Schrijftraining van tekstmodel

Schrijftraining voor het bedrijfsleven en de (semi-)overheid. Leer extreem helder schrijven. Bekijk alle trainingen.

  • Alle trainingen
  • Inspiratie
    • Inspiratieblog
    • Podcast over heldere taal
  • Over
    • Mijn verhaal
    • Klantervaringen
  • Contact
  • Inloggen
  • mijn ACADEMIE
    • Dashboard
    • Inloggen
  • Gratis training?
Home » Blog » Klantcommunicatie » Structureer jij volgens het piramideprincipe? Heel efficiënt!

Structureer jij volgens het piramideprincipe? Heel efficiënt!

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

piramideprincipe

Leestijd: 3 minuten

Doe jij ook altijd je best om efficiënt te schrijven? Wil jij je mailtjes kort houden? En stop je dan maar zoveel mogelijk inhoud in een zo kort mogelijke tekst?

Oftewel wil jij veel zeggen met weinig woorden?

Dat is niet vreemd.

Er is echter één nadeel: het lijkt vaak heel efficiënt, maar dat is het niet per definitie.

Zo schreef Hemingway

Natuurlijk is het mooi als je heel veel kunt zeggen. Met heel weinig woorden. Zo schreef Hemingway ooit een verhaal dat uit zes woorden bestond:

“For sale: baby shoes, never worn”

Hij noemde het zijn beste werk ooit. Heel mooi, alleen hebben we het nu niet over literatuur maar over zakelijke communicatie.

In zakelijke communicatie is het niet altijd handig om efficiënt met woorden te zijn; je boodschap moet vooral effectief zijn. En het kan zijn dat je daarvoor net wat meer woorden nodig hebt. Kijk maar mee.

Structureren volgens het piramideprincipe

Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap overkomt? Daar kan ik tientallen tips voor geven.

Vandaag geef ik er één: schrijf volgens de piramidestructuur!

Piramideschrijven is gebaseerd op het pyramid principle van Barbara Minto. In een later blog ga ik daar zeker meer over schrijven.

Heel in het kort: bij piramideschrijven zet je de belangrijkste boodschap bovenaan. Daaronder komt de onderbouwing. Het piramideprincipe is een instrument voor het structureren van een tekst.

Hoe bouw je jouw eigen piramide?

Ik laat je graag zien hoe de piramidestructuur in de praktijk werkt op een kort stukje tekst. Het voorbeeld dank ik aan een cursist van mij. Hij herschreef zelf zijn oude tekst met behulp van mijn tips.

Voor

Dit is de originele tekst. Probeer eens heel snel te achterhalen wat hier staat. En wat de kernboodschap is.

Hierbij mijn reactie die ik – na overleg met de partner waarmee ik samenwerk heb opgesteld. Naar aanleiding van je antwoorden is ons de context ook helder geworden: het gaat om het invullen van de variabelen van een decision support model. Kort samengevat: onze ervaringen leren dat een dergelijk model in de huidige tijd – waar technische ontwikkelingen, maatschappelijke en financiële context met de dag veranderen – geen basis biedt voor goede besluitvorming.

Heb jij de kernboodschap gevonden? Ik niet.

Na

Dit is de herschreven versie:

Begin deze week vroeg je me een offerteverzoek te bekijken en indien passend een offerte uit te brengen. Ik heb me samen met de partner waarmee ik samenwerk in de aanvraag verdiept. Hieronder lees je de uitkomst.

We hebben besloten geen offerte op te stellen. Telefonisch hebben we het erover gehad dat het goed is om onnodig werk te voorkomen. Wij schatten in dat de calculaties die jij wilt laten uitvoeren wel tot deze categorie van onnodig werk behoren. Uiteraard neem ik graag de moeite dit toe te lichten. Daarom bel ik je vanmiddag even.

Zie je nu de kernboodschap? Waar staat deze? Meteen na de inleiding: we brengen geen offerte uit. Daaronder staat een duidelijke onderbouwing.

Zie je dat het werkt?

