Schrijftraining van tekstmodel

Schrijftraining voor het bedrijfsleven en de (semi-)overheid. Leer extreem helder schrijven. Bekijk alle trainingen.

  • Alle trainingen
  • Inspiratie
    • Inspiratieblog
    • Podcast over heldere taal
  • Over
    • Mijn verhaal
    • Klantervaringen
  • Contact
  • Inloggen
  • mijn ACADEMIE
    • Dashboard
    • Inloggen
  • Gratis training?
Home » Blog » Klantcommunicatie » Burgergericht schrijven en het gemak van de PEP-formule

Burgergericht schrijven en het gemak van de PEP-formule

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

Burgergericht schrijven

Leestijd: 4 minuten

Een half jaar geleden ontmoette ik een man. Ik zal hem Ton noemen.

We spraken elkaar in het gemeentehuis. Hij gaf mij het gevoel dat hij slim en gemotiveerd was. Ik mocht hem wel.

Dat was zes maanden geleden. Maar nu word ik helemaal gek van de e-mails van Ton.

Na mijn bezoek aan de gemeentebalie is Ton mijn omgevingsvergunning gaan behandelen. Vanaf die tijd ontvang ik langdradige en ingewikkelde mails.

En als ik de situatie goed bekijk voelt het zo afstandelijk. Ton lijkt ineens een heel andere persoon. We lijken elkaars taal niet te spreken.

Kijk, de grote uitdaging van Ton is:

“Hoe vind ik de balans tussen 
de wet- en regelgeving aan de ene kant en 
de burger aan de andere kant?”

Die balans vinden is voor een gemeenteambtenaar als Ton niet altijd makkelijk.

Daarom ontwikkelde ik de PEP-formule. Hiermee leer je, als schrijvende ambtenaar, de belangrijkste basistechnieken voor burgergericht schrijven.

De uitleg én voorbeelden vind je hieronder.

De PEP-formule

Voor mij als burger is een burgergerichte tekst een tekst waarin de burger centraal staat. Dat betekent dat de tekst duidelijk is voor de burger. De stappen om daar te komen, heb ik samengevat in de PEP-formule. De letters staan voor:

  • Pakkend
  • Eenvoudig
  • Persoonlijk

Ik licht ze hieronder één voor één toe.

Pakkend schrijven: voorkom afhakers!

Als jij een tekst ziet die vol staat met clichés, ga je dan verder lezen?

En wat doe je met een heel lange lap tekst zonder witregels en tussenkopjes? Grote kans dat je afhaakt.

Jouw lezers haken ook af als je hun aandacht niet ‘pakt’. Daarom adviseer ik je om pakkend te schrijven. Als je pakkend schrijft, dan zorg je ervoor dat iemand heel makkelijk en snel je teksten kan lezen.

Kijk, dat doe je zo:

1. Begin met een pakkende inleiding
Schrijf je een brief of mail aan de inwoner van je gemeente, laat dan alle clichés – zoals ‘Naar aanleiding van uw schrijven …’ – achterwege en spreek de lezer direct aan.

2. Zorg voor korte zinnen
Met korte zinnen pak je meteen de aandacht van de lezer. Hij of zij kan jouw teksten dan snel en makkelijk lezen. Zinnen van zo’n 15 woorden zijn makkelijk leesbaar en daardoor vaak pakkend. Natuurlijk mag er soms best eens een wat langere zin tussenstaan.

Eenvoudig schrijven: voor een complexe wereld

Eenvoudig schrijven kan best lastig zijn. Wat voor jou eenvoudig is, is voor de ander misschien wel complex.

Je kunt dit heel goed oplossen door op te schrijven wat je in een gesprek zou zeggen tegen de burger. Ik noem dat verzorgde spreektaal of ‘gewonemensentaal’.

Als je schrijft zoals je praat, krijg je automatisch een tekst zonder ouderwetse en ambtelijke woorden. En zonder jargon. Ook zul je merken dat het veel makkelijker is om ingewikkelde zaken uit te leggen.

Doordat je zo met de lezer bezig bent, zet je als vanzelf niet meer de wet centraal, maar lukt het je veel beter om uit te leggen wat de wet voor de burger betekent.

Kijk maar eens naar dit voorbeeld:

Schrijftaal (wat er in de wet staat)

Inzake uw vraag over het verhogen van de carport tot @ meter, kan ik u mededelen dat uw aanvraag niet voldoet aan de binnen onze gemeente geldende richtlijnen. Dientengevolge kunnen wij helaas niet instemmen met de door u aangevraagde wijziging.

