Herken je één van deze situaties?
- Krijg je amper akkoord op jouw offertes?
- Heb je het gevoel dat je veel meer kunt verkopen?
- Kost het schrijven van offertes jou veel te veel tijd?
- Twijfel je soms wat je wel en niet moet doen om je offerte beter en succesvoller te maken?
Ik weet precies wat er door je heen gaat.
En ik kan je helpen!
Voor wie is deze schrijftraining?
De schrijftraining is voor iedereen die verantwoordelijk is voor het binnenhalen van opdrachten en meer mooie klanten, meer omzet en meer winst wil.
Het is wel belangrijk dat je een product of dienst biedt waarbij jouw persoonlijke inbreng voor succes nodig is. Zoals onder andere:
- Ondernemers die hun dienst of product goed willen leren verkopen.
- Adviseurs die moeite hebben met het commerciële deel van hun functie.
- Ondersteuners die offertes moeten maken of standaardoffertes moeten aanpassen.
- Sales-medewerkers die een grondige verbeterslag willen voor hun offertes.
Wat is het resultaat?
- Je voert betere gesprekken met jouw klanten. Doordat je de juiste vragen stelt, kun je sneller de vinger op de zere plek leggen en een krachtig advies geven.
- Dankzij jouw nieuwe succesformat hoef je niet meer na te denken over de structuur van jouw offerte. Dat scheelt tijd.
- Je leert hoe jouw persoonlijke en eigentijdse schrijfstijl bijdraagt aan de gunfactor en krijgt vaker ‘ja’ te horen.
Check … is deze schrijftraining wel echt voor jou?
- Ben jij verantwoordelijk voor het binnenhalen van opdrachten?
- Doe je dat voor jouw werkgever of omdat je jouw eigen bedrijf runt?
- Wil jij een verschil gaan maken met jouw offerte? Concreet betekent dat: meer opdrachten, meer mooie klanten, meer omzet en meer winst.
- Lever jij een product of dienst waarbij jouw persoonlijke inbreng voor succes nodig is?
- Wil jij jouw klant het unieke gevoel geven van een maatpak?
- Wil jij dat het maken van jouw offerte in veel minder tijd gaat?
- Kun jij je toewijden aan deze schrijftraining zodat je jezelf een kans geeft om te groeien?
Heb je alle vragen met “ja” beantwoord? Dan heb ik het vertrouwen dat deze schrijftraining voor jou de oplossing is.
Het resultaat? Jij kunt na afloop de Winnende Offerte maken.
Ja, jij!
“Hoi Paula, mijn dag kan niet meer stuk! Twee offertes ingediend, twee keer goedgekeurd! Een klein project en een groot project! Echt fantastisch.
Dit heeft te maken met de inhoud van de aangevraagde projecten, maar natuurlijk ook met de vorm. Met veel dank aan jouw training.”
MIRIAM HOLLAND
operationeel manager, Rijnstad Welzijn en Hulpverlening
Wat krijg je van mij?
- 12 modules die jou helpen een heldere en overtuigende offerte maken via het principe Leren, Doen en Verbeteren.
- Je volgt de praktische video-lessen waar en wanneer het jou uitkomt.
- De lessen inclusief lesmateriaal. Mp3’s van de inspiratievideo’s, de samenvattingen en worksheets (PDF) kun je downloaden.
- Persoonlijke feedback op jouw offerte.
- Een certificaat. Als je tenminste ook echt goede resultaten hebt behaald.
- En je krijgt een 14 dagen uitprobeertermijn. Binnen de 14 dagen kun je zonder reden opzeggen en krijg jij je geld terug. No hard feelings!
En dit is pas het begin …
“Dag Paula, de training bevalt heel goed! ik heb er mijn (eerste) offerte eens bijgepakt bij de oefeningen van 4 en 5 (en straks bij 6 ook weer). Dat met die kopjes en citaten werkt echt als een tierelier!
En in mijn geval kort het meteen ook de offerte in, veel meer to the point en ik merk dat ik het steeds makkelijker vind om woorden te vinden voor hetgeen in mijn hoofd zit. En dan heb ik nog niet eens de Bonusles module 10 gedaan, 🙂
KARIN VAN GINKEL
procesbegeleider/organisatieadviseur, Karin van Ginkel advies
Jouw schrijftrainer
Ik ben Paula van Gemen, tekstspecialist & schrijftrainer.
