Schrijftraining van tekstmodel

Schrijftraining voor het bedrijfsleven en de (semi-)overheid. Leer extreem helder schrijven. Bekijk alle trainingen.

  • Alle trainingen
  • Inspiratie
    • Inspiratieblog
    • Podcast over heldere taal
  • Over
    • Mijn verhaal
    • Klantervaringen
  • Contact
  • Inloggen
  • mijn ACADEMIE
    • Dashboard
    • Inloggen
  • Gratis training?
Home » Blog » Klantcommunicatie » 4 alternatieven voor ‘naar aanleiding van’ waardoor je brief persoonlijker wordt

4 alternatieven voor ‘naar aanleiding van’ waardoor je brief persoonlijker wordt

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

Vorige week gaf ik een kick-off bij een klant van me.

Ik vroeg iedereen om zijn of haar leerdoel voor de schrijftraining op te schrijven.

Wat denk je? Wat stond er met stip op nummer één?

Het begin van een brief!

Ik weet dat heel veel mensen met de inleiding worstelen. Daarom deel ik in dit blog een stukje uit de training om je op weg te helpen.

Clichés bereiken het hart van jouw lezer NIET

Je kunt natuurlijk beginnen met ‘naar aanleiding van’. Of ‘Hierbij’, ‘Betreffende of ‘Met referte aan’. Maar als je een echt een persoonlijke inleiding wilt schrijven, kun je dat beter niet doen.

Dit zijn 4 alternatieven die je zo kunt gebruiken:

1. U …
2. In uw brief van …
3. Hartelijk dank voor uw brief …
4. Op + datum liet u ons weten dat …

Als je op deze manier je brief of mail begint, is het heel makkelijk om de rest van je brief ook persoonlijk te maken. Kijk ook eens naar de voorbeelden hieronder.

Voorbeelden van een klantgerichte inleiding

U heeft een doorlopend krediet bij ons. Per 1 januari veranderen onze algemene voorwaarden. In deze brief leest u wat dit voor u betekent.

In jouw mail van 15 december gaf je aan dat je zwanger bent. Gefeliciteerd! Wat een geweldig goed nieuws voor je. Graag informeer ik je in deze brief over de verlofregeling.

Hartelijk dank voor uw e-mail van 22 juni. U overweegt om een jaar naar het buitenland te gaan. Daarom wilt u weten wat de voorwaarden zijn om uw huurwoning in onderhuur te doen. Graag leg ik u uit wat u kunt doen.

Op 30 augustus belde u mij over de huurachterstand die u heeft. We hebben samen gekeken naar manieren om dit zo snel mogelijk op te lossen. Fijn dat u mee wilt werken aan een betalingsregeling. In deze brief bevestig ik de afspraken die we hebben gemaakt.

In al deze voorbeelden omschrijf ik de situatie of vraag van de klant. Hierdoor herkent de lezer zich meteen. Dat is een goed begin! Bovendien is hij hierdoor alert op wat er komen gaat.

Probeer het maar eens uit. Al doende leer je. En je zult zien: op een dag merk je dat je niet meer automatisch ‘naar aanleiding van’ intypt!

Vrolijke groet,

Paula van Gemen
tekstspecialist & schrijftrainer

PS Check ook onze andere trainingen. Klik op jouw branche.

Schrijftraining voor de zorg
Delen
Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen
21 Shares

Categorie: Klantcommunicatie Lees meer over: adviesrapport schrijven, Hoe schrijf je een inleiding?, Inleiding van een brief

Anderen bekeken ook

Hoe krijg je jouw klanten zover dat ze naar jou luisteren?

Positief Schrijven

Leestijd: 2 minuten

Heb jij ook wel eens irritaties over wat mensen tegen jou zeggen?

En dan vooral … de manier waarop ze iets zeggen?

Vorig jaar oktober zat mijn vriendin Edna op het terras van een tapasbar in Barcelona. Haar oog viel op een uitklapbord dat goed zichtbaar voor het terras stond.

De cafébaas had een oplossing gevonden.

Lees verder » Zo krijg je jouw klanten zover dat ze naar jou luisteren.

Spreektaal of schrijftaal: hoe schrijf je over gevoelige onderwerpen?

Spreektaal of schrijftaal

Leestijd: 4 minuten

Stel je voor: je bent een tijd ziek geweest en bent weer aan het opkrabbelen. Of je hebt een scheiding achter de rug of het verlies van een dierbare.

Nu wil je je collega’s bedanken voor de steun die ze je hebben gegeven.

Hoe doe je dat?

Wat schrijf je wel en wat vooral niet?

Lees verder » Spreektaal of schrijftaal: hoe schrijf je over gevoelige onderwerpen?

Paula van Gemen

Over Paula van Gemen

Plaats een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2002-2024 tekstmodel.nl - Schrijftraining met heart voor helder en positief schrijven

whatsapp
Waarom wachten? 🚀🚀🚀 Vertel me wat je nodig heb! Klik hier of bel +31 6 50 481 484. 🙌
Dit is een verplichte cookiemelding

Door op 'Accepteren' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Noodzakelijk:

Deze cookies zijn noodzakelijk om onze website te gebruiken. Ze worden gebruikt voor basisfuncties en zonder deze cookies kan de website niet functioneren.

Statistieken:

Statistische cookies worden gebruikt om anoniem informatie te verzamelen over het gedrag van een bezoeker op de website.

Marketing:

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen op de website. Hierdoor kunnen website-eigenaren relevante advertenties tonen gebaseerd op het gedrag van deze bezoeker.

Wat doen deze cookies

  • Tailor information and advertising to your interests base.
  • Gather personal identity info like public name or location.

Wat doen deze cookies niet

  • Remember any of you private user info.