Schrijftraining van tekstmodel

Schrijftraining voor het bedrijfsleven en de (semi-)overheid. Leer extreem helder schrijven. Bekijk alle trainingen.

  • Alle trainingen
  • Inspiratie
    • Inspiratieblog
    • Podcast over heldere taal
  • Over
    • Mijn verhaal
    • Ontmoet ons team
    • Klantervaringen
  • Contact
  • Inloggen
  • mijn ACADEMIE
    • Dashboard
    • Inloggen
  • Gratis training?
Home » Blog

Inspiratieblog & schrijftools

Kies een onderwerp: » Klantcommunicatie » Offertes » Schrijfstijl » Spelling & Grammatica » B1-schrijven » Podcast.

Ouderwetse woorden of heldere taal? Gebruik deze populaire lijst …

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

Leestijd: 1 minuut

Een duidelijke tekst begint met heldere woorden.

Veel ouderwetse woorden zijn tegenwoordig niet meer zo ‘duidelijk’. Want niet iedereen begrijpt ze. Bovendien krijgt je tekst al snel een formele uitstraling als je ouderwetse schrijftaalwoorden gebruikt.

Lees verder » Ouderwetse woorden of heldere taal? Je mag deze populaire lijst gebruiken.

Categorie: Klantcommunicatie Lees meer over: B1-schrijven, Heldere taal, Ouderwetse woorden, Verzorgde spreektaal

Gedraag je alsof je verliefd bent op je klant!

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

Klantvriendelijke teksten

Leestijd: 2 minuten

Ben je wel eens verliefd geweest?

Wat doe je dan?

Je laat de ander voelen dat hij of zij het centrum van de wereld is.

Toch?

Lees verder » Gedraag je alsof je verliefd bent op je klant!

Categorie: Klantcommunicatie Lees meer over: Klantgerichte communicatie

De kracht van een persoonlijke boodschap bij een functiewisseling ( + gratis voorbeeldbrief)

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

Functiewisseling

Leestijd: 4 minuten

De ene directeur vertrekt, de nieuwe neemt het stokje over. Hoe communiceer je daarover met je klanten en relaties?

Veelgebruikte clichés zijn: ‘In goede harmonie hebben we besloten dat …’, ‘Met groot genoegen delen wij u mee dat …’ en ‘Na goed overleg hebben we samen besloten dat …’. Gebruik jij deze ook wel eens?

Er is een krachtigere vorm die je kunt gebruiken: wees persoonlijk en gebruik verzorgde spreektaal. Ik schreef in de afgelopen jaren regelmatig dit soort brieven en deel graag mijn ervaring met je.

Lees verder » De kracht van een persoonlijke boodschap bij een functiewisseling

Categorie: Blog, Geen onderdeel van een categorie Lees meer over: Functiewisseling, Voorbeeldbrief wisseling contactpersoon

Spreektaal of schrijftaal: hoe schrijf je over gevoelige onderwerpen?

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

Spreektaal of schrijftaal

Leestijd: 4 minuten

Stel je voor: je bent een tijd ziek geweest en bent weer aan het opkrabbelen. Of je hebt een scheiding achter de rug of het verlies van een dierbare.

Nu wil je je collega’s bedanken voor de steun die ze je hebben gegeven.

Hoe doe je dat?

Wat schrijf je wel en wat vooral niet?

Lees verder » Spreektaal of schrijftaal: hoe schrijf je over gevoelige onderwerpen?

Categorie: Klantcommunicatie Lees meer over: Schrijftaal, Spreektaal, Spreektaal of schrijftaal, Verzorde spreektaal

Help! Ik heb het ‘sollicitatiebrief-stress-syndroom’

door Charlotte Kroone, jouw schrijftrainer

Leestijd: 3 minuten

Zit jij eindeloos achter de computer om een goede sollicitatiebrief te schrijven?

En incasseer jij de ene na de andere afwijzing op de door jou met liefde en plezier geschreven brieven?

Het valt ook niet mee: een sollicitatiebrief schrijven én opvallen tussen alle andere kandidaten.

Lees verder » Help! Ik heb het ‘sollicitatiebrief-stress-syndroom’

Categorie: Klantcommunicatie Lees meer over: Sollicitatiebrief, Sollicitatiebrief voorbeeld, Voorbeeldbrief sollicitatie

Is een factuur het einde van een zakelijke relatie?

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

factuur

Leestijd: 3 minuten

Het project is afgerond. De mensen getraind. De interim-klus beëindigd. De traploper gelegd. Het boek verstuurd. Klaar.

En als het goed is, heb je een tevreden klant.

