Schrijftraining van tekstmodel

Schrijftraining voor het bedrijfsleven en de (semi-)overheid. Leer extreem helder schrijven. Bekijk alle trainingen.

  • Andere branche? 👆
  • Alle trainingen
    • Alle trainingen
    • Extreem Helder Schrijven (B1)
    • Tickets en E-mails Schrijven
    • Winnende Offertes Schrijven
    • Masterclass voor Schrijfcoaches
    • Spelling & Grammatica
  • Inspiratie
    • Inspiratieblog
    • Podcast over heldere taal
  • Over
    • Mijn verhaal
    • Ontmoet ons team
    • Klantervaring
  • Contact
  • Inloggen
  • mijn ACADEMIE
    • Dashboard
    • Inloggen
Home » Andere Branche? » Schrijftrainingen voor ICT

Schrijftrainingen voor ICT

Schrijftrainingen voor ICT / IT

SCHRIJF DUIDELIJK, VLOT EN KLANTGERICHT

SCHRIJF DUIDELIJK, VLOT
EN KLANTGERICHT

Bekijk alle trainingen »

“Ik ben altijd wel van de wollige zinnen. Ik hoop dat ik de belangrijke zaken er nu makkelijker uit kan filteren en teksten kort en begrijpbaar voor iedereen kan verwoorden. Het kan dus best simpel, een korte een sterke boodschap schrijven, maar je moet eerst bekend zijn met de spelregels.

Ik zou zeggen verplichte kost voor iedere nieuwe collega!"

Erik

Erik Heskes

Senior Cyber Security Consulant bij lemonshark.nl

Cyberinic
KICKICT
Lemonshark-ict
it4succes

Heldere communicatie is belangrijk ...

Je beantwoordt een e-mail van een collega. Je verstuurt een offerte naar een potentiële klant. En ondertussen komen er tickets binnen met vragen van klanten. Binnen een ICT-bedrijf wordt dagelijks veel geschreven. Daar is geen ontkomen aan.

… maar hoe zet je de boodschap duidelijk op papier?

Veel medewerkers in ICT-bedrijven lopen tegen dezelfde issues aan. Een technisch correct antwoord geven is geen probleem. Maar hoe leg je het in simpele woorden uit aan een klant? Je wil voorkomen dat je eindeloos heen weer mailt omdat de klant nog vragen heeft. Maar hoe weet je zeker dat je bericht in één keer duidelijk is? En dan ‘moet’ het ook nog hartelijk en klantvriendelijk overkomen wat je schrijft.

Denk jij ook weleens …

  • Ik ben te veel tijd kwijt om te bedenken hóe ik iets opschrijf.
  • Ons bedrijf wil klantvriendelijk communiceren, maar wat moet ik dan zeggen?
  • Wat kan ik doen om sneller een reactie te krijgen op mijn e-mail?
  • Ik twijfel er soms aan of mijn antwoord niet te technisch is voor klanten.
  • Hoe schrijf ik duidelijker zodat ik achteraf minder vragen krijg?
test

Het schrijven van een klantgerichte en duidelijke tekst is niet ingewikkeld met de juiste aanpak. In onze schrijftrainingen voor de ICT maak je een denkomslag. Je kijkt helder aan tegen klantcontact en schrijft daardoor sneller. Maar nog belangrijker: je teksten zijn duidelijk, positief en verwoord in gewonemensentaal.

Bekijk alle schrijftrainingen voor de ICT-sector »

Dit is wat ICT-bedrijven nodig hebben voor betere communicatie

Onze trainingen zijn afgestemd op medewerkers die veel e-mails schrijven, tickets beantwoorden, offertes maken of de interne communicatie verzorgen. Bijvoorbeeld medewerkers van het klantcontactcentrum, debiteurenbeheerders, projectleiders, salesmensen, HR-medewerkers.

On demand lessen

Ideaal als je direct wil starten om je schrijfvaardigheid te verbeteren. Leer waar en wanneer je wilt. Thuis, op kantoor of in de trein. De lessen staan altijd voor je klaar. Kies een training en meld je direct online aan. Over 5 minuten kan je beginnen.

Persoonlijke begeleiding

De schrijftrainingen zijn heel helder, compleet en met tekstvoorbeelden afgestemd op de ICT. Heb je toch een vraag? Of ben je toe aan feedback op een tekst? Meld je in de online leeromgeving. Je krijgt snel een uitgebreid antwoord.

Incompany training

Een training afgestemd op de wensen en doelen van jouw bedrijf. Samen bepalen we de inhoud.
Wil je dat medewerkers klantgerichter e-mailen en tickets afhandelen? Of wil je interne communicatie en offertes verbeteren? Het kan allemaal!

Snel resultaat

Al na de eerste lessen verandert je blik op teksten. Je kijkt met een andere blik naar klantcontact. En met klanten mail je in gewonemensentaal en weet je vakjargon slim te vermijden. Ze snappen precies wat je bedoelt.

Bekijk alle schrijftrainingen voor de ICT-sector »

“Ik vind dat je niet alleen moet kijken naar woordgebruik en de tekstopbouw. Het is ook belangrijk om je lezer te begrijpen. Je hebt dan prettiger contact én je kan hem beter motiveren om in actie te komen. Daar zoomen mijn trainingen voor de ICT ook op in.”

- Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

Paula van Gemen

“Ik vind dat je niet alleen moet kijken naar woordgebruik en de tekstopbouw. Het is ook belangrijk om je lezer te begrijpen. Je hebt dan prettiger contact én je kan hem beter motiveren om in actie te komen. Daar zoomen mijn trainingen voor de ICT ook op in.”

- Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

5 schrijftrainingen voor ICT-bedrijven

Ik geef al 20 jaar schrijftrainingen aan ICT-bedrijven in binnen- en buitenland. Ook zit ik in Nieuw-Zeeland in de jury van de Plain English Award. Ik heb dus ruime ervaring met het begeleiden van bedrijven en cursisten in het schrijven van glasheldere teksten. Ook jou help ik graag.

Klantgericht E-mailen - schrijftraining

Tickets & E-mails Schrijven

Schrijf positief en activeer de lezer om snel te reageren

Lees verder »
Extreem Helder Schrijven op taalniveau B1 - schrijftraining

Extreem Helder Schrijven (B1)

Schrijf extreem duidelijke teksten op taalniveau B1

Lees verder »
Masterclass voor Schrijfcoaches - schrijftraining

Masterclass voor Schrijfcoaches

Geef positief en opbouwend feedback aan je team of collega's

Lees verder »
Spelling & Grammatica - schrijftraining

Spelling & Grammatica

Schrijf foutloos zonder te twijfelen
.

Lees verder »
Winnende Offerte Maken - schrijftraining

De Winnende Offerte Schrijven

Schrijf overtuigende, klantgerichte offertes die meer succes hebben!

Lees verder »

Nog hulp nodig bij je keuze? De snelste oplossing is bellen: 06 50 481 484.
Maar ik houd je niet tegen als je liever een mailtje stuurt: info@tekstmodel.nl.

Voor deze medewerkers in de ICT maken teksten het verschil…

MARIELLE HENDRIKSEN - Schrijftraining voor het onderwijs

MARIELLE HENDRIKSEN

Schoolleider, CNS Basisschool Cavaljé

“Vóór de training schreef ik duidelijk, maar ook erg zakelijk. Ik maakte lange zinnen en gebruikte veel schrijftaal. Ik structureer mijn teksten nu beter waardoor ze nóg duidelijker zijn. Daarnaast lukt het mij beter persoonlijker en meer klantgericht te schrijven.

Ik heb veel positieve reacties gekregen van ouders (mijn klanten). Ik krijg van hen terug dat mijn brieven duidelijk en vriendelijk zijn.

Paula, ik vond je training heel leuk en inspirerend! Je denkt mee, je bent persoonlijk in je reacties op berichtjes en draagt kennis zichtbaar met plezier aan mensen over.

Ik ben ook zó blij met de gratis 26 schrijftips. Het is iedere keer weer een feestje om de mailtjes met tips te openen! Dankjewel!”.

Marjolein

MARJOLEIN EEKHOF

Accountmanager Binnendienst bij IT4SUCCES

“In mijn schrijfstijl gebruikte ik niet meer de hele ouderwetse woorden. Ik gebruikte ook al wel alinea’s, maar deze manier met kopjes is echt nieuw en ik pas het ook toe in mijn mailtjes. Ik vind het er zo netjes uitzien.

Nu let ik veel meer op dat ik geen te lange zinnen gebruik en te veel zinnen daar weer achter zet. En de kopjes vind ik helemaal super. Pas ik ook toe uiteraard.

Door kleine wijzigingen heb je al een compleet betere stijl. En kom je veel vriendelijker over op de klant. En dat is uiteindelijk waar je naartoe wilt.

Het is zeker de moeite om de training te volgen”.

Alice

ALICE LINTHUIS

kwaliteitscoördinator en interne auditor bij Jongerius Gerechtsdeurwaarders

“Voordat ik met de training begon schreef ik vrij formeel. Lange zinnen, clichés en moeilijke woorden, gewoon afstandelijk.

Ik heb de training over een aantal weken uitgesmeerd en ontdekte dat er steeds meer dingen goed bleven hangen. Vooral het positief blijven is een uitdaging. Maar ik vind het wel een stuk fijner zo.

In de cursus was ik blij met alle voorbeelden, tips en aandachtspunten. Ik denk dat in onze branche het van belang is dat de mensen (die het toch al moeilijk hebben) zoveel mogelijk positief benaderd worden. Ik denk dat we daar als bedrijf een goede stap in hebben gezet.

Fijne training!! Heel erg bedankt daarvoor.”

Veelgestelde vragen door ICT-bedrijven

Alles wat je wil weten over de schrijftrainingen voor medewerkers in ICT-bedrijven

Kan ik één of meerdere schrijftrainingen volgen met collega’s?

Ja, dat kan. Let wel even op het verschil tussen de online trainingen en de incompany optie. Op onze site bestel je een online training voor één deelnemer. Dat is dus voor één persoon en niet te gebruiken voor meerdere collega’s.

