Schrijftraining van tekstmodel

Schrijftraining voor het bedrijfsleven en de (semi-)overheid. Leer extreem helder schrijven. Bekijk alle trainingen.

  • Alle trainingen
  • Inspiratie
    • Inspiratieblog
    • Podcast over heldere taal
  • Over
    • Mijn verhaal
    • Klantervaringen
  • Contact
  • Inloggen
  • Gratis training?

Kijk hoe makkelijk je jouw afwezigheidsassistent verbetert!

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

Delen
Delen
Delen
E-mail
Delen
Delen
384 Shares

Afwezigheidsassistent

Leestijd: 6 minuten

Pling. Pling. Pling. Ik kon er bijna op dansen. Op de meldingen die ik van Outlook kreeg. Vlak ervoor had ik m’n e-maillijst een nieuwe e-mail gestuurd.

Een minuut lang had ik een mailbox vol verschillende afwezigheidsassistenten. Om precies te zijn 111. Als ik scrolde tussen de verschillende varianten schrok ik soms. Ik zag onbedoeld onaardige en onduidelijke versies.

Wat een gemiste kans, dacht ik bij mezelf. Dit hoeft niet. Dagelijks train ik mensen hierin. Ik help mijn cursisten om hun nieuwe manier van communiceren in alle teksten door te voeren. Dus ook een blik te werpen op hun afwezigheidsassistent.

Om je een beeld te geven van wat ik binnenkreeg, neem ik je graag mee in hoe je het liever niet doet. Natuurlijk deel ik ook een paar prachtige voorbeelden waar je heel blij van wordt. Kijk je mee?

Lees verder » Kijk hoe makkelijk je jouw afwezigheidsassistent verbetert!

Categorie: Klantcommunicatie, Offerte opstellen Lees meer over: Afwezigheidsassistent, Afwezigheidsassistent tekst, Afwezigheidsassistent voorbeeld, Afwezigheidsbericht

Deze 3 schrijftechnieken helpen jou om leesbare teksten te schrijven

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

leesbare teksten

Leestijd: 3 minuten

Schrijven kan een pijnlijk, langzaam proces zijn.

Ik weet het.

Je schrijft een tekst maar meteen is daar ook die twijfel.

Oeps, je heb het (weer) niet goed gedaan. Jouw klanten of collega’s hebben nog vragen over jouw tekst, terwijl je toch echt dacht dat alles helder was.

Dat is niet vreemd, want jij zit helemaal in de materie. Het is dan lastig om te beoordelen of je prettig leesbare teksten schrijft.

Met de volgende 3 technieken – en een beetje hulp van een collega – lukt het je wél!

Lees verder » Deze 3 schrijftechnieken helpen jou om leesbare teksten te schrijven.

Categorie: Schrijfstijl Lees meer over: Leesbare teksten schrijven, Wenkbrauwtest

Ouderwetse woorden of heldere taal? Gebruik deze populaire lijst …

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

Leestijd: 1 minuut

Een duidelijke tekst begint met heldere woorden.

Veel ouderwetse woorden zijn tegenwoordig niet meer zo ‘duidelijk’. Want niet iedereen begrijpt ze. Bovendien krijgt je tekst al snel een formele uitstraling als je ouderwetse schrijftaalwoorden gebruikt.

Lees verder » Ouderwetse woorden of heldere taal? Je mag deze populaire lijst gebruiken.

Categorie: Klantcommunicatie Lees meer over: B1-schrijven, Heldere taal, Ouderwetse woorden, Verzorgde spreektaal

Gedraag je alsof je verliefd bent op je klant!

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

Klantvriendelijke teksten

Leestijd: 2 minuten

Ben je wel eens verliefd geweest?

Wat doe je dan?

Je laat de ander voelen dat hij of zij het centrum van de wereld is.

Toch?

Lees verder » Gedraag je alsof je verliefd bent op je klant!

Categorie: Klantcommunicatie Lees meer over: Klantgerichte communicatie

De kracht van een persoonlijke boodschap bij een functiewisseling ( + gratis voorbeeldbrief)

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

Functiewisseling

Leestijd: 4 minuten

De ene directeur vertrekt, de nieuwe neemt het stokje over. Hoe communiceer je daarover met je klanten en relaties?

Veelgebruikte clichés zijn: ‘In goede harmonie hebben we besloten dat …’, ‘Met groot genoegen delen wij u mee dat …’ en ‘Na goed overleg hebben we samen besloten dat …’. Gebruik jij deze ook wel eens?

Er is een krachtigere vorm die je kunt gebruiken: wees persoonlijk en gebruik verzorgde spreektaal. Ik schreef in de afgelopen jaren regelmatig dit soort brieven en deel graag mijn ervaring met je.

Lees verder » De kracht van een persoonlijke boodschap bij een functiewisseling

Categorie: Blog, Geen onderdeel van een categorie Lees meer over: Functiewisseling, Voorbeeldbrief wisseling contactpersoon

Spreektaal of schrijftaal: hoe schrijf je over gevoelige onderwerpen?

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

Spreektaal of schrijftaal

Leestijd: 4 minuten

Stel je voor: je bent een tijd ziek geweest en bent weer aan het opkrabbelen. Of je hebt een scheiding achter de rug of het verlies van een dierbare.

Nu wil je je collega’s bedanken voor de steun die ze je hebben gegeven.

Hoe doe je dat?

Wat schrijf je wel en wat vooral niet?

Lees verder » Spreektaal of schrijftaal: hoe schrijf je over gevoelige onderwerpen?

Categorie: Klantcommunicatie Lees meer over: Schrijftaal, Spreektaal, Spreektaal of schrijftaal, Verzorde spreektaal

Help! Ik heb het ‘sollicitatiebrief-stress-syndroom’

door Charlotte Kroone, jouw schrijftrainer

Leestijd: 3 minuten

Zit jij eindeloos achter de computer om een goede sollicitatiebrief te schrijven?

En incasseer jij de ene na de andere afwijzing op de door jou met liefde en plezier geschreven brieven?

Het valt ook niet mee: een sollicitatiebrief schrijven én opvallen tussen alle andere kandidaten.

Lees verder » Help! Ik heb het ‘sollicitatiebrief-stress-syndroom’

Categorie: Klantcommunicatie Lees meer over: Sollicitatiebrief, Sollicitatiebrief voorbeeld, Voorbeeldbrief sollicitatie

  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende

© 2002-2024 tekstmodel.nl - Schrijftraining met heart voor helder en positief schrijven

whatsapp
Waarom wachten? 🚀🚀🚀 Vertel me wat je nodig heb! Klik hier of bel +31 6 50 481 484. 🙌
Dit is een verplichte cookiemelding

Door op 'Accepteren' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Noodzakelijk:

Deze cookies zijn noodzakelijk om onze website te gebruiken. Ze worden gebruikt voor basisfuncties en zonder deze cookies kan de website niet functioneren.

Statistieken:

Statistische cookies worden gebruikt om anoniem informatie te verzamelen over het gedrag van een bezoeker op de website.

Marketing:

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen op de website. Hierdoor kunnen website-eigenaren relevante advertenties tonen gebaseerd op het gedrag van deze bezoeker.

Wat doen deze cookies

  • Tailor information and advertising to your interests base.
  • Gather personal identity info like public name or location.

Wat doen deze cookies niet

  • Remember any of you private user info.