Leestijd: 3 minuten
In dit blog lees je waarom een overtuigende tekst schrijven meer is dan argumenten geven.
Ken je dat? Je hebt een afspraak en bent al wat laat.
En juist op zo’n moment rijdt er een opa voor je.
Begrijp me niet verkeerd: ik houd van opa’s. En van oma’s. Maar als er een ‘schlomo’ voor me rijdt, mopper ik al snel: ‘wat een opa’.
Vandaag gebeurde het weer. Alleen liep het dit keer anders dan anders.
Opa Piet nam mij de wind uit de zeilen
Er reed een shovel voor me. Vijftien kilometer per uur, doorgetrokken streep, tegenliggers en bochten. Geen ideale setting voor een charmante inhaalmanoeuvre.
Op de shovel was een nummerbord bevestigd met de tekst ‘Opa Piet’. Ik las dat en moest lachen. Deze ‘opa’ zei zelf al dat hij een opa was en ontnam mij daarmee de kans om te mopperen.
De volle vijf minuten die ik in slakkengang achter opa Piet reed, had ik een glimlach op mijn gezicht. Geen irritatie of boosheid. Niets. Het was niet erg. Hij was immers een opa!
Wat dit met overtuigende tekst te maken heeft?
Alles!
Als je iemand wilt overtuigen, moet je meer doen dan alleen argumenten geven. Je moet ook nadenken over de nadelen. In de praktijk gaat dat als volgt.
Stel je wilt jouw directeur ervan overtuigen om voor plan A te kiezen. Dan benoem je eerst de argumenten, de redenen om akkoord te gaan met jouw voorstel. Vervolgens denk je na over de nadelen en je verwoordt die als kanttekening:
‘Zijn er ook nadelen aan dit plan? Jazeker, het past niet binnen de originele begroting. Er is namelijk een extra investering nodig van twee ton. Deze extra investering verdienen we echter terug in minder dan drie maanden. Want Plan A levert vier ton meer op dan plan B. Een uitgebreide berekening vindt u in bijlage X.’
Nee zeggen is geen optie meer
Zie je wat er gebeurt?
- Je neemt je publiek de wind uit de zeilen. Precies zoals opa Piet bij mij deed.
- Je beantwoordt bij voorbaat al de ‘ja-maars’ die gegarandeerd komen.
- Je laat zien dat jouw plan doordacht is en dat je rekening hebt gehouden met de mogelijke nadelen.
Op deze manier vergroot je de kans dat men akkoord gaat met jouw plan enorm. Nee zeggen is geen optie meer.
Hoe vermijd je ouderwetse woorden in jouw overtuigende tekst?
Dat ontdek je in het gratis rapport van tekstmodel: van ouderwets jargon naar heldere taal.
Wil je beter en persoonlijker klantcontact doordat je zo overtuigend schrijft?
Ontvang 26 technieken waarmee je meteen het verschil maakt!
Ron schrijft:
Op de sjofel was een nummerbord bevestigd met de tekst ‘Opa Piet’. Toen ik dat las, moet ik lachen.
-> moest ik lachen taalkunde he !? 😉
Paula van Gemen schrijft:
Je hebt helemaal gelijk, Ron!
Zo zie je maar: een foutje is zo gemaakt.
Fijn dat je me erop wijst. Ik heb het meteen aangepast.
Groet, Paula