Schrijftraining van tekstmodel

Schrijftraining voor het bedrijfsleven en de (semi-)overheid. Leer extreem helder schrijven. Bekijk alle trainingen.

  • Alle trainingen
  • Inspiratie
    • Inspiratieblog
    • Podcast over heldere taal
  • Over
    • Mijn verhaal
    • Klantervaringen
  • Contact
  • Inloggen
  • mijn ACADEMIE
    • Dashboard
    • Inloggen
  • Gratis training?
Home » Blog » Schrijfstijl » Korte zinnen: zet eens wat vaker een punt

Korte zinnen: zet eens wat vaker een punt

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

schrijfstijl korte zinnen schrijven

Leestijd: 3 minuten

In dit blog lees je hoe je lange zinnen kunt vermijden. En waarom aanloopzinnen onduidelijk zijn voor jouw lezer.

Heb jij ze ook op je werkplek?

Van die mensen die ontzettend goed zijn in lange zinnen!

En als je ze niet op je werkplek hebt, nou kijk maar even naar de tv. De eerste de beste die je hoort praten maakt de prachtigste volzinnen.

Oké, sommige mensen kunnen het. En sommige mensen kunnen het zich veroorloven, dat ook nog eens. 🙂

Maar veel mensen maken verschrikkelijke fouten.

En bovendien, als ik heel eerlijk ben, bij heel veel lange zinnen haak ik zo ergens halverwege af. Ik let niet meer op. Ik hoor de rest niet meer.

Wat kun je hiertegen doen?

Allereerst gewoon stoppen met lange zinnen. Dan blijf ik vast wel aangehaakt bij jouw verhaal.

Moet je dan allemaal heel korte staccatozinnen gebruiken?

Nee, dat hoeft niet.

Maar probeer te voorkomen dat je van die enorme volzinnen maakt. Met allerlei komma’s ertussen en streepjes. Mensen lezen je tekst niet meer. De boodschap komt niet over.

En als de boodschap niet overkomt, dan heb je geen succes. En succes, dat is juist wat we willen.

Korte zinnen

Hoe lang zijn je zinnen dan ongeveer? Nou, je zult zinnen hebben van 10 woorden, 15 woorden. Laten we zeggen: maximaal 20 woorden. En dat is best lang hoor!

Hoe schrijf je korte zinnen?

Ik heb daar twee tips voor:

1. Beperk je tot 1 boodschap per zin. Na die boodschap zet je een punt.

2. Als je voelt dat er een automatische adempauze is op het moment dat jij de zin uitspreekt, kun je daar ook een punt zetten. De zin daarna verbouw je dan een klein beetje en je hebt twee prachtige losse zinnen.

Aanloopzinnen en de kernboodschap

Nou zijn er woorden die maken jouw zinnen automatisch hartstikke lang. Er zijn woorden, of eigenlijk zinsconstructies, die van jouw zinnen automatisch lange aanloopzinnen maken. Het woord alleen zegt het al: je neemt een aanloopje en na het aanloopje komt het verhaal.

Ik geef je een voorbeeld:

Omdat de hagelslag op is, krijg je vandaag jam op je brood.

Dat is een aanloopzin. Aanloopzinnen herken je aan de woordjes:

  • omdat
  • aangezien
  • vanwege het feit dat
  • naar aanleiding van
  • verwijzend naar …

Wat is nu het nadeel van zo’n zin? Nou, deze zin is niet heel lang. Maar hij kan heel lang worden. Je kunt er van alles tussenproppen. Kijk maar:

Omdat de hagelslag op is en ik geen tijd had om nieuwe te kopen, want ik moest nog sporten, en ik had nog een afspraak staan die ik niet kon afzeggen, krijg je jam op je brood.

Merk je wat er gebeurt?

Je hoort pas de kernboodschap aan het einde van de zin. Maar omdat je zo gefocust was op die kernboodschap lees je het hele stuk ervoor maar half. Dus moet je de zin nog een keer lezen om te weten waarom je jam krijgt.

