Leestijd: 2 minuten
Als je lacht, komen er endorfines en dopamines vrij in je hersenen.
Je ontspant, wordt positiever en kiest automatisch positieve woorden.
Vandaar de tip die je in telefoontrainingen krijgt: glimlach tijdens je gesprekken. Want de klant hoort dat aan jouw stem.
Nou betrapte ik me er laatst op dat ik glimlach tijdens het schrijven.
En ik ben ervan overtuigd dat je dat ook ‘hoort’ in mijn teksten.
Geen zin om te glimlachen?
Je kunt een positief bericht ook ‘forceren’. Dat werkt als volgt:
elke negatieve boodschap heeft een positieve tegenhanger.
Zoek die positieve tegenhanger en draai de boodschap om. Dan zijn al je glazen halfvol in plaats van half leeg.
Dat is voor jezelf fijn, maar vooral voor de lezer.
Positieve woorden komen vaak prettiger aan bij de lezer én mensen zijn eerder geneigd te doen wat je van hen vraagt.
Van gesloten naar open
- In verband met de jaarwisseling zijn wij op 31 december vanaf 16.00 uur gesloten.
- Op 31 december zijn wij tot 16 uur open. Daarna gaan wij ook naar huis om het nieuwe jaar in te luiden. Wij wensen u alvast een mooie jaarwisseling!
Van ‘na’ naar ‘voor’
- Als u uw bestelling na 20.00 uur plaatst, wordt deze pas de volgende dag aan u verzonden.
- Bestel voor 20:00 uur, dan heeft u uw bestelling morgen al in huis!
Van ‘vertraging’ naar ‘zo snel mogelijk’
- Indien uw aanvraag onvolledig is, kan de verwerking van de gegevens niet plaatsvinden en zijn wij genoodzaakt de stukken te retourneren. Uw aanvraag loopt dan vertraging op.
- Graag verwerk ik uw aanvraag zo snel mogelijk voor u. Zorg er dus voor dat u het formulier volledig invult en de documenten meestuurt.
Welke van de twee varianten heeft denk je meer effect? Wanneer denk je dat de lezer sneller in actie komt?
Chris de Graaff schrijft:
Hoi Paula,
Zojuist een artikel gelezen over formeel en informeel schrijven op een website.
Zelf heb ik mijn tekst bewust formeel (u) geschreven. Nu ik jouw teksten weer lees komt formeel toch wel prettiger over. Ik vind jouw stijl sowieso prettig lezen. Aan de andere kant zijn een groot deel van mijn (potentiële) klanten toch wel 50 plussers. Wekelijks pas ik soms mijn content op de website aan als ik er achter kom dat een tekst niet lekker ‘smoelt’ of als ik nieuws heb. Overigens wordt de website goed bezocht en krijg ik regelmatig complimenten 🙂
Wat raad jij mij aan?
Met vriendelijke groet,
Chris de Graaff
http://WWW.THECOUNTGARDENING.NL
Paula van Gemen schrijft:
Dag Chris,
Ik had al even contact met je via Twitter, maar nu ga ik er even voor zitten om antwoord te geven op je vraag. Klopt het dat je je afvraagt of in jouw geval de u-vorm of de jij-vorm beter is?
Ik kies voor de jij-vorm omdat dit bij mij en mijn manier van zakendoen past. Ik heb snel persoonlijk contact met mijn klanten en cursisten. En ook het type site dat ik heb, vraagt om zo’n persoonlijke aanpak. Voor mij zou het heel onnatuurlijk voelen als ik in de u-vorm zou schrijven.
Wat jij moet doen, kun je alleen zelf bepalen. Maar ik begrijp goed dat je voor de u-vorm kiest. Ik kan me voorstellen dat het ook past bij de band die je hebt met je klanten. Als hovenier ben je toch vooral met hun tuin bezig (als het goed is).
Verder kun je kijken naar het live contact met je klanten. Als je ze belt, ga je dan altijd snel over op de je-vorm of blijf je vaak u tegen elkaar zeggen? En hoe is het wanneer je in hun tuin aan het werk bent? Misschien concludeer je wel dat je vrij lang (of altijd) u blijft zeggen. In dat geval vind ik het ook logisch dat je de u-vorm op je site gebruikt.
Ik vermoed dat je nu wel een gevoel hebt over wat je moet doen.
Dus ga ik afronden. Maar eerst geef ik je nog een tip die jouw siteteksten meteen stukken persoonlijker maakt. Let goed op: kijk eens of je in de ik-vorm kunt schrijven in plaats van de wij-vorm. Volgens mij gaat dat een heel groot verschil maken.
Als je in de ik-vorm schrijft, dan zie ik helemaal voor je hoe jij, Chris de Graaff, in je auto springt met je Gardena-set om mijn tuin van onkruid te ontdoen. Opeens gaan je teksten veel meer leven.
Durf je het aan?
Succes!
