Schrijftraining van tekstmodel

Schrijftraining voor het bedrijfsleven en de (semi-)overheid. Leer extreem helder schrijven. Bekijk alle trainingen.

  • Alle trainingen
  • Inspiratie
    • Inspiratieblog
    • Podcast over heldere taal
  • Over
    • Mijn verhaal
    • Klantervaringen
  • Contact
  • Inloggen
  • mijn ACADEMIE
    • Dashboard
    • Inloggen
  • Gratis training?
Home » Blog » Klantcommunicatie » Positief schrijven (Hoe het jouw klantcommunicatie versterkt)

Positief schrijven (Hoe het jouw klantcommunicatie versterkt)

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

Positief schrijven

Leestijd: 2 minuten

Met een glimlach bereik je meer. Daar ben ik van overtuigd!

Dat geldt ook voor je teksten. Het is leuk voor jezelf én prettig voor je lezer.

Tip: Lees dit blog over positieve woorden: “Een zonnige lach ‘hoor’ je in jouw tekst”

De techniek van positief schrijven

De techniek is heel eenvoudig … Tegenover elke ‘nee’ staat een ‘ja’!

Als iets niet kan, is er ook altijd iets wat wel kan.
Als een deur dicht kan zijn, kan hij ook open zijn.
Als iets niet compleet kan zijn, kan het ook wel compleet zijn.

Heb je de techniek van positief schrijven eenmaal door, dan kun je deze altijd en overal toepassen. Ik geef je een paar voorbeelden.

Van ‘na’ naar ‘voor’

  • Als u uw bestelling na 20:00 uur plaatst, wordt deze pas de volgende dag aan u verzonden.
  • Vóór 20:00 uur besteld? Morgen al in huis!

Deze techniek gebruiken webshops vaak. Reken maar dat dit veel mensen over de streep trekt om snel nog even vandaag te bestellen!

Van niet naar wel

  • Als je niet op tijd reageert, kan ik jouw wensen niet meenemen in de bestelling.
  • Reageer vandaag vóór 13 uur, dan kan ik jouw wensen meenemen in de bestelling.

Van open naar gesloten

  • In verband met de jaarwisseling zijn wij op 31 december vanaf 16:00 uur gesloten.
  • Op 31 december zijn wij tot 16:00 uur open. Daarna gaan wij ook naar huis om het nieuwe jaar in te luiden. Wij wensen u alvast een mooie jaarwisseling!

Van omrijden tot calorieën verbranden

Tot slot een prachtig voorbeeld van positief schrijven uit Den Haag.

De gemeente experimenteerde deze zomer met positieve omleidingsborden voor fietsers. Hierop stond de extra reistijd én het extra calorieënverbruik voor de fietser. (Foto: NU.nl)

positief schrijven

De test bleek enorm succesvol: bij de neutrale omleidingsborden vervolgden de meeste fietsers gewoon hun weg door de werkzaamheden heen. Terwijl de positieve borden op social media de ronde deden als ‘het leukste verkeersbord in tijden’.

Genoeg inspiratie voor vandaag? Vast!

Heb jij een mooi voorbeeld van positief schrijven? Deel het dan onderaan deze pagina.

Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen
Delen

Categorie: Klantcommunicatie Lees meer over: Positief schrijven

Anderen bekeken ook

De drie grootste valkuilen in HR-brieven

Leestijd: 1 minuut

“Wij willen een schrijftraining want de kwaliteit van onze klantcommunicatie moet omhoog.”

Die opmerking hoor ik vaak.

Steevast vraag ik hoe de interne communicatie verloopt.

Waarom?

Lees verder: De drie grootste valkuilen in HR-brieven »

Een overtuigende tekst schrijven is meer dan argumenten geven

overtuigende-tekst

Leestijd: 3 minuten

In dit blog lees je waarom een overtuigende tekst schrijven meer is dan argumenten geven.

Ken je dat? Je hebt een afspraak en bent al wat laat.

En juist op zo’n moment rijdt er een opa voor je.

Begrijp me niet verkeerd: ik houd van opa’s. En van oma’s. Maar als er een ‘schlomo’ voor me rijdt, mopper ik al snel: ‘wat een opa’.

Vandaag gebeurde het weer. Alleen liep het dit keer anders dan anders.

Lees verder » Een overtuigende tekst schrijven is meer dan argumenten geven

Paula van Gemen

Over Paula van Gemen

Plaats een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2002-2024 tekstmodel.nl - Schrijftraining met heart voor helder en positief schrijven

whatsapp
Waarom wachten? 🚀🚀🚀 Vertel me wat je nodig heb! Klik hier of bel +31 6 50 481 484. 🙌
Dit is een verplichte cookiemelding

Door op 'Accepteren' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Noodzakelijk:

Deze cookies zijn noodzakelijk om onze website te gebruiken. Ze worden gebruikt voor basisfuncties en zonder deze cookies kan de website niet functioneren.

Statistieken:

Statistische cookies worden gebruikt om anoniem informatie te verzamelen over het gedrag van een bezoeker op de website.

Marketing:

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen op de website. Hierdoor kunnen website-eigenaren relevante advertenties tonen gebaseerd op het gedrag van deze bezoeker.

Wat doen deze cookies

  • Tailor information and advertising to your interests base.
  • Gather personal identity info like public name or location.

Wat doen deze cookies niet

  • Remember any of you private user info.