Schrijftraining van tekstmodel

Schrijftraining voor het bedrijfsleven en de (semi-)overheid. Leer extreem helder schrijven. Bekijk alle trainingen.

  • Alle trainingen
  • Inspiratie
    • Inspiratieblog
    • Podcast over heldere taal
  • Over
    • Mijn verhaal
    • Klantervaringen
  • Contact
  • Inloggen
  • mijn ACADEMIE
    • Dashboard
    • Inloggen
  • Gratis training?
Home » Blog » Klantcommunicatie » Spreektaal of schrijftaal: hoe schrijf je over gevoelige onderwerpen?

Spreektaal of schrijftaal: hoe schrijf je over gevoelige onderwerpen?

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

Spreektaal of schrijftaal

Leestijd: 4 minuten

Stel je voor: je bent een tijd ziek geweest en bent weer aan het opkrabbelen. Of je hebt een scheiding achter de rug of het verlies van een dierbare.

Nu wil je je collega’s bedanken voor de steun die ze je hebben gegeven.

Hoe doe je dat?

Wat schrijf je wel en wat vooral niet?

Wat je schrijft, hangt af van de steun die je hebt gekregen én hoe jij die hebt ervaren. En hoe de band is tussen jou en jouw collega’s.

Je kunt bijvoorbeeld een e-mailtje sturen waarin je schrijft:

“Jongens, bedankt voor jullie steun!”

Op zich prima.

Maar ik laat je graag nadenken over hoe het anders kan. Echter en dichter bij jezelf.

Ik kan je uit ervaring zeggen: zo’n berichtje schrijf je niet in 5 minuten. Wel in 2 dagen.

Schrikt dit je niet af? Dan nodig ik je uit om verder te lezen.

Het begint met schrijven vanuit je hart

De kans is groot dat je nog geen idee hebt wat je wilt schrijven en hoeveel je van jezelf wilt blootgeven. Daarom is het goed om eerst je hart te laten spreken.

Ga zitten, zet een muziekje aan, denk aan je collega’s en zet alles wat er in je opkomt op papier.

Tip: denk aan concrete situaties

Misschien lukt het je niet zo goed. Het kan dan helpen om aan concrete situaties te denken.

Bijvoorbeeld die keer dat je een bos bloemen kreeg. Of die collega die alles uit zijn of haar handen liet vallen om een arm om je heen te slaan.

Hoe meer concrete situaties je je herinnert, hoe makkelijk het is om je gevoelens daarover te verwoorden.

Ik geef je een paar voorbeelden:

‘Door de manier waarop jullie mijn werk hebben overgenomen, had ik alle rust om me te focussen op mijn gezondheid.’

‘Al die lieve kaartjes van jullie; het lijkt misschien iets kleins, maar elke keer als ik een kaartje krijg, word ik zo vrolijk. Het betekent echt heel veel voor me!’

Daarna ga je filteren: wat wil je zeggen en wat houd je liever voor jezelf?

Als je klaar bent, ga dan even iets anders doen. Het liefst iets fysieks: een wandeling, de afwas, sporten, opruimen, schoonmaken … Zo geef je je gedachtes de ruimte.

Na een tijdje pak je je tekst er weer bij. Je leest ‘m door en haalt de stukjes weg die je – bij nader inzien – toch te intiem vindt.

Wat overblijft, is jouw boodschap aan je collega’s. Recht uit je hart. Vind je dat het te veel spreektaal is? Dan kan ik je geruststellen:

Spreektaal of schrijftaal? Spreektaal werkt beter dan schrijftaal

Vaak denken mensen dat ze in teksten schrijftaal moeten gebruiken. Een tekst wordt hierdoor formeel, afstandelijk en onpersoonlijk. Dat is meestal niet de bedoeling als je communiceert.

Bovendien blijkt uit onderzoek dat je meer bereikt bij de lezer als je verzorgde spreektaal gebruikt. In het Engels wordt dit ‘conversational language’ genoemd. Ik noem het ‘gewonemensentaal‘.

Dit blog bijvoorbeeld heb ik ook geschreven in spreektaal. Ik zou het precies zo vertellen in een gesprek of in een training.