Verzorgde spreektaal (wat je zou zeggen tegen iemand)

U wilt een carport maken van @ meter hoog. Helaas kan ik u hiervoor geen vergunning geven. De maximale hoogte is @ meter.

Wil je meer weten over eenvoudige taal? Lees ook mijn artikel over B1-schrijven.

Persoonlijke benadering: één woordje maakt het verschil

De laatste P van de PEP-formule is een heel persoonlijke. Het is – heel verrassend – de P van Persoonlijk.

Hoe schrijf je dan persoonlijk? Het zit ‘m in één woordje.

Het woordje: u.

Veel teksten van bedrijven zijn vaak wij-gericht. Het is vaak vooral veel zenden.

Terwijl als je iets bij jouw lezer wilt bereiken, dan gaat dat makkelijker als je hem of haar regelmatig direct aanspreekt.

Een paar zinnetjes die je (bijna) altijd kunt omdraaien van ‘wij’ naar ‘u’:

  1. Wij vragen u … » Wilt u …
  2. Wij sturen u … » U ontvangt …
  3. Wij delen u mede dat … » [Gewoon de boodschap opschrijven]
  4. Wij ontvingen uw brief » U stuurde ons een brief / Hartelijk voor uw brief

En kijk eens naar dit voorbeeld van een bezwaaralinea:

Wij-gericht
Wij maken u erop attent dat de uiterste termijn voor het indienen van een bezwaarschrift 6 weken na ontvangst van deze brief is.

U-gericht
Bent u het niet eens met onze beslissing? Stuur ons vóór [datum] een brief. Omschrijf daarin waarom u het niet eens bent.

De tweede tekst is een stuk persoonlijker. Dit lijkt niet zo moeilijk, toch? En dat is het ook niet.

Ken jij een Ton?

Breng Ton direct op de hoogte! Deel dit blog op social media… of laat een bericht achter onder dit blog.

Vrolijke groet,

Paula van Gemen 

Delen
Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen
14 Shares

Categorie: Klantcommunicatie Lees meer over: burgergericht schrijven, Eenvoudig taalgebruik, PEP-formule

Anderen bekeken ook

Gedraag je alsof je verliefd bent op je klant!

Klantvriendelijke teksten

Leestijd: 2 minuten

Ben je wel eens verliefd geweest?

Wat doe je dan?

Je laat de ander voelen dat hij of zij het centrum van de wereld is.

Toch?

Lees verder » Gedraag je alsof je verliefd bent op je klant!

Positief schrijven (Hoe het jouw klantcommunicatie versterkt)

Positief schrijven

Leestijd: 2 minuten

Met een glimlach bereik je meer. Daar ben ik van overtuigd!

Dat geldt ook voor je teksten. Het is leuk voor jezelf én prettig voor je lezer.

Tip: Lees dit blog over positieve woorden: “Een zonnige lach ‘hoor’ je in jouw tekst”

De techniek van positief schrijven

De techniek is heel eenvoudig … Tegenover elke ‘nee’ staat een ‘ja’!

Als iets niet kan, is er ook altijd iets wat wel kan.
Als een deur dicht kan zijn, kan hij ook open zijn.
Als iets niet compleet kan zijn, kan het ook wel compleet zijn.

Lees verder » Positief schrijven (Hoe het jouw klantcommunicatie versterkt)

Plaats een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2002-2024 tekstmodel.nl - Schrijftraining met heart voor helder en positief schrijven

whatsapp
Waarom wachten? 🚀🚀🚀 Vertel me wat je nodig heb! Klik hier of bel +31 6 50 481 484. 🙌
Dit is een verplichte cookiemelding

Door op 'Accepteren' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Noodzakelijk:

Deze cookies zijn noodzakelijk om onze website te gebruiken. Ze worden gebruikt voor basisfuncties en zonder deze cookies kan de website niet functioneren.

Statistieken:

Statistische cookies worden gebruikt om anoniem informatie te verzamelen over het gedrag van een bezoeker op de website.

Marketing:

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen op de website. Hierdoor kunnen website-eigenaren relevante advertenties tonen gebaseerd op het gedrag van deze bezoeker.

Wat doen deze cookies

  • Tailor information and advertising to your interests base.
  • Gather personal identity info like public name or location.

Wat doen deze cookies niet

  • Remember any of you private user info.