Schrijftraining van tekstmodel

Schrijftraining voor het bedrijfsleven en de (semi-)overheid. Leer extreem helder schrijven. Bekijk alle trainingen.

  • Alle trainingen
  • Inspiratie
    • Inspiratieblog
    • Podcast over heldere taal
  • Over
    • Mijn verhaal
    • Ontmoet ons team
    • Klantervaringen
  • Contact
  • Inloggen
  • mijn ACADEMIE
    • Dashboard
    • Inloggen
  • Gratis training?
Home » Blog » Klantcommunicatie » Eigen tekst redigeren? Houd je hersens voor de gek!

Eigen tekst redigeren? Houd je hersens voor de gek!

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

Eigen tekst redigeren

Leestijd: 2 minuten

In dit blog lees je over één van de vele technieken om je eigen tekst na te kijken (= redigeren.)

Stel je voor: je staat op het punt om op vakantie te gaan.

Je moet nog een belangrijke nota versturen. Je collega is er niet. En je wilt zeker weten dat de tekst foutloos is.

Alleen … je hebt de nota zelf geschreven. En je hebt hem al tig keer bekeken. En je merkt dat je een beetje blind bent voor je eigen fouten.

Wat kun je dan doen?

Je eigen tekst redigeren

Je kunt je eigen tekst redigeren door je hersens voor de gek houden.

Hoe?

Zet je tekst in een ander lettertype.

Het leuke is dat je dan meteen allerlei foutjes wel ontdekt. Je ziet dubbele spaties. Je ziet het sneller als zinnen niet lekker lopen​. En die foutjes kun je er nog uithalen doordat je je hersens voor de gek houdt.

Het beeld van jouw hersens

Hoe komt het nou dat je je hersens voor de gek kunt houden?

Tijdens het schrijven en het nalezen, maken je hersens een beeld van de tekst. Hierdoor lees je niet wat er feitelijk staat, maar wat jij denkt dat er staat.

Gebruik je een ander lettertype, dan doorbreek je dat beeld. Je kijkt naar je tekst alsof je ‘m voor de eerste keer ziet en haalt zo net die laatste paar foutjes eruit.

Vrolijke groet,

Paula van Gemen
tekstspecialist & schrijftrainer

PS Wil je meer schrijftips ontvangen? Schrijf je (nu tijdelijk) gratis in.

Delen
Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen
47 Shares

Categorie: Klantcommunicatie

Anderen bekeken ook

Kijk hoe makkelijk je jouw afwezigheidsassistent verbetert!

Delen
Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen
384 Shares

Afwezigheidsassistent

Leestijd: 6 minuten

Pling. Pling. Pling. Ik kon er bijna op dansen. Op de meldingen die ik van Outlook kreeg. Vlak ervoor had ik m’n e-maillijst een nieuwe e-mail gestuurd.

Een minuut lang had ik een mailbox vol verschillende afwezigheidsassistenten. Om precies te zijn 111. Als ik scrolde tussen de verschillende varianten schrok ik soms. Ik zag onbedoeld onaardige en onduidelijke versies.

Wat een gemiste kans, dacht ik bij mezelf. Dit hoeft niet. Dagelijks train ik mensen hierin. Ik help mijn cursisten om hun nieuwe manier van communiceren in alle teksten door te voeren. Dus ook een blik te werpen op hun afwezigheidsassistent.

Om je een beeld te geven van wat ik binnenkreeg, neem ik je graag mee in hoe je het liever niet doet. Natuurlijk deel ik ook een paar prachtige voorbeelden waar je heel blij van wordt. Kijk je mee?

Lees verder » Kijk hoe makkelijk je jouw afwezigheidsassistent verbetert!

4 alternatieven voor ‘naar aanleiding van’ waardoor je brief persoonlijker wordt

Vorige week gaf ik een kick-off bij een klant van me.

Ik vroeg iedereen om zijn of haar leerdoel voor de schrijftraining op te schrijven.

Wat denk je? Wat stond er met stip op nummer één?

Het begin van een brief!

Ik weet dat heel veel mensen met de inleiding worstelen. Daarom deel ik in dit blog een stukje uit de training om je op weg te helpen.

Lees verder » 4 alternatieven voor ‘naar aanleiding van’ waardoor je brief persoonlijker wordt

Paula van Gemen

Over Paula van Gemen

Plaats een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2002-2022 tekstmodel.nl - Schrijftraining met heart voor helder en positief schrijven

whatsapp
Waarom wachten? 🚀🚀🚀 Vertel me wat je nodig heb! Klik hier of bel +31 6 50 481 484. 🙌
Dit is een verplichte cookiemelding

Door op 'Accepteren' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Noodzakelijk:

Deze cookies zijn noodzakelijk om onze website te gebruiken. Ze worden gebruikt voor basisfuncties en zonder deze cookies kan de website niet functioneren.

Statistieken:

Statistische cookies worden gebruikt om anoniem informatie te verzamelen over het gedrag van een bezoeker op de website.

Marketing:

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen op de website. Hierdoor kunnen website-eigenaren relevante advertenties tonen gebaseerd op het gedrag van deze bezoeker.

Wat doen deze cookies

  • Tailor information and advertising to your interests base.
  • Gather personal identity info like public name or location.

Wat doen deze cookies niet

  • Remember any of you private user info.