Tot slot: er is geen goed of fout

Want jouw gevoelens zijn altijd goed. Ik raad je aan dat je je mail nog 1 nacht laat rijpen. De dag erna zie je vast weer wat dingen die je anders wilt doen.

Ook kun je je mail aan iemand voorleggen die dichtbij je staat en jou goed kent. Houd er rekening mee dat diegene er misschien heel anders over denkt. Dat kan verhelderend maar ook verlammend en verwarrend zijn.

Maar bedenk dan dat je ook nog altijd gewoon “Jongens, bedankt voor jullie steun” kunt schrijven!

Met vrolijke groet,

Paula

PS De inspiratie voor dit blog kreeg ik dankzij een vraag die Alice mij stelde. Als jij een vraag hebt over communicatie, stuur je me dan een mailtje? Wie weet wijd ik er wel een blog aan.

Delen
Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen

Categorie: Klantcommunicatie Lees meer over: Schrijftaal, Spreektaal, Spreektaal of schrijftaal, Verzorde spreektaal

Anderen bekeken ook

Stijlbreuk! ‘Gelukkig niks ergs’, dachten we nog …

Stijlbreuk

Leestijd: 4 minuten

Weet je wat stijlbreuk is?

Het is een breuk in je stijl. En in jouw en mijn geval gaat het natuurlijk om de schrijfstijl. Om hoe je de klant benadert.

Misschien heeft jouw bedrijf wel een mooie, nieuwe website. En heb je besloten om bijvoorbeeld in de jij-vorm te communiceren met klanten. Denk er dan ook aan dat je de teksten ‘aan de achterkant’ omzet in de jij-vorm.

Lees verder » Stijlbreuk! ‘Gelukkig niks ergs’, dachten we nog …

Zo bezorg je jouw klant een fijne dag. (Gevoelens zijn namelijk niet standaard.)

Klant

Leestijd: 2 minuten

Laatst meldde ik me bij de receptioniste van een klant.

In plaats van achter haar bureau te blijven zitten, stond ze op.

Ze liep naar me toe en gaf mij een hand, terwijl ze vriendelijk zei: ‘Goedemorgen mevrouw Van Gemen, goed dat u er bent’.

Wat een leuke binnenkomst was dat. De toon was gezet!

Lees verder » Zo bezorg je jouw klant een fijne dag. (Gevoelens zijn namelijk niet standaard.)

Paula van Gemen

Over Paula van Gemen

Reacties

  1. Alice schrijft:

    september 23, 2015 at 7:16 AM

    Beste Paula

    Ontzettend bedankt voor jouw schrijftips,advies.
    Het heeft mij veel geholpen door jouw hulp heb ik een mooie bedanktkaart kunnen schrijven en datgene op papier gezet waar ik na het vele malen herlezen erg tevreden mee ben.Ik leer er veel van .Dankjewel.

    Groet Alice

    Beantwoorden
    • Paula van GemenPaula van Gemen schrijft:

      september 23, 2015 at 9:54 PM

      Hi Alice,

      Leuk dat je dat nog even laat weten. En fijn dat het gelukt is!

      Als je nog eens een vraag hebt: je weet me te vinden.
      Wie weet schrijf ik er dan weer een blog over.

      Groet, Paula

      Beantwoorden

Plaats een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2002-2024 tekstmodel.nl - Schrijftraining met heart voor helder en positief schrijven

whatsapp
Waarom wachten? 🚀🚀🚀 Vertel me wat je nodig heb! Klik hier of bel +31 6 50 481 484. 🙌
Dit is een verplichte cookiemelding

Door op 'Accepteren' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Noodzakelijk:

Deze cookies zijn noodzakelijk om onze website te gebruiken. Ze worden gebruikt voor basisfuncties en zonder deze cookies kan de website niet functioneren.

Statistieken:

Statistische cookies worden gebruikt om anoniem informatie te verzamelen over het gedrag van een bezoeker op de website.

Marketing:

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen op de website. Hierdoor kunnen website-eigenaren relevante advertenties tonen gebaseerd op het gedrag van deze bezoeker.

Wat doen deze cookies

  • Tailor information and advertising to your interests base.
  • Gather personal identity info like public name or location.

Wat doen deze cookies niet

  • Remember any of you private user info.