Schrijftraining van tekstmodel

Schrijftraining voor het bedrijfsleven en de (semi-)overheid. Leer extreem helder schrijven. Bekijk alle trainingen.

  • Alle trainingen
  • Inspiratie
    • Inspiratieblog
    • Podcast over heldere taal
  • Over
    • Mijn verhaal
    • Ontmoet ons team
    • Klantervaringen
  • Contact
  • Inloggen
  • mijn ACADEMIE
    • Dashboard
    • Inloggen
  • Gratis training?
Home » Blog » Schrijfstijl » Een schrijfstijl kopiëren … of je eigen schrijfstijl toepassen?

Een schrijfstijl kopiëren … of je eigen schrijfstijl toepassen?

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

schrijfstijl

Leestijd: 3 minuten

Gisteren legde een cursist een dilemma aan mij voor.

Chantal leert om een nieuwe klantgerichte, persoonlijke schrijfstijl voor haar zakelijke mailtjes te gebruiken.

Nu kreeg ze een mail van haar directeur. Die mail begon met “naar aanleiding van”. Er stond veel ouderwetse en ambtelijke taal in en ook veel jargon.

Chantal zei er dit over:

“Ik ben dan toch geneigd om de directeur in dezelfde stijl terug te schrijven als waarin hij mij schrijft. Want ja, als hij zo schrijft dan betekent dat, dat hij op die manier wil communiceren.”

Is dat zo?

Nou, ik denk van niet en ik zal je uitleggen waarom.

De valkuil van “zo hoort het”

De kans is groot dat haar directeur “naar aanleiding van” gebruikt omdat hij het zo geleerd heeft. Niet omdat hij vindt dat het per se de beste manier is om een mail te beginnen.

Het is een automatisme.

En waarom gebruikt hij ouderwetse en ambtelijke taal? Hij denkt dat het zo hoort. Dat is wat hij om zich heen ziet.

Grote kans dat het niet eens een bewuste keuze is!

Dat gebeurt zo vaak: we doen dingen omdat we ze al jaren zo doen. Het zijn geen bewuste keuzes meer van ons maar gewoontes.

Laat zien wie jij bent

Raak dus niet meteen in de war als iemand in een andere stijl schrijft dan jij.

En heb jij een eigen schrijfstijl waar je bewust over na hebt gedacht? Blijf daar dan trouw aan. Je kunt dus prima op die mail reageren in jouw eigen schrijfstijl.

Want dat is jouw stijl. Daarmee laat je ook zien wie jij bent en waar je voor staat.

De kracht van verzorgde spreektaal

Een mooi moment om nog een keer te benadrukken wat ik al vaker heb verteld over het gebruik van verzorgde spreektaal.

Op het moment dat je ouderwetse, statige schrijftaal loslaat, neem je ook afscheid van veel ouderwetse clichés en van ambtelijke en ouderwetse woorden.

Je vervangt de schrijftaal dan voor verzorgde spreektaal. Dat is de taal die je in een gesprek zou gebruiken.

In het geval van Chantal en haar directeur is de kans groot dat Chantal in een gesprek in haar eigen woorden met haar directeur communiceert. In een mail kan ze dat dus ook doen.

Schrijven is praten op papier

Dus wat jij op papier of in je mail zet, dat is een gesprek. Maar dan op papier. (Of eigenlijk een monoloog want er is geen reactie.)

Jouw tekst moet aansluiten bij het kennisniveau van de ontvanger. Vraag je dus af: Wat weet mijn lezer? Welke jargon kent mijn lezer? Als je daar rekening mee houdt, sluit je automatisch al heel goed aan bij de ontvanger.

Dit antwoordde ik Chantal

“Blijf trouw aan jouw eigen, klantgerichte en persoonlijke schrijfstijl. En stem je tekst af qua inhoud en kennis op het niveau van de ontvanger.

Je kunt dus prima jargon gebruiken in een mail aan jouw directeur. Als je tenminste zeker weet dat hij het jargon beheerst.

Ouderwetse en ambtelijke woorden hoef je niet te gebruiken. Die gebruik jij zelf ook niet (meer). Jij schrijft in een nieuwe schrijfstijl!



En hoe begin je jouw antwoord? Vast en zeker niet met “naar aanleiding van”. Want daar heb jij allang bewust afscheid van genomen.

Wedden dat jouw directeur jouw schrijfstijl verrassend en prettig vindt!?”

Wil jij ook aan jouw klantgerichte schrijfstijl werken?

Dan heb ik 3 tips voor je:

  • 26 schrijftips waarmee je meteen het verschil maakt. (nu tijdelijk gratis)
  • Vraag nu vrijblijvend een offerte om jou of jouw team te trainen
  • Schrijf je in voor onze training Heldere Brieven en E-mails Schrijven
Delen
Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen
21 Shares

Categorie: Schrijfstijl Lees meer over: B1 Schrijfstijl, Schrijfstijl, Spreektaal

Anderen bekeken ook

Als B1-schrijven niet is wat je denkt dat het is …

Leestijd: 6 minuten

In dit blog lees je wat B1-schrijven is en wanneer je de plank misslaat. Ook geef ik je 3 basisstappen voor heldere en positieve teksten. Voor een B1-Challenge klik je hier.

Kinderachtig, of noodzaak?

Als je geïnteresseerd bent in zakelijk, helder en positief schrijven (en wie is dat niet), dan ontkom je er niet aan om te weten wat B1-schrijven is.

Omdat er heel veel over de B1-schrijfstijl geschreven en gesproken wordt, kan het gebeuren dat je iets verkeerd oppikt. En dat je dat onthoudt.

Lees verder » B1-schrijven

Deze 3 schrijftechnieken helpen jou om leesbare teksten te schrijven

leesbare teksten

Leestijd: 3 minuten

Schrijven kan een pijnlijk, langzaam proces zijn.

Ik weet het.

Je schrijft een tekst maar meteen is daar ook die twijfel.

Oeps, je heb het (weer) niet goed gedaan. Jouw klanten of collega’s hebben nog vragen over jouw tekst, terwijl je toch echt dacht dat alles helder was.

Dat is niet vreemd, want jij zit helemaal in de materie. Het is dan lastig om te beoordelen of je prettig leesbare teksten schrijft.

Met de volgende 3 technieken – en een beetje hulp van een collega – lukt het je wél!

Lees verder » Deze 3 schrijftechnieken helpen jou om leesbare teksten te schrijven.

Paula van Gemen

Over Paula van Gemen

Plaats een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2002-2022 tekstmodel.nl - Schrijftraining met heart voor helder en positief schrijven

whatsapp
Waarom wachten? 🚀🚀🚀 Vertel me wat je nodig heb! Klik hier of bel +31 6 50 481 484. 🙌
Dit is een verplichte cookiemelding

Door op 'Accepteren' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Noodzakelijk:

Deze cookies zijn noodzakelijk om onze website te gebruiken. Ze worden gebruikt voor basisfuncties en zonder deze cookies kan de website niet functioneren.

Statistieken:

Statistische cookies worden gebruikt om anoniem informatie te verzamelen over het gedrag van een bezoeker op de website.

Marketing:

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen op de website. Hierdoor kunnen website-eigenaren relevante advertenties tonen gebaseerd op het gedrag van deze bezoeker.

Wat doen deze cookies

  • Tailor information and advertising to your interests base.
  • Gather personal identity info like public name or location.

Wat doen deze cookies niet

  • Remember any of you private user info.