijn probleem!

Waar komt dat toch door? Hoe komt het dat sommige offertes je meteen raken? En hoe komt het dat je bij die andere offertes die klik NIET voelt?

Lees verder » Een klantgerichte offerte zie je zelden. (Dus deze kans is voor jou!)

Kijk hoe makkelijk je jouw afwezigheidsassistent verbetert!

Delen
Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen
384 Shares

Afwezigheidsassistent

Leestijd: 6 minuten

Pling. Pling. Pling. Ik kon er bijna op dansen. Op de meldingen die ik van Outlook kreeg. Vlak ervoor had ik m’n e-maillijst een nieuwe e-mail gestuurd.

Een minuut lang had ik een mailbox vol verschillende afwezigheidsassistenten. Om precies te zijn 111. Als ik scrolde tussen de verschillende varianten schrok ik soms. Ik zag onbedoeld onaardige en onduidelijke versies.

Wat een gemiste kans, dacht ik bij mezelf. Dit hoeft niet. Dagelijks train ik mensen hierin. Ik help mijn cursisten om hun nieuwe manier van communiceren in alle teksten door te voeren. Dus ook een blik te werpen op hun afwezigheidsassistent.

Om je een beeld te geven van wat ik binnenkreeg, neem ik je graag mee in hoe je het liever niet doet. Natuurlijk deel ik ook een paar prachtige voorbeelden waar je heel blij van wordt. Kijk je mee?

Lees verder » Kijk hoe makkelijk je jouw afwezigheidsassistent verbetert!

Paula van Gemen

Over Paula van Gemen

Reacties

  1. Peter de Klein schrijft:

    augustus 11, 2015 at 12:34 PM

    Hoi Paula,

    Ik heb inmiddels een website om mijn houten producten aan te bieden. Deze tips vind ik erg bruikbaar. Ik ga alles van je website lezen. Er valt een hoop te leren! En dat ga ik allemaal toepassen!

    Groetjes,

    Peter de Klein

    Beantwoorden

Plaats een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2002-2022 tekstmodel.nl - Schrijftraining met heart voor helder en positief schrijven

whatsapp
Waarom wachten? 🚀🚀🚀 Vertel me wat je nodig heb! Klik hier of bel +31 6 50 481 484. 🙌
Dit is een verplichte cookiemelding

Door op 'Accepteren' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Noodzakelijk:

Deze cookies zijn noodzakelijk om onze website te gebruiken. Ze worden gebruikt voor basisfuncties en zonder deze cookies kan de website niet functioneren.

Statistieken:

Statistische cookies worden gebruikt om anoniem informatie te verzamelen over het gedrag van een bezoeker op de website.

Marketing:

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen op de website. Hierdoor kunnen website-eigenaren relevante advertenties tonen gebaseerd op het gedrag van deze bezoeker.

Wat doen deze cookies

  • Tailor information and advertising to your interests base.
  • Gather personal identity info like public name or location.

Wat doen deze cookies niet

  • Remember any of you private user info.