Niet echt effectief dus! En dus ook niet echt succesvol!

Gebruik dus liever geen aanloopzinnen meer. Zet gewoon jouw kernboodschap vooraan en geef daarna de onderbouwing. Zo dus:

Je krijgt jam op je brood. Want de hagelslag is op.

Dit noem je ook wel piramideschrijven. Daar heb ik eerder al over geschreven.

Vrolijke groet,

Paula van Gemen
tekstspecialist & schrijftrainer

Delen
Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen

Categorie: Schrijfstijl Lees meer over: B1-schrijven, Klantgerichte communicatie, Schrijfstijl

Anderen bekeken ook

Een schrijfstijl kopiëren … of je eigen schrijfstijl toepassen?

schrijfstijl

Leestijd: 3 minuten

Gisteren legde een cursist een dilemma aan mij voor.

Chantal leert om een nieuwe klantgerichte, persoonlijke schrijfstijl voor haar zakelijke mailtjes te gebruiken.

Nu kreeg ze een mail van haar directeur. Die mail begon met “naar aanleiding van”. Er stond veel ouderwetse en ambtelijke taal in en ook veel jargon.

Chantal zei er dit over:

Lees verder » Een schrijfstijl kopiëren … of je eigen schrijfstijl toepassen?

Als B1-schrijven niet is wat je denkt dat het is …

Leestijd: 6 minuten

In dit blog lees je wat B1-schrijven is en wanneer je de plank misslaat. Ook geef ik je 3 basisstappen voor heldere en positieve teksten. Voor een B1-Challenge klik je hier.

Kinderachtig, of noodzaak?

Als je geïnteresseerd bent in zakelijk, helder en positief schrijven (en wie is dat niet), dan ontkom je er niet aan om te weten wat B1-schrijven is.

Omdat er heel veel over de B1-schrijfstijl geschreven en gesproken wordt, kan het gebeuren dat je iets verkeerd oppikt. En dat je dat onthoudt.

Lees verder » B1-schrijven

Paula van Gemen

Over Paula van Gemen

Reacties

  1. Vilseledd schrijft:

    januari 17, 2021 at 3:24 PM

    Zolang je vanaf HAVO/VWO maar blijft trainen in het lezen van volzinnen, want een geschiedschrijver als Flavius Jospehus trekt zich niets van deze nieuwlichterij aan. Ik merk thans ook, dat journalisten ook volzinnen vermijden en gezien de complexiteit van de door hen behandelde materie, is dit niet wenselijk. Ook om wetgeving en kamermoties te kunnen lezen is begrip van volzinnen essentieel.

    Beantwoorden
    • Paula van GemenPaula van Gemen schrijft:

      januari 19, 2021 at 9:05 PM

      Zo kun je het ook zien 😉 Ik ben overigens van mening dat kamernotities ook wat makkelijker mogen. Net als wetteksten.

      Verder ben ik het zeker met je eens dat het goed is om te oefenen en om veel te lezen.

      Beantwoorden

Plaats een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2002-2024 tekstmodel.nl - Schrijftraining met heart voor helder en positief schrijven

whatsapp
Waarom wachten? 🚀🚀🚀 Vertel me wat je nodig heb! Klik hier of bel +31 6 50 481 484. 🙌
Dit is een verplichte cookiemelding

Door op 'Accepteren' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Noodzakelijk:

Deze cookies zijn noodzakelijk om onze website te gebruiken. Ze worden gebruikt voor basisfuncties en zonder deze cookies kan de website niet functioneren.

Statistieken:

Statistische cookies worden gebruikt om anoniem informatie te verzamelen over het gedrag van een bezoeker op de website.

Marketing:

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen op de website. Hierdoor kunnen website-eigenaren relevante advertenties tonen gebaseerd op het gedrag van deze bezoeker.

Wat doen deze cookies

  • Tailor information and advertising to your interests base.
  • Gather personal identity info like public name or location.

Wat doen deze cookies niet

  • Remember any of you private user info.