Schrijftraining van tekstmodel

Schrijftraining voor het bedrijfsleven en de (semi-)overheid. Leer extreem helder schrijven. Bekijk alle trainingen.

  • Alle trainingen
  • Inspiratie
    • Inspiratieblog
    • Podcast over heldere taal
  • Over
    • Mijn verhaal
    • Klantervaringen
  • Contact
  • Inloggen
  • mijn ACADEMIE
    • Dashboard
    • Inloggen
  • Gratis training?
Home » Blog » Klantcommunicatie » Zo bezorg je jouw klant een fijne dag. (Gevoelens zijn namelijk niet standaard.)

Zo bezorg je jouw klant een fijne dag. (Gevoelens zijn namelijk niet standaard.)

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

Klant

Leestijd: 2 minuten

Laatst meldde ik me bij de receptioniste van een klant.

In plaats van achter haar bureau te blijven zitten, stond ze op.

Ze liep naar me toe en gaf mij een hand, terwijl ze vriendelijk zei: ‘Goedemorgen mevrouw Van Gemen, goed dat u er bent’.

Wat een leuke binnenkomst was dat. De toon was gezet!

Ook bij vertrek kreeg ik een hand en wenste ze me vriendelijk een goede terugreis.

Deze dame bezorgde mij een fijne dag. Typisch een geval van: kleine moeite, groot plezier.

Jij kunt dit ook doen met jouw klanten.

Niet alleen in persoonlijk contact met hen, maar ook in je teksten. Aan het begin én aan het einde.

Geef jouw klant een warm bad …

Begin jouw mail eens met een oprechte, hartelijke* opening.

Afhankelijk van de inhoud en het doel van de mail natuurlijk.

Ik geef een paar voorbeelden die je kunt gebruiken ter inspiratie voor je mailtjes naar klanten, collega’s en samenwerkingspartners:

  • Wat leuk dat je mailt!
  • Wat is het lang geleden dat we elkaar gezien en gesproken hebben. Ik vind het leuk dat …
  • Hartelijk dank voor uw mail. Ik ben blij te lezen dat …
  • Goed dat u mij mailt. Ik geef u graag puntsgewijs antwoord op uw vragen.
  • Wat leuk om te horen dat u tevreden bent over … Ik begrijp dat u nog een vraag heeft over … Graag reageer ik hierop.

… en een zachte handdoek

Het einde van je mail is ook weer een mooi moment voor een vriendelijke glimlach. Na de slotalinea (Heeft u nog vragen?), kun je een welgemeende wens plaatsen. Zorg ervoor dat die wens aansluit bij de inhoud van je mail of brief:

  • Ik wens u nog een fijne dag!
  • Fijne werkweek gewenst!
  • Veel beterschap!
  • Ik hoop dat je snel weer opknapt!
  • Tot volgende week. Ik kijk ernaar uit!
  • Succes met schrijven!

Als je deze techniek toepast, zorg er dan wel voor dat je het meent! Gevoelens zijn namelijk niet standaard.

Ga jij ermee aan de slag?

Dan is de kans groot dat je een vriendelijk mailtje terugkrijgt. En dat de klant jou ook een fijne dag gaat wensen.

Ik wens jou nu in ieder geval nog een mooie ochtend, middag of avond!

Vrolijke groet,

Paula van Gemen
tekstspecialist & schrijftrainer

* hartelijk = vanuit het hart … denk daar maar eens over na 🙂

B1-challenge
Delen
Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen

Categorie: Klantcommunicatie Lees meer over: Klantvriendelijk schrijven

Anderen bekeken ook

Burgergericht schrijven en het gemak van de PEP-formule

Burgergericht schrijven

Leestijd: 4 minuten

Een half jaar geleden ontmoette ik een man. Ik zal hem Ton noemen.

We spraken elkaar in het gemeentehuis. Hij gaf mij het gevoel dat hij slim en gemotiveerd was. Ik mocht hem wel.

Dat was zes maanden geleden. Maar nu word ik helemaal gek van de e-mails van Ton.

Lees verder » Ervaar het gemak van de PEP-formule bij burgergericht schrijven

4 alternatieven voor ‘naar aanleiding van’ waardoor je brief persoonlijker wordt

Vorige week gaf ik een kick-off bij een klant van me.

Ik vroeg iedereen om zijn of haar leerdoel voor de schrijftraining op te schrijven.

Wat denk je? Wat stond er met stip op nummer één?

Het begin van een brief!

Ik weet dat heel veel mensen met de inleiding worstelen. Daarom deel ik in dit blog een stukje uit de training om je op weg te helpen.

Lees verder » 4 alternatieven voor ‘naar aanleiding van’ waardoor je brief persoonlijker wordt

Reacties

  1. Peter schrijft:

    januari 11, 2022 at 7:30 AM

    wat leuk om te lezen, dat zouden meer mensen moeten doen! (zou je bijna willen zeggen in deze tijd) het is toch ook leuk om zelf ook positief of vriendelijk te woord gestaan te worden, dus als je dat vindt, doe dat dan ook terug!!

    Beantwoorden
    • Paula van 't Geloof schrijft:

      januari 11, 2022 at 11:57 AM

      Weet je wat het mooie is, Peter? Het is zo’n kleine moeite met zulk groot plezier. Pas jij positiviteit al toe in je teksten?

      Beantwoorden
      • Peter schrijft:

        januari 11, 2022 at 12:09 PM

        Wat leuk dat ik reactie op mijn reactie ontvang, dat had ik niet verwacht. Ik probeer positiviteit toe te passen daar waar het kan. en vind het zelf ook prettiger om zo met elkaar om te gaan. Ook zakelijk probeer ik dat toe te voegen, ook al is dat af en toe wel een uitdaging in de branche waar wij in werken. ( de bloemen branche op de bloemen veiling) ik had nl een foto van jullie gekopieerd en deze op face boek gezet. de foto met de bos tulpen. erg toepasselijk in onze branche.

        Beantwoorden
        • Paula van 't Geloof schrijft:

          januari 11, 2022 at 12:14 PM

          Wat goed van je dat je positiviteit toepast in je teksten, Peter! Het is precies wat je schrijft: je wordt er zelf ook blij van. Wil je de foto die je van ons op Facebook hebt geplaatst mailen? Ik ben nu heel nieuwsgierig. Dat mag naar: team@tekstmodel.nl Dank je wel, Peter.

          Beantwoorden

Plaats een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2002-2024 tekstmodel.nl - Schrijftraining met heart voor helder en positief schrijven

whatsapp
Waarom wachten? 🚀🚀🚀 Vertel me wat je nodig heb! Klik hier of bel +31 6 50 481 484. 🙌
Dit is een verplichte cookiemelding

Door op 'Accepteren' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Noodzakelijk:

Deze cookies zijn noodzakelijk om onze website te gebruiken. Ze worden gebruikt voor basisfuncties en zonder deze cookies kan de website niet functioneren.

Statistieken:

Statistische cookies worden gebruikt om anoniem informatie te verzamelen over het gedrag van een bezoeker op de website.

Marketing:

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen op de website. Hierdoor kunnen website-eigenaren relevante advertenties tonen gebaseerd op het gedrag van deze bezoeker.

Wat doen deze cookies

  • Tailor information and advertising to your interests base.
  • Gather personal identity info like public name or location.

Wat doen deze cookies niet

  • Remember any of you private user info.