Sinds 2002 geef ik schrijftrainingen … In datzelfde jaar schreef ik mijn eerste offerte.
Sommige offertes waren bij voorbaat gedoemd om te mislukken. Anderen waren succesvol. Zo succesvol dat ik soms gevestigde partijen aan de kant schoof.
Maar wat was nu hét verschil tussen goud en zilver? Tussen de winnende en de verliezende offerte?
Het zat ‘m altijd in woorden.
Bij een verliezend offertes zijn de schrijvers gefocust op zichzelf en hun aanbod en wat ze zelf kwijt willen.
Bij de winnende offerte weten schrijvers met hun woorden de lezer te verleiden om door te lezen. Die woorden gaan over de lezer! De klant.
Ik ontwikkelde algauw een eigen succesformule voor mijn verkoopgesprekken en offerte. Deelde die met collega’s, begeleidde collega’s en ontwikkelde trainingen.
Het gaat erom dat je anders gaat denken over je klant en over het verkoopproces. Dat je je echt focust op je klant. Daardoor komen de woorden die hem of haar overtuigen vanzelf.
In mijn schrijftraining leer ik jou geen trucjes, maar een denkomslag. Want alleen dan is het resultaat blijvend.
En: alles met een glimlach!
Wat ga je leren in deze schrijftraining?
First things first. Daarom starten we de training met de belangrijkste basisprincipes. Zodra je de technieken uit deze module toepast, heb je de opdracht al voor de helft binnen! Je leert:
- waarom een vaste structuur bijdraagt aan jouw succes;
- hoe je zo min mogelijk tijd ‘steelt’ van jouw klant (en zelf tijd overhoudt);
- wat vanaf nu ook jouw succesformule is;
- waarom een verkoopgesprek essentieel is voor een goede offerte;
- hoe je je goed voorbereidt op het gesprek;
- welke vragen je absoluut moet stellen;
- waar je op moet letten bij het schrijven van je offerte;
- waarom clichés dodelijk zijn (zeker in de inleiding);
- welke techniek jou gaat helpen om beter en sneller te schrijven.
Ik weet genoeg, geef mij toegang
Een cliché-inleiding is een gemiste kans. In week twee daarom alle aandacht voor een persoonlijke inleiding. Je leert:
- waarom je nooit moet zeggen dat je een ‘prettig gesprek’ hebt gehad;
- met welke techniek je jouw inleiding persoonlijk maakt;
- hoe je bereikt dat jouw klant meteen positief over jou is;
- waarom je nooit méér moet praten dan jouw klant;
- dat het de moeite waard is je ogen en oren open te houden;
- welke gebeurtenissen je in de inleiding kunt verwerken;
- zie je hoe persoonlijk mijn inleidingen zijn;
- vind je een aantal voorbeelden die je zo kunt gebruiken;
- ga je aan de slag met jouw eigen inleiding.
Ik weet genoeg, geef mij toegang
Ongelooflijk maar waar: in veel offertes krijgt de vraag van de klant de minste aandacht. In mijn optiek een doodzonde. Want juist in die alinea overtuig je de klant ervan om voor jou te kiezen. In week 3 leer je:
- waarom vragen stellen jou verder helpt;
- hoe je de wensen en angsten van je klant achterhaalt;
- een heel slimme techniek die je na je verkoopgesprek kunt inzetten;
- hoe je jouw kans op een ‘ja’ aanzienlijk vergroot;
- waarom de klantvraag-alinea best lang mag zijn;
- dat tussenkopjes fijn zijn voor jou én je klant;
- ontdek je wat je beter niet kunt doen;
- zie je goede voorbeelden van de klantvraag;
- ga je aan de slag met jouw eigen omschrijving van de klantvraag.