Nu moet je de factuur maken. Een stap waar veel mensen wat minder aandacht aan besteden. Een administratieve handeling. Een moetje.

Of … kan een factuur bijdragen aan waardevol relatiebeheer?

Lees verder » Een factuur is niet het einde van een zakelijke relatie

Categorie: Offerte opstellen Lees meer over: Factuur maken, Klantrelatie, Relatiebeheer

Hoe krijg je jouw klanten zover dat ze naar jou luisteren?

door Paula van Gemen, jouw schrijftrainer

Positief Schrijven

Leestijd: 2 minuten

Heb jij ook wel eens irritaties over wat mensen tegen jou zeggen?

En dan vooral … de manier waarop ze iets zeggen?

Vorig jaar oktober zat mijn vriendin Edna op het terras van een tapasbar in Barcelona. Haar oog viel op een uitklapbord dat goed zichtbaar voor het terras stond.

De cafébaas had een oplossing gevonden.

Lees verder » Zo krijg je jouw klanten zover dat ze naar jou luisteren.

Categorie: Klantcommunicatie Lees meer over: Positief schrijven, Positieve boodschap, Positieve woorden

  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende

Positief & motiverend schrijven?

 
 

Verbeter jezelf vandaag nog!

Heldere Brieven en E-mails Schrijven

De Winnende offerte schrijven

B1-schrijven

  • E-mail
  • Facebook
  • LinkedIn

Onderwerpen

De favoriete radiozender van jouw klant. Ben jij ingetuned?

Wat als je geen klik met de klant voelt?

Een serieuze offerteaanvraag? Of een relatie om te janken!

Positief schrijven (Hoe het jouw klantcommunicatie versterkt)

4 alternatieven voor ‘naar aanleiding van’ waardoor je brief persoonlijker wordt

Laat de klant naar jou verlangen

Eigen tekst redigeren? Houd je hersens voor de gek!

Zo bezorg je jouw klant een fijne dag. (Gevoelens zijn namelijk niet standaard.)

Een klantgerichte offerte zie je zelden. (Dus deze kans is voor jou!)

Structureer jij volgens het piramideprincipe? Heel efficiënt!

Stijlbreuk! ‘Gelukkig niks ergs’, dachten we nog …

Is het bij deze of bij dezen?

Doe de quiz | Hoe goed scoren jouw offertes?

De drie grootste valkuilen in HR-brieven

Een schrijfstijl kopiëren … of je eigen schrijfstijl toepassen?

Als B1-schrijven niet is wat je denkt dat het is …

Korte zinnen: zet eens wat vaker een punt

Offerte schrijven? Onverwachte resultaten + wat ik absoluut NIET doe!

Burgergericht schrijven en het gemak van de PEP-formule

Kijk hoe makkelijk je jouw afwezigheidsassistent verbetert!

Deze 3 schrijftechnieken helpen jou om leesbare teksten te schrijven

Ouderwetse woorden of heldere taal? Gebruik deze populaire lijst …

Gedraag je alsof je verliefd bent op je klant!

De kracht van een persoonlijke boodschap bij een functiewisseling ( + gratis voorbeeldbrief)

Spreektaal of schrijftaal: hoe schrijf je over gevoelige onderwerpen?

Help! Ik heb het ‘sollicitatiebrief-stress-syndroom’

Is een factuur het einde van een zakelijke relatie?

Hoe krijg je jouw klanten zover dat ze naar jou luisteren?

Een zonnige lach ‘hoor’ je in jouw tekst (En de kracht van positieve woorden)

Gewoon even tweeten: ‘U heeft uw rekening van 1.200 euro nog niet betaald …

© 2002-2022 tekstmodel.nl - Schrijftraining met heart voor helder en positief schrijven

whatsapp
Waarom wachten? 🚀🚀🚀 Vertel me wat je nodig heb! Klik hier of bel +31 6 50 481 484. 🙌
Dit is een verplichte cookiemelding

Door op 'Accepteren' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Noodzakelijk:

Deze cookies zijn noodzakelijk om onze website te gebruiken. Ze worden gebruikt voor basisfuncties en zonder deze cookies kan de website niet functioneren.

Statistieken:

Statistische cookies worden gebruikt om anoniem informatie te verzamelen over het gedrag van een bezoeker op de website.

Marketing:

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen op de website. Hierdoor kunnen website-eigenaren relevante advertenties tonen gebaseerd op het gedrag van deze bezoeker.

Wat doen deze cookies

  • Tailor information and advertising to your interests base.
  • Gather personal identity info like public name or location.

Wat doen deze cookies niet

  • Remember any of you private user info.