Groet, Paula
Maaike van Steenis schrijft:
Erg bruikbaar artikel, ik kende de theorie van de telefoon inderdaad al. Wel weet ik dat in sommige gevallen juist de negatieve boodschap tot actie triggert. Bijvoorbeeld als je maar een beeprkt aantal plekken hebt, kun je beter benadrukken dat men snel moet zijn want vol is vol. Die nuance vind ik wel belangrijk.
Paula van Gemen schrijft:
Hi Maaike,
Voor commerciële teksten kun je inderdaad de ‘pijnprikkel’ gebruiken. Want mensen hebben verliesaversie. Bij klantcommunicatie (mijn expertise) werkt de positieve insteek beter.
Groet, Paula
Joan schrijft:
Het blijft moeilijk: u of je. Op mijn website spreek ik mensen aan die ik nog niet ken dus zeg ik van nature u. Het zal met de opvoeding te maken hebben.
Na een eerste gesprek is het vrijwel altijd ‘je’, en op Facebook gebruik ik altijd ‘je’.
Toch speel ik met de gedachte om ook de website in de je-vorm te gieten.
Jouw blog en antwoord aan Chris heeft mij in ieder geval aan het denken gezet!
Paula van Gemen schrijft:
Ik ben benieuwd waar u voor kiest 🙂
Eveline schrijft:
Super! Niet alleen toepasbaar bij het schrijven van teksten, maar bij alle communicatie gedurende de dag. Maakt zo’n groot verschil voor de mensen om je heen – en ook voor hoe je zelf de wereld ervaart.
Ik ga je volgen Paula!
Paula van Gemen schrijft:
Leuk, Eveline!
ineke schrijft:
Ik heb mijn site al eens herschreven naar aanleiding van informatie van een tekstschrijver. Nu ga ik hem nog een keer doorlezen naar aanleiding van je blog. Kijken of het positiever kan.
Ik heb ook geworsteld met u en jij. Ik heb het opgelost op een manier die waarschijnlijk niet gauw zal worden geadviseerd. Op mijn homepage is alles u. Op de meeste andere pagina’s gebruik ik jij. Ik voel me daar toch fijner bij. Het voelt zo formeel en afstandelijk als je overal u gebruikt. Dat wil ik niet uitstralen.
Paula van Gemen schrijft:
Hi Ineke,
Ik zou inderdaad niet binnen één site de u- en de jij-vorm gebruiken. Liever een keuze maken.
Veel succes met je keuze 🙂
Groet Paula
ineke schrijft:
Ik had iets heel anders verwacht toen ik klikte op de link van positieve woorden. Nu kreeg ik een lijst met alternatieven voor formele woorden. Ook nuttig, maar niet waarom ik op de link klikte.
Paula van Gemen schrijft:
Hahaha, goed punt. Ik kan me voorstellen dat je een lijst met positieve woorden had verwacht. Die ga ik nog wel eens maken.
Overigens is het zo dat ouderwetse woorden vaak ook een negatieve lading hebben. Ze zijn afstandelijker, onpersoonlijker en soms (vaak) niet te begrijpen voor mensen.
Sharon schrijft:
Dit zijn bruikbare tips en met de voorbeelden wordt het verschil duidelijk. Ik ga deze tips zeker toepassen op mijn website!
Paula van Gemen schrijft:
Leuk, Sharon. Succes!
Jopke schrijft:
Ik hou dr van! Positief schrijven en omdenken.
Met een glimlach aan de telefoon zit ik wel, maar ik ga dat ook eens toepassen in het schrijven. Eens ontdekken wat dat met mezelf doet.
Het ombuigen van de boodschap ga ik zeker meenemen in mijn verhalen. Dank!
Paula van Gemen schrijft:
Top Jopke!
Daisy schrijft:
Een woord kan een verschil maken… het is fijn dat dit nu ook duidelijk met voorbeelden wordt weergegeven.
Ik vond het enorm interessant!
Anne schrijft:
Hi Paula,
Wat een leuk artikel! Verrassend: erg positieve noot haha en je schrijfstijl leest heerlijk! Het zou voor mij persoonlijk wellicht nog prettiger en makkelijker lezen als het lettertype voor op de desktop iets kleiner zou zijn.
Erg leuk dat je met voorbeelden werkt. Je maakt het visueel waardoor je lezers het goed begrijpen en het meteen toe kunnen passen.
Ik denk dat wij met jouw tips, buiten het verwoorden op papier, ook in het dagelijks leven goed uit de voeten kunnen! Het begint tenslotte altijd bij een positieve mindset 🙂
Veel plezier en succes met je blog!
Anne
Paula van Gemen schrijft:
Hi Anne,
Bedankt voor je ‘zonnige’ reactie. Leuk!
Grappig wat je zegt over de lettergrootte … ik vind dat de letter op veel sites zo klein is 🙂 Hoe groot is jouw letter? Toch vergelijkbaar met die van mij, dacht ik te zien?
Groet, Paula