Leestijd: 6 minuten
In dit blog lees je waarom het slim is om klantgerichte en heldere taal te gebruiken in jouw offerte. Ik geef voorbeelden hoe jij het hart van je klant raakt. En hoe je een klantgerichte offerte schrijft.
Dat is de oplossing voor mijn probleem!
Denk eens terug aan offertes die je zelf hebt gekregen. Meestal zit er wel één offerte bij die er met kop en schouders bovenuit steekt. Waarvan je denkt: zij heeft de oplossing voor mijn probleem!
Waar komt dat toch door? Hoe komt het dat sommige offertes je meteen raken? En hoe komt het dat je bij die andere offertes die klik NIET voelt?
Het zit ‘m in de beproefde techniek van een klantgerichte offerte schrijven die veel ondernemers en sales specialisten niet kennen én niet toepassen. En daarmee laten ze omzet op straat liggen.
“Als ondernemer ben je niet opgeleid als tekstschrijver. Maar toch wordt er van je verwacht dat je duidelijk en overtuigend offertes schrijft…”
De positieve flow: een bewezen techniek?
Je zit in een positieve flow met je klant. De salesgesprekken verlopen heel fijn en positief. Heerlijk.
Je mag de offerte maken en opeens ben je die flow kwijt. Het kost je moeite om goed te verwoorden wat je klant wil. En jouw aanbod krijg je ook al niet vloeiend op papier.
Je grijpt terug op eerdere offertes (met alle risico’s van dien) en op cliché-zinnen. Want die offerte moet eruit. Vandaag nog!
Is dat erg?
Nou, dat bepaal ik niet voor jou. Maar ik kan je wel zeggen dat ik erg blij ben wanneer mijn offerte – waar ik veel tijd, energie en moeite in heb gestoken – leidt tot een deal.
Sterker nog: als een offerte niet tot een verkoop leidt, vind ik dat zonde van mijn tijd en energie!
Toch loop je juist het risico op een afwijzing als je de positieve flow van het gesprek doorbreekt en terugvalt op clichés. Want jouw offerte wordt algauw:
- clichématig;
- afstandelijk;
- en niet persoonlijk.
Ja, en dat doet iets met je klant. In negatieve zin.
Gelukkig kun jij dit voorkomen.
Hoe?
Door je offerte als het verlengde van je verkoopgesprek te zien. Door op papier verder te praten met je klant. Meteen al in de inleiding.
Als je eenmaal doorhebt hoe je jouw persoonlijkheid laat horen in offertes, dan wil je nooit meer terug. Je ervaart dat je makkelijker connectie maakt met je klant. En op meer offertes akkoord krijgt.
De ja-modus is geen verkooppraatje
Ik zorg er altijd voor dat mijn inleiding een logisch vervolg is op het prettige contact dat ik met de klant heb gehad.
De klant herkent zich meteen en krijgt vanaf het eerste woord een warm en positief gevoel van herkenning. Die herkenning … daarmee activeer je de ja-modus! Je weet wel, die modus die er aan het einde van de offerte voor zorgt dat je klant ‘ja’ zegt.
De grootste uitdaging bij het schrijven van een offerte is om je klant in de ja-modus te krijgen én te houden. Je laat hem elke keer ‘JA’ denken en voelen.
Clichés raken het hart van jouw lezer NIET
Er is één ding dat je dan vooral niet moet doen. En dat is clichés gebruiken. Want geen klant is cliché. Geen klant is standaard. En geen klant verdient het om op een clichématige manier aangesproken te worden.
Kijk maar eens wat deze inleidingen met je doen:
- Naar aanleiding van ons prettige gesprek d.d. …
- Hartelijke dank voor ons prettige gesprek d.d. …
- Met referte aan ons prettige gesprek d.d. …
- Inzake uw offerteaanvraag d.d. …. voor ….
- Hierbij stuur ik u, zoals besproken tijdens ons prettige gesprek d.d. …, onze offerte inzake ….
- Hierbij ontvang je onze begroting en planning voor @.
Dit zijn allemaal standaard inleidingen. Ze zeggen niets over het contact dat je met je klant hebt gehad. Ze raken je klant niet. Maar hoe raak je de klant dan wel? Ik geef je nu 4 voorbeelden!