In het eerste voorbeeld moet je als lezer zoeken naar de boodschap en naar de argumenten. In het tweede voorbeeld heeft de schrijver alles duidelijk gestructureerd volgens het pyramid principle.

Als je op deze manier je teksten opbouwt, komt je boodschap zeker over. Is het ook efficiënt? Jazeker. Je gebruikt misschien niet minder woorden, maar het kost je wel minder tijd. En ook dat is efficiënt!

PS
Dit principe geldt niet altijd voor commerciële, creatieve, artistieke en journalistieke teksten. Daar kies je er soms bewust voor om de kernboodschap onderaan te zetten.

Delen
Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen
12 Shares

Categorie: Klantcommunicatie Lees meer over: Piramideprincipe, Piramideschrijven, Structureren

Anderen bekeken ook

Zo bezorg je jouw klant een fijne dag. (Gevoelens zijn namelijk niet standaard.)

Klant

Leestijd: 2 minuten

Laatst meldde ik me bij de receptioniste van een klant.

In plaats van achter haar bureau te blijven zitten, stond ze op.

Ze liep naar me toe en gaf mij een hand, terwijl ze vriendelijk zei: ‘Goedemorgen mevrouw Van Gemen, goed dat u er bent’.

Wat een leuke binnenkomst was dat. De toon was gezet!

Lees verder » Zo bezorg je jouw klant een fijne dag. (Gevoelens zijn namelijk niet standaard.)

De favoriete radiozender van jouw klant. Ben jij ingetuned?

Afstemmen op jouw klant

Leestijd: 1 minuut

WII fm … ooit van gehoord? Is dat mijn nieuwe radiozender?

Nee hoor.

Het is de favoriete zender van jouw klant! (WII fm -> What’s in it for me)

Lees verder » De favoriete radiozender van onze klant. Ben jij ingetuned?

Paula van Gemen

Over Paula van Gemen

Reacties

  1. annewiek schrijft:

    mei 4, 2017 at 9:28 PM

    Heel interessant stuk, het tweede is inderdaad veel duidelijker. Maar hoe doe je dat? Het belangrijkse onderstrepen/arcere en daar mee beginnen?

    nogmaals bedankt Paula, jou tips helpen echt om de dagelijkse teksten beter en leuker te maken.

    Beantwoorden
    • Paula van GemenPaula van Gemen schrijft:

      mei 5, 2017 at 10:27 AM

      Graag gedaan, Annewiek!

      Ik zou je graag een heel eenvoudig, kort antwoord geven op jouw vraag. Maar HOE je het doet, hangt van allerlei factoren af.

      In grote lijnen komt het erop neer dat je eerst goed nadenkt, want HELDER SCHRIJVEN BEGINT BIJ HELDER DENKEN. Weet je wat jouw kernboodschap is? Dan zet je die bovenaan in de tekst. Daaronder komt de toelichting of uitleg.

      Als je al een tekst hebt geschreven, kun je inderdaad jouw kernboodschap het beste onderstrepen of arceren. En daarna natuurlijk de tekst herschrijven.

      Veel succes weer, Annewiek!

      Groet, Paula

      Beantwoorden

Plaats een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2002-2024 tekstmodel.nl - Schrijftraining met heart voor helder en positief schrijven

whatsapp
Waarom wachten? 🚀🚀🚀 Vertel me wat je nodig heb! Klik hier of bel +31 6 50 481 484. 🙌
Dit is een verplichte cookiemelding

Door op 'Accepteren' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Noodzakelijk:

Deze cookies zijn noodzakelijk om onze website te gebruiken. Ze worden gebruikt voor basisfuncties en zonder deze cookies kan de website niet functioneren.

Statistieken:

Statistische cookies worden gebruikt om anoniem informatie te verzamelen over het gedrag van een bezoeker op de website.

Marketing:

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen op de website. Hierdoor kunnen website-eigenaren relevante advertenties tonen gebaseerd op het gedrag van deze bezoeker.

Wat doen deze cookies

  • Tailor information and advertising to your interests base.
  • Gather personal identity info like public name or location.

Wat doen deze cookies niet

  • Remember any of you private user info.