Ik weet genoeg, geef mij toegang
Na jouw prachtige omschrijving van de klantvraag, staat jouw klant open voor jouw oplossing. Tijd dus om jouw aanbod aantrekkelijk te presenteren. Je leert:
- wat je kunt doen om irritatie bij jouw klant te voorkomen;
- hoe je jouw klant het unieke gevoel van een maatpak geeft;
- waarom dwingen niet werkt, en adviseren wel;
- waarom het handig is als je de taal van de klant spreekt;
- dat gebeurtenissen die irrelevant lijken juist bijdragen aan een topofferte;
- wat het allereerste is wat je moet doen na het gesprek;
- zie je hoe je een klantgericht aanbod schrijft;
- ontdek je de kracht van kopjes (sommige kopjes kun je zo van me overnemen!);
- ga je aan de slag met jouw eigen aanbod.
Ik weet genoeg, geef mij toegang
Het is tijd om over geld te praten. Wat is de investering van de klant? Wat krijgt hij daarvoor en onder welke voorwaarden? Je leert:
- waarom het slim is naar het budget te vragen;
- welke opties je hebt als de investering ‘te hoog’ is;
- dat het handig is als je weet wie er overtuigd moet worden;
- waarom ‘prijs’ en ‘kosten’ verboden woorden zijn;
- dat een addertje onder het gras altijd schade aanricht;
- wat je doet als de klant om korting heeft gevraagd;
- zie je hoe je de investering overzichtelijk presenteert;
- geef ik handige voorbeeldzinnen;
- ga je aan de slag met jouw eigen investeringsalinea;
- hoe je duidelijk communiceert over jouw voorwaarden;
- dat (juridische) voorwaarden jouw positieve flow met de klant doorbreken;
- hoe je zorgt dat de klant in de ja-modus blijft;
- geef ik voorbeelden van voorwaarden die je in je offerte benoemt;
- zie je wat het effect is van een positieve benadering;
- ga je aan de slag met jouw eigen korte voorwaarden;
- geef ik voorbeelden van productvoorwaarden;
- zie je wat er gebeurt als je verzorgde spreektaal gebruikt;
- krijg je input om je eigen productvoorwaarden te beoordelen en aan te passen.
Ik weet genoeg, geef mij toegang
Aan het einde van je offerte schets je nog het resultaat voor de klant. Zo eindig je op een positieve manier. En natuurlijk zorg je voor een hartelijk, open slot! Je leert:
- een ultieme techniek die heel veel mensen vergeten;
- waarom het belangrijk is dat je het geheugen van je klant opfrist;
- wat het effect is van oneliners;
- waarom het slim is om je klant te vragen naar zijn gewenste resultaat;
- dat jij deze alinea alleen kunt schrijven met hulp van jouw klant;
- welke vragen je kunt stellen om jouw klant te laten dromen;
- ontdek je hoe je de beste drie resultaten selecteert;
- leer je om sterke oneliners te schrijven;
- zie je hoe je de oneliners ijzersterk onderbouwt;
- dat een clichéslot niet bijdraagt aan je verkoopsucces;
- hoe je een complete slotalinea schrijft;
- waar je ook nog aan moet denken aan het eind van het schrijfproces;
- dat het goed is te vragen naar het vervolgproces;
- geef ik je voorbeelden van activerende slotalinea’s;
- vind je handige zinnen die je zo kunt kopiëren;
- ga je aan de slag met je eigen slotalinea.
Ik weet genoeg, geef mij toegang
Alleen een goede offerte maken, is niet genoeg om jouw klant te overtuigen. In de bonusmodules leer je de kneepjes van het schrijfvak en ontdek je technieken om al jouw klantcommunicatie klantgericht te maken. Ook krijg je een handige checklist die je mee kunt nemen naar elk klantgesprek.
Ik weet genoeg, geef mij toegang
Offerte maken
De 15 meest gestelde vragen. En mijn antwoorden.
Het kan wel, maar de vraag is of je het wilt en of het ‘t juiste effect heeft.
Je zit dan namelijk een hele dag videolessen te kijken en oefeningen te doen. Dat is best heftig. Ik vraag me af of je aan het eind van de dag nog wel alles meekrijgt.
Bovendien is mijn ervaring dat je mijn lessen beter één voor één kunt kijken en in de praktijk kunt brengen. Daarom krijg je 3 lessen per week.
Wil je tóch alles in 1 dag leren? Dan kun je natuurlijk gewoon wachten op het moment dat alle lessen live staan. Dat is na 6 weken. Of je neemt even contact met ons op hierover.