Wil je regelen dat een groep collega’s de online training kan volgen? Of wil je samen met Paula een programma opstellen met online of live trainingen voor je bedrijf? Neem dan contact op. Dan hebben we het over je wensen en doelen. Ik maak dan een offerte op maat voor je.

Ik twijfel tussen een online schrijftraining en een live training

De ene online training is niet de andere. Die van mij zijn levendig, to the point en barstensvol tekstvoorbeelden die afgestemd zijn op de ICT-branche. In korte video’s deel ik schrijftips. Dus ik sta nog steeds vlak voor je neus. Net als bij een live training. Maar het fijne is dat jijzelf kiest wanneer je ze kijkt.

Je volgt dus lessen als je er rust en focus voor hebt. Uit onderzoek blijkt dat je daardoor veel beter onthoudt wat je leert dan tijdens een propvolle live trainingsdag. Daarom kiezen wij bij Tekstmodel er bewust voor om alle belangrijke lesstof in een online training te vatten. We geven ook live trainingen, maar vooral voor extra verdieping of als vragenuurtje met persoonlijke feedback op teksten.

Ik heb interesse in een incompany training. Wat nu?

Wat leuk dat je overweegt je medewerkers door mij te laten trainen! Ik geef al sinds 2002 schrijftrainingen en heb veel ICT-bedrijven mogen helpen. Dus dat gaat helemaal goed komen.

Ik ga graag met je in gesprek over je wensen en doelen. Bel me even (06 50 481 484) of stuur een mailtje zodat ik contact kan opnemen met jou (info@tekstmodel.nl).

Hebben we een klik? Dan maken we er samen een succes van. Ik ben je sparringpartner en begeleid je met het opzetten van het project. We kunnen bijvoorbeeld kiezen voor blended learning: een combinatie van online en live trainingen. Maar daar hebben we het aan de telefoon wel even over!

Hoe gaat het contact als ik een online training volg?

Je hebt gewoon online contact met mij. Je mag zelfs onbeperkt vragen stellen in de lesomgeving. Deze beantwoord ik snel. Je leert en communiceert dus online, maar je hebt toch een persoonlijke leerervaring.

Wil je als ICT-bedrijf positief opvallen door heldere en klantgerichte communicatie?

Als je eenmaal doorhebt hoe je hartelijk en klantgericht schrijft, dan kun je niet meer terug. Je schrijfvaardigheid is blijvend verbeterd!

Bekijk de trainingen voor ICT-bedrijven: Tickets & E-mails Schrijven, Extreem Helder Schrijven op Taalniveau B1, Winnende Offertes Schrijven en Opfristraining Spelling & Grammatica

Onze schrijftips om jou te inspireren

piramideprincipe

Leestijd: 3 minuten

Doe jij ook altijd je best om efficiënt te schrijven? Wil jij je mailtjes kort houden? En stop je dan maar zoveel mogelijk inhoud in een zo kort mogelijke tekst?

Oftewel wil jij veel zeggen met weinig woorden?

Dat is niet vreemd.

Er is echter één nadeel: het lijkt vaak heel efficiënt, maar dat is het niet per definitie.

Lees verder » Structureer jij volgens het piramideprincipe? Heel efficiënt!

Afstemmen op jouw klant

Leestijd: 1 minuut

WII fm … ooit van gehoord? Is dat mijn nieuwe radiozender?

Nee hoor.

Het is de favoriete zender van jouw klant! (WII fm -> What’s in it for me)

Lees verder » De favoriete radiozender van onze klant. Ben jij ingetuned?

CONTACTGEGEVENS
tekstmodel schrijftraining
Goorstraat 37, 6027 NB Soerendonk
telefoon: +31 6 50 481 484
info@tekstmodel.nl
KvK-nummer: 92613446

Contactformulier »

Algemene voorwaarden en Privacyverklaring

LogoNRTO

​​Lid van ​Clarity International​

Clarity

Tekstmodel is een erkende onderwijsinstelling

CRKBO

Lid van Plain Language Association InterNational

plainlanguage

© 2002-2025 tekstmodel.nl - Schrijftraining met heart voor helder en positief schrijven

Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen
Delen

© 2002-2024 tekstmodel.nl - Schrijftraining met heart voor helder en positief schrijven

whatsapp
Waarom wachten? 🚀🚀🚀 Vertel me wat je nodig heb! Klik hier of bel +31 6 50 481 484. 🙌
Dit is een verplichte cookiemelding

Door op 'Accepteren' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Noodzakelijk:

Deze cookies zijn noodzakelijk om onze website te gebruiken. Ze worden gebruikt voor basisfuncties en zonder deze cookies kan de website niet functioneren.

Statistieken:

Statistische cookies worden gebruikt om anoniem informatie te verzamelen over het gedrag van een bezoeker op de website.

Marketing:

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen op de website. Hierdoor kunnen website-eigenaren relevante advertenties tonen gebaseerd op het gedrag van deze bezoeker.

Wat doen deze cookies

  • Tailor information and advertising to your interests base.
  • Gather personal identity info like public name or location.

Wat doen deze cookies niet

  • Remember any of you private user info.