Voorbeelden die WEL het hart raken
Kijk maar eens wat deze inleidingen met je doen:
- “Bij ons draait het straks écht maar om één ding: de klant. En dat gaat de klant in alles merken.” Je vertelde me over de verandering waar jullie middenin zitten met als einddoel: de Excellente Klantfocus. Je wilt nu graag twee korte sessies organiseren waarin ik jullie inspireer en activeer om de klantfocus in jullie teksten te laten doorklinken. Een kolfje naar mijn hand! Ik heb een aantal van jullie teksten bekeken en met ons gesprek in mijn achterhoofd nagedacht over een mooi programma. Lees je mee?
- “Wij willen een bedrijfsfilm die perfect laat zien wie @ is. Bovendien willen we de film slim kunnen inzetten: eerst tijdens het symposium in mei en daarna op onze nieuwe website in losse filmpjes.” Vorige week spraken we elkaar over deze mooie opdracht die je graag bij ons neerlegt. Slim idee om de film te hergebruiken. Het scheelt tijd en is kostenefficiënt.Van ons vraagt het dat we goed nadenken over de opbouw van de film. Dat heb ik samen met mijn team gedaan. Hieronder vind je ons advies, de begroting en een planning.
- Daar zat ik dan vorige week dinsdag na ons gesprek, in de auto … met jullie naambadge per ongeluk nog op mijn jurk geklemd.
Als het aan mij ligt, doe ik ‘m zo weer op om samen met jullie dit mooie project op te pakken. Anders gezegd: ik ben enthousiast. Maar dat was wel duidelijk, geloof ik he? Nou, in dit voorstel lees je wat ik voor jullie kan betekenen. Veel leesplezier!
- Daar zat ik dan vorige week dinsdag na ons gesprek, in de auto … met jullie naambadge per ongeluk nog op mijn jurk geklemd.
- “In de bijlagen enkele pareltjes van onze wollige correspondentie”, zo begon je jouw mail van vorige week. Een leuke omschrijving. Je geeft daarmee meteen goed aan waarom jullie een schrijftraining willen organiseren voor jullie medewerkers: je wilt dat mensen helder, overzichtelijk, modern en klantgericht leren schrijven.Daar help ik natuurlijk graag bij! Hieronder lees je een samenvatting van jullie opleidingsvraag en mijn voorstel voor de aanpak.
Je ziet het: ik volg 3 simpele stappen voor een klantgerichte offerte. Experimenteer ermee.
Stap 1. Verleng de flow!
Ik zei het net al. Zorg dat je inleiding een logisch vervolg is van dat gesprek. Dus verleng de flow!
Stap 2. Wees persoonlijk
Benoem een anekdote of neem een citaat op van je klant. Dat mag over de opdracht gaan of over iets zakelijks of persoonlijks wat in het gesprek aan bod kwam.
Liep je gesprek uit? Schetste je klant vol vuur haar toekomstvisie? Was de receptioniste opvallend gastvrij? Sprak je met je contactpersoon over de vakantie die ze gaat maken? Allemaal ingrediënten waar je uit kunt kiezen voor je inleiding.
Stap 3. Wees hartelijk
Wat je ook schrijft, zorg dat het hartelijk is. Laat zien dat je blij bent dat je de offerte mag maken en voor de klant mag gaan werken (als het goed is).
Dat doe je niet zozeer door letterlijk te zeggen ‘Hartelijk dank dat ik een offerte uit mag brengen’. Het werkt nog beter als dat tussen de regels door klinkt.
Wil jij een klantgerichte offerte maken? Een opdrachtmagneet? (gratis mini-training)
- 15.000+ tevreden cursisten
- 13 lessen, meteen toepasbaar
- 24/7, 98 dagen beschikbaar
Hans schrijft:
Bedankt voor deze duidelijke blog voor het maken van een goede offerte Paula!
Paula van Gemen schrijft:
Graag gedaan, Hans! Kan ik nog iets voor je doen? Want we hebben natuurlijk veel meer dan alleen dit blog. Laat je het weten? Leuk! Groet, Paula