Die vraag krijg ik best vaak. Ik kan je geruststellen: je hoeft het niet alleen te doen. Je volgt de lessen weliswaar online, maar ik ben wel gewoon in de buurt. Bij elke les kun je mij vragen stellen.
Bovendien is er een members-only discussiegroep voor alle cursisten. En merk je dat je toch net wat meer begeleiding nodig hebt, dan kun je altijd kiezen voor extra coaching. Maar dat hoef je nu nog helemaal niet te bepalen. Kijk eerst maar eens hoe het gaat.
Tja, wat zal ik zeggen. Kijk: het liefst zou ik alles gratis weggeven. Want mensen die zich willen ontwikkelen … dat vind ik prachtig. Dat beloon ik graag.
Tegelijkertijd zul je ook begrijpen dat ik niet van lucht kan leven. Bovendien sta ik altijd voor je klaar. Tijdens en ook na de schrijftraining. Je kunt met al je schrijfvragen bij me terecht, via e-mail en op het forum.
En tot slot: de training is elke euro echt waard. De lesstof die ik in die 6 weken behandel, samen met de oefeningen, staat gelijk aan wat je anders in 3 dagdelen live training zou leren.
Wat je doet, bepaal je natuurlijk zelf. Ik kan je wel op weg helpen.
Mijn ervaring met open inschrijvingen (en geloof me, ik heb er veel ervaring mee) is dat je in 1 of 2 dagen helemaal volgestopt wordt met informatie. Tijdens de training denk je ‘wauw, gaaf, interessant, ga ik allemaal toepassen’. Uiteindelijk blijkt vaak dat je misschien maar een of twee dingen echt anders gaat doen.
Ik leg de lat veel hoger. Mijn doel is dat je al mijn adviezen gaat toepassen. Niet omdat ik dat per se wil, maar omdat ik weet dat je dan echt een betere schrijver wordt.
Ik weet ook dat dit haalbaar is door de didactiek die ik gebruik. Je krijgt elke week nieuwe lessen. Geen ellenlange theorie, maar korte inspiratievideo’s en daarna oefeningen en voorbeelden. Zo word je dankzij de online schrijftraining elke week een betere schrijver. Het effect is dan blijvend. Dat is mijn ervaring.
Nu mag jij kiezen ☺ (Oh ja, het contact met mede-cursisten is natuurlijk heel leuk bij een open inschrijving. Maar mijn online training is veel efficiënter (kost je minder tijd) met als gevolg dat je tijd overhoudt om leuke dingen te doen met vrienden, of collega’s.)
Tja, dat is lastig. Het liefst geef ik iedereen die zich graag wil ontwikkelen toegang tot de schrijftraining. Maar gratis weggeven, daar doe ik niet aan.
Ik heb daarom een tussenoplossing bedacht: in elke groep die ik start, geef ik maximaal 2 wildcards weg. Cursisten met een wildcard betalen een tarief dat past bij hun budget.
Ik bepaal wie de wildcard krijgt en praat hier verder met niemand over. Nee, ik stuur ook geen persbericht uit. En: over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.
Net een vakantie gepland op het moment dat wij aan de slag gaan? Superdruk met je werk?
Dan kun je twee dingen doen: hopen dat de volgende datum wél uitkomt. Of je gewoon inschrijven en iets later alsnog aanhaken bij de lessen.
De hele training duurt 6 weken, maar je hebt daarna een heel jaar toegang tot de lessen, het forum en alle updates. Dus tijd genoeg om het in te halen.
Tja, dat zou ik heel jammer vinden. Maar jij vast ook. Want je kiest voor deze schrijftraining omdat je iets wilt leren. Ik heb tot nu toe alleen maar tevreden cursisten. Dat houd ik graag zo.
Dus vind je de training niet goed? Laat het me binnen 15 dagen weten. Dan krijg je gewoon je geld terug. No hard feelings!
Ho, wacht, misverstand. De online training die je bij mij gaat volgen is géén e-learning.
Het is net een live training: je ziet mij in beeld op je scherm alsof ik voor je sta. Mijn feedback krijg je ook in videovorm, superpersoonlijk en leerzaam. Dat is anders dan e-learning, waarbij je je al lezend door lappen tekst en oefeningen heen moet scrollen om iets te leren.
Hey scroller! Heb je nog een andere vraag, stel hem gerust!